No. 46 (2017)
Articles

The Star as A Disruptive Force: Greta Garbo and Its Reception in Spain in the Twenties and Thirties

Evelyne Coutel
ENS Lyon
Bio
Published May 3, 2019

Keywords:

Spain, twentieth century, star system, Greta Garbo, gender studies, film creation, film author
How to Cite
Coutel, E. (2019). The Star as A Disruptive Force: Greta Garbo and Its Reception in Spain in the Twenties and Thirties. Secuencias, (46). https://doi.org/10.15366/secuencias2017.46.002

Abstract

This article studies how Greta Garbo’s star image was built in the specific context of Spain in the twenties and thirties, a period in which film journals enjoyed a boost in this country thanks to the arrival of magazines such as Popular Film or La pantalla. Garbo’s reception is connected with the debates on national cinema, characterized by the rejection of the «españolada» and Hollywood female stereotypes such as vamps that brought the spectre of Carmen back, stereotypes Garbo had tried to overcome through her rejection of playing such roles. In the late twenties, her image was positively regarded and some intellectuals described her as a «star-author». Then I analyse the changes occurred in the thirties, when the proclamation of the Second Republic meant an improvement of women’s status that triggered a crisis of masculinity. Such crisis can be traced in cinematographic culture as some journalists claimed the director’s «superiority», now presented as the authentic custodian of creative genius to the detriment of stars, which were henceforth attacked and denigrated with the aim of reasserting the status of the artistic creation as a male prerogative. Finally, this paper focuses on the influence of Greta Garbo on Spanish female spectatorship, which helps to better understand what has been previously described.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Santiago, «La vida amorosa de Greta en la pantalla. John Gilbert: el amante de ficción que quiere ser amante de verdad» (Cinegramas, n.º 13, 9 de diciembre de 1934).

Albertini, Pierre, «Une tradition étrangère à la classe ouvrière». Disponible en: <http://lmsi.net/Une-tradition-etrangere-a-la> (20/02/2017).

Andreu Miralles, Xavier, «La mirada de Carmen. El mite oriental d’Espanya i la identitat nacional» (Afers: fulls de recerca i pensament, vol.19, n.º 48, 2004), pp. 347-367.

[Anónimo], [sin título], Popular Film (n.º 208, 24 de julio de 1930).

Arconada, César, Vida de Greta Garbo (Madrid, Miguel Castellote, 1974 [1929]).

Aresti Esteban, Nerea, Médicos, donjuanes y mujeres modernas: los ideales de feminidad y masculinidad en el primer tercio del siglo XX (Bilbao, Universidad del País Vasco, 2001).

—, «La mujer moderna, el tercer sexo y la bohemia en los años veinte» (Dossiers féministes, Universitat Jaume I, Seminari d’Investigació Feminista, n.º 10, 2007), pp. 173-185. Disponible en:<http://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102546> (01/03/2017).

—, Masculinidades en tela de juicio: hombre y género en el primer tercio del siglo XX (Madrid, Cátedra, 2010).

Bell-Metereau, Rebecca, Hollywood Androgyny (New York, Columbia University Press, 1985).

Blasco Ibáñez, Vicente, Entre naranjos (Madrid, Cátedra, 2009).

Brooks, Louise, Lulu in Hollywood (New York, Knopf, 1982).

Buñuel, Luis, «Variaciones sobre el bigote de Menjou» (La Gaceta Literaria, n.º 35, junio de 1928).

Burch, Noël, «Double Speak. De l’ambiguïté tendancielle du cinema hollywoodien» (Réseaux, CNET/Hermès Science Publication, vol. 18, n.º 99, 2000), pp. 99-130.

—, «Des effets pervers de la notion d’auteur», en Noël Burch y Geneviève Sellier, Le cinéma au prisme des rapports de sexe (París, Vrin, 2009), pp. 91-105.

Casinos Guillén, Arturo, «Desorientación en las masas» (Popular Film, n.º 343, 9 de marzo de 1933).

Champín Antoli, Luis, «El cine revoluciona al mundo, I» (Popular Film, n.º 116, 18 de octubre de 1928).

Chaudron, Martine, «Pourquoi la catégorie “film d’auteur” s’impose-t-elle en France précisément?» (Sociologie de l’Art, París, L’Harmattan, vol. 11 & 12, n.° 1, 2008, pp. 101-138).

«Cil», «Gretagarbismo» (El Sol, 9 de abril de 1933).

Conget, José María, Viento de cine: el cine en la poesía de expresión castellana. 1900-1999 [selección, introducción y notas] (Madrid, Hiperión, 2002).

Coquillat, Michelle, La poétique du mâle (París, Gallimard, 1982).

Dhommée, Isabelle, Les cinq «empoisonneuses»: G. Garbo, J. Crawford, M. Dietrich, M. West, K. Hepburn et les États-Unis des années trente. Analyse du phénomène social de la star (Tesis doctoral, París, Université Sorbonne Nouvelle Paris III, 2000).

Dijkstra, Bram, Ídolos de perversidad: la imagen de la mujer en la cultura de fin de siglo (Madrid, Debate/Barcelona, Círculo de lectores, 1994).

Dottin-Orsini, Mireille, Cette femme qu’ils disent fatale. Textes et images de la misogynie fin de siècle (París, Bernard Grasset, 1993), pp. 274-305.

Eley, Geoff, «Culture, Nation and Gender», en Ida Blom, Karen Hagemann, Catherine Hall (dirs.), Gendered Nations. Nationalisms and Gender Order in the Long Nineteenth-Century (Oxford / New-York, Berg, 2000), pp. 27-40.

Fernandez, Dominique, Le rapt de Ganymède (París, Grasset, 1989).

Ferri, Apolo M. , «Greta Garbo» (El Cine, n.º 801, 18 de agosto de 1927).

Fischer, Lucy, Designing Women: Cinema, Art Deco and the Female Form (New York, Columbia University Press, 2003).

García Carrión, Marta, Por un cine patrio. Cultura cinematográfica y nacionalismo español (1926-1936) (Valencia, Publicacions de la Universitat de València, 2013).

Geraghty, Christine, «Re-examining Stardom: Questions of Texts, Bodies, and Performances», en Christine Gledhill y Linda Williams (dirs.), Reinventing Film Studies (London, Arnold, 2000), pp. 183-201.

Guzmán Merino, Antonio, «¿A qué ha venido el cine?, I» (Popular Film, n.º 358, 22 de junio de 1933).

—, «Hace falta un heresiarca» (Popular Film, n.º 419, 23 de agosto de 1934).

Hansen, Miriam, «Pleasure, Ambivalence, Identification: Valentino and Female Spectatorship», en Christine Gledhill (dir.), Stardom: Industry of Desire (London, Routledge, 1991), pp. 259-282.

Heras, Antonio, «Informaciones del cine: la figura de Greta Garbo» (Mundo Gráfico, n.º 960, 26 de marzo de 1930).

Hernández Catá, Alfonso, «La voz de Greta Garbo» (La Voz, 3 de diciembre de 1930).

Hernández Eguíluz, Aitor, Testimonios en huecograbado. El cine de la 2ª República y su prensa especializada (1930-1939) (Valencia, Ediciones de la Filmoteca, 2009).

«Jeanne», «La estela de Greta Garbo» (Cinema: revista española, noviembre de 1931).

Labri, Fernando, «Estrellas rivales» (Cine-Art, n.º 33, 30 de mayo de 1934).

Leconte, Loredana, «Latin Charm. Inventing Rudolph Valentino», en Giannino Malossi (dir.), Latin Lover: the Passionate South (Milan, Charta, 1996), pp. 81-93.

Legido, Victoria, «De la mujer objeto a la mujer sujeto. Representaciones femeninas en la imagen fotográfica», en Ángela Figueruelo Burrieza et al. (dirs.), Las mujeres en la Constitución europea: estudios multidisciplinares de género (Salamanca, Ediciones Universidad Salamanca, 2005).

Mar, Alberto, «Carta abierta a Rafael Gil… sobre la “generación” de Popular Film…» (Popular Film, n.º 517, 16 de julio de 1936).

Marañón, Gregorio, Don Juan (Madrid, Espasa-Calpe, 1976).

Markham, Doris, «An Idyl or a Tragedy – Which?» (Motion Picture Magazine, diciembre de 1926).

Martínez Gandía, Rafael «Nita Naldi, vampiresa de ayer» (Mundo Gráfico, n.º 992, 5 de noviembre de 1930).

—, «Rosita Díaz, la bella artista de la pantalla que hubiera querido ser novelista, tiene sus ideas acerca del divorcio y admira a Greta Garbo, la única» (Crónica, 22 de noviembre de 1931).

Moix, Terenci, La Gran Historia del Cine (Madrid, ABC, 1996).

Morin, Edgar, Las stars. Servidumbres y mitos (Barcelona, Dopesa, 1972).

De Ossorio, Fernando, «Greta Garbo y Don Juan» (Popular Film, n.º 268, 1 de octubre de 1931).

Paris, Barry, Garbo (Minneapolis, University of Minnesota Press, 2005 [1995]).

Pego, Aurelio, «Catalina, eje» (Popular Film, n.º 399, 5 de abril de1934).

Sánchez Diana, Pedro, «Realizadores e intérpretes, I» (Popular Film, n.º 300, 12 de mayo de 1932).

—, «Primer Arte» (Popular Film, n.º 303, 2 de junio de 1932).

—, «La usurpadora y su realizador» (Popular Film, n.º 369, 7 de septiembre de 1933).

—, «Gestas del cinema» (Popular Film, n.º 412, 5 de julio de 1934).

Santos, Mateo, «Muy femenina y muy española» (Popular Film, n.º 364, 33 de agosto 1933).

Stacey, Jackie, Star Gazing: Hollywood Cinema and Female Spectatorship (London,New-York / Routledge, 1994).

Tapert, Anette, The Power of Glamour (New York, Crown Publishers, 1998).

Torrella, José, «El alma del cine» (La Pantalla, n.º 26, 18 de noviembre de 1928).

Urquiza, Conchita, «Conchita Montenegro, reflejo de la ardiente España» (El Cine, 19de marzo de 1931).

Ysern, Augusto, «Madrid-Cinema. Ecos y comentarios comprimidos» (Popular Film, n.º 329, 1 de diciembre de 1932).

Zúñiga, Ángel, Una historia del cine (Barcelona, Destino, vol. 1 y 2, 1948).

—, La maravillosa mentira de Greta Garbo (Barcelona, G.P., h. 1953).