Vol. 7 No. 2 (2022): Políticas Educativas y restauraciones conservadoras: reconfiguración del derecho a la educación
Miscelánea

Social pain in times of pandemic. Fear and loneliness of young students in the face of the loss of affective supports

Ezequiel Szapu
CONICET - UBA - UNAHUR
Elisa Martina de los Ángeles Sulca
CONICET - UNSa
Darío Hernán Arevalos
CONICET - UBA - UNAHUR
Published June 30, 2022

Keywords:

Social Pain, fear, loneliness, affective sopports, students
How to Cite
Szapu, E., Sulca, E. M. de los Ángeles, & Arevalos, D. H. (2022). Social pain in times of pandemic. Fear and loneliness of young students in the face of the loss of affective supports. Revista Educación, Política Y Sociedad, 7(2), 299–325. https://doi.org/10.15366/reps2022.7.2.013

Abstract

Emotions represent central elements to understand and intervene on the school fabric. Suffering is constitutive of the epochal experience and educational institutions face the challenge of contributing to the elaboration and symbolization of individual and social pain. In this article we analyze student emotions in the context of pandemic, based on the results of a self-administered survey conducted between October and December 2020 to 2206 young people attending 15 state-run public secondary schools located in peripheral urban areas of the province of Buenos Aires, Argentina. We assume that emotions are not presented in a pure state and that we can only access them in their discursive manifestation (Kessler, 2009). We focus particularly on subjective experiences related to fear of loss and feelings of loneliness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arevalos, D. H. (2020). Emotividades sobre la muerte en el ámbito escolar. Un estudio socioeducativo sobre los sentidos que construyen jóvenes estudiantes de zonas urbanas periféricas. [Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. Repositorio de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Disponible en https://bit.ly/3uuazQi

Arevalos, D. H. (2021). Memoria colectiva frente a la muerte de un par generacional. La elaboración del sufrimiento desde la perspectiva de jóvenes estudiantes. Perspectivas em Diálogo: Revista de educação e sociedade, 17 (8), 398-414.

Ariès, P. (1983). El hombre ante la muerte. Madrid: Taurus.

Ariès, P. (2000). Historia de la muerte en Occidente. Barcelona: Acantilado.

Bauman, Z. (2007). Vida de Consumo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2011). Trabajo, Consumismo y nuevos pobres. Barcelona, Gedisa.

Bericat Alastuey, E. (2015). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Paper, 62, 145-176.

Bolaños Florido, L.P. (2016). El estudio socio-histórico de las emociones y los sentimientos en las Ciencias Sociales del siglo XX. Revista de Estudios Sociales, 55, 178-191.

Cardini, A., D’Alessandre, V. y Torre, E. (2020, mayo). Educar en tiempos de pandemia. Respuestas provinciales al COVID-19 en Argentina. Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento. Disponible en https://bit.ly/3qD1fs7

Delumeau, J. (2002). El Miedo. Reflexiones sobre su dimensión social y cultural. Medellín: Corporación Región.

Elias, N. (1987). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Elias, N. (1989a). La soledad de los moribundos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Elias, N. (1989b). Sobre el tiempo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Elias, N. (2008). Sociología Fundamental. Barcelona: Gedisa.

Gallart, M. A. (1993). La integración de métodos y la metodología cualitativa. En F. Forni, M. A. Gallart. e I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Métodos cualitativos II, La práctica de la investigación (pp.107-151). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine Publishing Company.

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Ciudad Autónoma de Bueno Aires: Katz Editores.

Kaplan, C. V. (2011). Jóvenes en turbulencia. Miradas críticas contra la criminalización de los estudiantes. Propuesta Educativa (35) 95-103.

Kaplan, C. V (2013). El miedo a morir joven. Meditaciones de los estudiantes sobre la condición humana. En C. V. Kaplan (Dir.), Culturas estudiantiles. Sociología de los vínculos en la escuela (pp.45-65). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kaplan, C. V. (2016). Cuidado y otredad en la convivencia escolar: una alternativa a la ley del talión. Pensamiento Psicológico, 14, (1), 119-140.

Kaplan, C. V. (2017). La vida en las escuelas. Esperanza y desencantos de la convivencia escolar. Rosario: Homo Sapiens.

Kaplan, C. V. (2018). La naturaleza afectiva del orden social. Una cuestión rezagada del campo de la sociología de la educación. Sudamérica, 9, 117-128.

Kaplan, C. V. (2020, mayo). Contención emocional de equipos directivos y herramientas para docentes y familia: el acompañamiento a la comunidad educativa en un contexto de emergencia. 5 desafíos, 5 propuestas. Fondo para las Naciones Unidas. Disponible en https://uni.cf/3JMin6q

Kaplan, C. V., Glejzer, C., Catelli, J., Vinocur, S., Szapu, E., Arevalos, D., Orbuch, I., García, P., Adduci, N., Sulca. E., Abecasis, L., Orguilia, P. y Sukolowsky, L. (2021). Informe de primeros resultados de la encuesta sobre emociones y escolarización en tiempos de pandemia, desde la perspectiva estudiantil. Programa de Investigación sobre Transformaciones Sociales, Subjetividad y Procesos Educativos, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Disponible en https://bit.ly/3LbTLnC

Kaplan C. y Arevalos D. (2019). Jóvenes y estima social. Los sentimientos de muerte como expresión de un dolor. Voces de la Educación, 7 (4), 1-10.

Kaplan, C. V. y Arevalos, D. H. (2021). La necesidad de soporte afectivo en jóvenes del sistema educativo. Revista de Educación, 22, 193-208.

Kaplan, C. V. y Szapu, E. (2020). Conflictos, violencias y emociones en el ámbito educativo, Ciudad de México: CLACSO, Voces de la Educación, ENSV y Nosótrica Ediciones. Disponible en https://bit.ly/3qCv4sI

Kaplan, C.V. y Szapu, E. (2021). La lucha por el reconocimiento y las prácticas de autolesión en la constitución identitaria en la experiencia estudiantil. Educa UMCH. Revista sobre Educación y Sociedad, 1(16), 5-22.

Kessler, G. (2009). El sentimiento de inseguridad. Sociología del temor al delito. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Le Breton, D. (1999). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Nueva Visión.

Le Breton, D. (2016). Desaparecer de sí. Una tentación contemporánea. Madrid: Siruela.

Marradi, A., Piovani, I. y Archenti, N. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Emecé.

Martuccelli, D. (2007). Gramáticas del individuo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Losada.

Martuccelli, D. y Araujo K. (2010). La individuación y el trabajo de los individuos. Educaçao e Pesquisa, 36, 77-91.

Sennett, R. (2003). El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Barcelona: Anagrama.

Therborn, G. (2015). Los campos de exterminio de la desigualdad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. New York: The MIT Press.

Weiss, R.S. (1994). Learning from Strangers: The Art and Methods of Qualitative Interview Studies.New York: The Free Press.