Vol. 8 No. 1 (2023):
Articles

Public school closures and the social determination of health in Puerto Rico

Lydimar Garriga Vidal
Universidad de Puerto Rico
Published December 29, 2022

Keywords:

public education, colonialism, neoliberalism, public health
How to Cite
Garriga Vidal, L. (2022). Public school closures and the social determination of health in Puerto Rico. Revista Educación, Política Y Sociedad, 8(1), 81–99. https://doi.org/10.15366/reps2023.8.1.004

Abstract

This article aims to establish some relationships between public school closures and the social determination of health. With a multidisciplinary approach it begins with a review of the literature on some effects of massive closures that have occurred in the United States. Using this information, we proceed to investigate the case of Puerto Rico, from the perspectives of critical epidemiology and the political economy of health. Within the determination of closures, the role of colonial processes and neoliberal capitalist reforms suffered by the Caribbean country is established. Puerto Rico has the highest rate of school closures in the states and territories of the United States (44% of schools were closed in a decade).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benach, J. y Muntaner, C. (2005). Aprender a mirar la salud: Cómo la desigualdad social daña nuestra salud. Ediciones de Intervención Cultural/El Viejo Topo.

Benach, J., Rivera Díaz, M., Muñoz, N., Martínez-Herrera, E. y Pericas, J.M. (2019). What the Puerto Rican hurricanes make visible: Chronicle of a public health disaster foretold. Social Sciences & Medicine, 238, 112367.

Bierbaum, A. H. (2016). Shifting landscapes of power and privilege: School closures and uneven development in Philadelphia [Doctoral dissertation, University of California, Berkeley]. UC Open Access Publications.

Bierbaum, A. H. (2021). School closures and the contested unmaking of Philadelphia’s neighborhoods. Journal of Planning Education and Research, 41(2), 202–216.

Bowles, S. y Gintis, H (2011). Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic life. Haymarket Books.

Brazil, N. (2020). Effects of public school closures on crime: The case of the 2013 Chicago mass school closure. Sociological Science, 7, 128-151.

Brecht, B. (1986). Entre los poetas míos. Colección antológica de poesía social. Biblioteca Virtual Omegalfa.

Breilh, J. (2010). Las tres ‘S’ de la determinación de la vida: 10 tesis hacia una visión crítica de la determinación social de la vida y la salud. Centro Brasileiro de Estudos de Saúde, CEBES.

Breihl, J. (2013). La determinación social de la salud como herramienta de transformación hacia una nueva salud pública (salud colectiva). Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 31, 13-27.

Briet, D. (2012, agosto 14). Modelo neoliberal de calidad de educacio?n. Calidad Educativa.

De la Torre, M., Molly Gordon, P. M. y Cowhy, J. (2015). School closings in Chicago. Consortium on Chicago School Research.

Eslava, J. (2017). Pensando la determinación social del proceso salud-enfermedad. Revista de Salud Pública, 19(3), 396-403.

Feo, O. (2021, septiembre 27). Economía política de la salud: Filantrocapitalismo y salud. Conferencia dictada en el curso DESS 8208 de la Universidad de Puerto Rico, Recinto de Ciencias Médicas. San Juan, Puerto Rico.

Gaertner, M., Kirshner, B. y Pozzoboni, K. (2016). When school closures backfire: What happened to the students at Jefferson High School? En M. Gottfried y G. Conchas (Eds.),When school policies backfire: How well-intentioned measures can harm our most vulnerable students. Cambridge MA: Harvard Education Press.

Garriga, L. (2018). El desarrollo de la educacio?n pu?blica primaria y secundaria en Puerto Rico: Vi?nculos y retos desde el Trabajo Social Escolar. Voces desde el Trabajo Social, 6(1), 174-201.

Instituto de Desarrollo de la Juventud (2016). Niños y niñas en pobreza en Puerto Rico.

Klein, N. (2018). La batalla por el paraíso: Puerto Rico y el capitalismo del desastre. Haymarket Books.

Olano Asuad, E. (2012). Economía política. Universidad de Medellín Sello Editorial.

Rivera Díaz, M. (2015). La desigualdad en salud de la niñez en Puerto Rico: Un elemento social, político y económicamente determinado. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 26(1), 123-137.

Rubiano Yedidia, D., Moore, E., Toppin, E. J., Ake, W., Gallardo Rivera, L., Moscoso Arabía, M. y Fontánez Valle, G. (2020, agosto). Cierre de escuelas públicas en Puerto Rico: Impactos comunitarios y recomendaciones. Instituto Othering & Belonging; Centro para la Reconstrucción del Hábitat.

Santos, H. (2011). Los determinantes sociales, la desigualdad en salud y las políticas, como temas de investigación. Revista Cubana Salud Pública, 37(2), 136-144.

Tieken, M. C. y Auldridge-Reveles, T. R. (2019). Rethinking the school closure research: School closure as spatial injustice. Review of Educational Research, 89(6), 917–953.