No. 57 (2023)
Articles

Essays Against Horror. The Ethical-Aesthetic Discourse on the Holocaust in Harun Farocki’s Bilder der Welt und Inschrift des Krieges and Aufschub

Cora Cuenca
Universidad de Sevilla
David Montero
Universidad de Sevilla
Published December 29, 2023

Keywords:

Holocaust, film essay, ethics, aesthetics, Harun Farocki
How to Cite
Cuenca, C., & Montero , D. . (2023). Essays Against Horror. The Ethical-Aesthetic Discourse on the Holocaust in Harun Farocki’s Bilder der Welt und Inschrift des Krieges and Aufschub. Secuencias, 1(57), 9–27. https://doi.org/10.15366/secuencias2023.057.001

Abstract

The extermination of millions human beings at the hands of the Nazis during the Holocaust more than 80 years ago still represents today a key determining factor of memory policies in Europe, as well as it remains a significant element in current debates around the ethic and aesthetic limits of artistic representation. In the following pages, we will critically examine Harun Farocki’s Bilder der Welt und Inschrift des Krieges and Aufschub with a view to establish the key discursive features of an essayistic position towards the representation of the Holocaust in cinema. We begin by identifying the main ethical and aesthetic approaches of different cinematic portrayals of the Nazi horror (testimony; document; aesthetics) with the aim to distinguish Farocki’s position. Both Bilder der Welt und Inschrift des Krieges and Aufschub represent an attempt to place the Holocaust beyond a historical logic of representation, turning it both into a philosophical problem very much alive in our contemporary visual culture and a threat that requires an ethical commitment from the films’ viewers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUENTES

«Decreto Ley N.º 1224/58», Boletín Oficial, 14 de febrero de 1958.

Dix ans de films sur l’art (1952-1962), Catálogo de la UNESCO, 1966.

Fomento del Cine de Corto-Metraje, Documento del Fondo Nacional de las Artes, 7 de junio de 1962.

BIBLIOGRAFÍA

Aumont, Jacques, El ojo interminable. Cine y pintura (Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica, 1997).

Balló, Jordi, Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine (Barcelona, Editorial Anagrama, 2000).

Bazin, André, ¿Qué es el cine? (Madrid, Ediciones Rialp, 1990).

Bolen, Francis, «Bautismo y definición de la Película de Arte», en El Correo de la UNESCO (París, UNESCO, Vol. III, n.º 3), p. 11.

Bonitzer, Pascal, Desencuadres. Cine y pintura (Buenos Aires, Santiago Arcos Editor, 2007).

Campo, Javier, «De óleo, tinta y celuloide. Cortometrajes sobre las artes en los sesenta y setenta», en Cine documental argentino. Entre el arte, la cultura y la política (Buenos Aires, Imago Mundi, 2012), pp. 39-65.

Català Doménech, Josep María, «El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva» (Archivos de la Filmoteca, n.º 34, 2000), pp. 79-97.

Cossalter, Javier, «El Fondo Nacional de las Artes y el cortometraje argentino. Modernización cultural y estética» (Sociohistórica, n.º 40, 2017), pp. 1-22. Disponible en: ?https://doi.org/10.24215/18521606e035?

—, «El cortometraje latinoamericano moderno. Experimentación estética y vínculos con el campo cultural en Argentina, Cuba y México» (Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, Vol. XL, n.º 113, 2018), pp. 9-39. Disponible en: ?https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2018.113.2654?

Cuarterolo, Andrea, «Fantasías de nitrato. El cine pornográfico y erótico en la Argentina de principios del siglo XX» (Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, n° 1, 2015), pp. 96-125.

Faure, Élie, La función social del cine (Buenos Aires, Ediciones Leviatán, 1956).

Félix-Didier, Paula, «Introducción», en Fernando Martín Peña (ed.), 60 Generaciones. Cine argentino independiente (Buenos Aires, Malba-Colección Constantini, 2003), pp. 11-21.

Galak, Eduardo y Orbuch, Iván, Políticas de la imagen y de la imaginación en el peronismo. La radioenseñanza y la cinematografía escolar como dispositivos pedagógicos para una Nueva Argentina (Buenos Aires, Editorial Biblos, 2021).

Gaudreault, André y Marion, Philippe, «The Cinema as a Model for the Genealogy of Media» (Convergence, vol. 8, n.º 4, 2002), pp. 12-18.

Jameson, Fredric, «Periodizing the 60s», en Sohnya Shayres et al. (eds.), The Sixties, Without Apology (New York, University of Minnesota Press, 1984), pp. 178-209.

Kracauer, Siegfried, «El film de tipo documental», en Teoría del cine. La redención de la realidad física (Buenos Aires, Paidós, 1996), pp. 246-270.

Lemaître, Henri, «El film sobre arte», en El cine y las Bellas Artes (Buenos Aires, Ediciones Losange, 1959), pp. 37-65.

Leonardi, Yanina Andrea, «Ocio y arte para los obreros durante el primer peronismo (1946-1955)» (Revista Mundos do Trabalho, Vol. 6, n.º 12, 2014), pp. 239-249. Disponible en: ?https://doi.org/10.5007/19849222.2014v6n12p239?

López Delacruz, Santiago, «El cine traiciona a la pintura: un acercamiento a la teoría fílmica francesa desde André Bazin y Jean Mitry» (Fotocinema, n.º 16, 2018), pp. 79-101. Disponible en: ?https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i16.4087?

Machado, Arlindo, «El filme-ensayo» (la Fuga, 2010). Disponible en: <https://lafuga.cl/el-filme-ensayo/409>

Minguet Batllori, Joan, «Una aproximación tipológica a las relaciones entre el cine y la pintura (La imantación de dos lenguajes: entre la seducción y el rechazo)» (Archivos de la Filmoteca, n.º 11, 1992), pp. 48-58.

Mirams, Gordon, «The Function of the Art Film», en Museums and education (París, MUSEUM and Museums, vol. I, n.º 3/4, 1948), pp. 198-203.

Monterde, José Enrique, «El Bosco en el cine: del ‘film de arte’ al ensayo fílmico» (Matèria, n.º 10-11, 2016), pp. 265-284.

Paranaguá, Paulo Antonio, Tradición y modernidad en el cine de América Latina (Madrid, FCE, 2003).

Peydró, Guillermo G., «Después de la abolición del marco: Tres tendencias del cine italiano sobre arte alrededor de 1948» (Secuencias, n.º 37, 2013), pp. 34-61.

—, Del racconto al ensayo: cartografías del cine sobre arte, Tesis de doctorado (Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, 2014).

Quintana, Ángel, «Los dilemas de la historia del cine frente a la historia del arte» (Archivos de la Filmoteca, n.º 35, 2000), pp. 179-196.

Rajewsky, Irina O., «Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality» (Intermédialités, n.º 6, 2005), pp. 43-64.

Serra, María Silvia y Peruffo, Gabriela, «Los inicios de cine educativo producido por el Estado. Los casos de Brasil y Argentina» (Revista Encuentros Latinoamericanos, Vol. 4, n.º 2, 2020), pp. 8-25. Disponible en: ?https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/enclat/article/view/871/938?

Weinrichter, Antonio, Desvíos de lo real. El cine de no ficción (Madrid, T&B Editores, 2004), pp. 85-98.

Zalduendo, Inés María, «Buenos Aires: La Ciudad Frente al Río» (Society of Architectural Historians Conference, 2010). Disponible en: ?http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:13442986?