No. 57 (2023)
Articles

The Argentine Film on Arts and its Rise during the Modern Cinema Period. Historical, Theoretical and Aesthetic Particularities

Javier Cossalter
CONICET
Published December 29, 2023

Keywords:

film on art, argentine cinema, short film, modern cinema
How to Cite
Cossalter, J. . (2023). The Argentine Film on Arts and its Rise during the Modern Cinema Period. Historical, Theoretical and Aesthetic Particularities. Secuencias, 1(57), 27–48. https://doi.org/10.15366/secuencias2023.057.002

Abstract

This article proposes an initial mapping of the trend of film on art in Argentina, from its first appearances to its splendor stage, with the aim of exploring its singularities in the course of the cultural and cinematographic modernization that occurred between the mid-1950s and the mid-1970s, both in the field of production and dissemination, as well as around aesthetic and semantic tropes. First, historical and theoretical trends in Europe are studied. In second and third place, the antecedents and the context of the rise of this trend in the country are explored. Finally, based on the categories of analysis proposed by Guillermo G. Peydró around the film on art —and other notions of authors dedicated to the study of the links between cinema and the visual arts— we proceed to examine a wide corpus of modern national short films.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUENTES

«Decreto Ley N.º 1224/58», Boletín Oficial, 14 de febrero de 1958.

Dix ans de films sur l’art (1952-1962), Catálogo de la UNESCO, 1966.

Fomento del Cine de Corto-Metraje, Documento del Fondo Nacional de las Artes, 7

de junio de 1962.

BIBLIOGRAFÍA

Aumont, Jacques, El ojo interminable. Cine y pintura (Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica, 1997).

Balló, Jordi, Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine (Barcelona, Editorial Anagrama, 2000).

Bazin, André, ¿Qué es el cine? (Madrid, Ediciones Rialp, 1990).

Bolen, Francis, «Bautismo y definición de la Película de Arte», en El Correo de la UNESCO (París, UNESCO, Vol. III, n.º 3), p. 11.

Bonitzer, Pascal, Desencuadres. Cine y pintura (Buenos Aires, Santiago Arcos Editor, 2007).

Campo, Javier, «De óleo, tinta y celuloide. Cortometrajes sobre las artes en los sesenta y setenta», en Cine documental argentino. Entre el arte, la cultura y la política (Buenos Aires, Imago Mundi, 2012), pp. 39-65.

Català Doménech, Josep María, «El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva» (Archivos de la Filmoteca, n.º 34, 2000), pp. 79-97.

Cossalter, Javier, «El Fondo Nacional de las Artes y el cortometraje argentino. Modernización cultural y estética» (Sociohistórica, n.º 40, 2017), pp. 1-22. Disponible en: ?https://doi.org/10.24215/18521606e035?

—, «El cortometraje latinoamericano moderno. Experimentación estética y vínculos con el campo cultural en Argentina, Cuba y México» (Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, Vol. XL, n.º 113, 2018), pp. 9-39. Disponible en: ?https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2018.113.2654?

Cuarterolo, Andrea, «Fantasías de nitrato. El cine pornográfico y erótico en la Argentina de principios del siglo XX» (Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, n° 1, 2015), pp. 96-125.

Faure, Élie, La función social del cine (Buenos Aires, Ediciones Leviatán, 1956).

Félix-Didier, Paula, «Introducción», en Fernando Martín Peña (ed.), 60 Generaciones. Cine argentino independiente (Buenos Aires, Malba-Colección Constantini, 2003), pp. 11-21.

Galak, Eduardo y Orbuch, Iván, Políticas de la imagen y de la imaginación en el peronismo. La radioenseñanza y la cinematografía escolar como dispositivos pedagógicos para una Nueva Argentina (Buenos Aires, Editorial Biblos, 2021).

Gaudreault, André y Marion, Philippe, «The Cinema as a Model for the Genealogy of Media» (Convergence, vol. 8, n.º 4, 2002), pp. 12-18.