Vol. 3 No. 1 (2018)
Articles

Vocational training reforms from the voice of its protagonists: Jame's history

Mª del Carmen Sarceda-Gorgoso
Universidad de Santiago de Compostela
Bio
Rocío Penado López
Xunta de Galicia
Bio
Published December 30, 2017

Keywords:

Teachers, vocational training, educational reforms, educational policy, biographies
How to Cite
Sarceda-Gorgoso, M. del C., & Penado López, R. (2017). Vocational training reforms from the voice of its protagonists: Jame’s history. Revista Educación, Política Y Sociedad, 3(1), 50–70. https://doi.org/10.15366/reps2018.3.1.003

Abstract

In recent decades, Spanish educational system has undergone continual changes in legislation and reforms, with the most modified teaching of vocational training likely. No one doubts today of its importance at the level of social and economic development, but the reality shows that its presence in the educational research remains scarce, especially if the focus of attention is its teachers. Thus, in this work, under a qualitative methodology concreted in a life history, the voice of James (retired teacher of VT) narrates his experiences and experience for 50 years. Their reflections, contextualized and analyzed in the light of the specialized literature allow to advance from the knowledge to the comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barber, M. y Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems. Disponible en https://www.mckinsey.com/

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado: voces y contextos. Revista mexicana de investigación educativa, 19 (62), 711-734.

Bolívar, A., Gallego, M. J., León, M. J. y Pérez, P. (2005). Políticas educativas de reforma e identidades profesionales: El caso de la educación secundaria en España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 13(45).

Caballero, K. y Bolívar, A. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 13 (1), 57-77.

Calderón, I. (2014). Sin suerte pero guerrero hasta la muerte: pobreza y fracaso escolar en una historia de vida. Revista de Educación, 363, 184-209. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-177.

Correa, J.M. y Aberasturi, E. (2014). Las historias de vida y la educación: introducción al monográfico. Tendencias Pedagógicas, 24, 6-8. Cortés, P., Leite, A.E. y Rivas, J.I. (2014). Un enfoque narrativo de la identidad profesional en profesorado novel. Tendencias Pedagógicas, 24, 199-214.

Day, Ch. (2011). Uncertain professional identities: Managing the emotional contexts of teaching. En C. Day y J. Chi-Kin Lee (Eds.), New Understandings of Teacher’s Work: Emotions and Educational Change (pp. 45-64). Dordrecht: Springer.

European Commission (2010). Teachers’ Professional Development - Europe in international comparison — An analysis of teachers’ professional development based on the OECD’s Teaching and Learning International Survey (TALIS). Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Union.

Goodson, I. (2004) (Ed). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro.

Goodson, I. y Lindblad, S. (Eds.) (2011). Professional knowledge and educational restructuring in Europe. Rotterdam: Sense Publishers.

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación. México DF: McGraw Hill Interamericana.

Hernández, F. y Sancho, J.M. (2013). El futuro de la profesión docente. Cuadernos de Pedagogía, 436, 96-99.

Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (BOE nº 187 de 6 de agosto).

Ley de 20 de julio de 1955, sobre Formación Profesional Industrial (BOE nº 202 de 21 de julio).

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE nº 238, de 4 de octubre).

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE nº 106 de 4 de mayo).

Macuch, R. y Leite, C. (2014). Análisis de una narrativa autobiográfica profesional en la enseñanza superior. Tendencias pedagógicas, 24, 145-164.

Marchesi, Á. (2007). Sobre el bienestar de los docentes: Competencias, emociones y valores. Madrid: Alianza Editorial.

Martínez, Z. y Villardón-Gallego, L. (2015). La imagen del profesor de Educación Secundaria en la formación inicial. Profesorado, Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 19 (1), 452-467.

Monarca, H., Fernández-González, N. y Piedrahita (2016). ¿Qué opina el profesorado sobre la LOMCE? Revista Educación, Política y Sociedad, 1 (2), 197-212.

Monarca, H., Simón, C., Rappoport, S. y Echeita, G. (2016). Política y cambio en educación: el caso de las competencias básicas en España. Ensaio: Avaliaçao e Políticas Públicas em Educação, 24 (93), 968-989.

Mourshed, M., Chijioke, C. y Barber, M. (2010). How the world’s most improved school systems keep getting better. McKinsey&Company. Disponible en https://www.mckinsey.com

OCDE (2011). Building a High-Quality Teaching Profession. Lessons from around the World. Paris: OCDE.

OCDE (2014). TALIS 2013 Results: An international perspective on teaching and learning. TALIS OECD Publishing. Disponible en http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/talis-2013-results_9789264196261-en#page1

Parcerisa, L. (2016). Modernización conservadora y privatización en la educación: el caso de la LOMCE y la Nueva Gestión Pública. Revista Educación, Política y Sociedad, 1 (2), 11-42.

Prats, E. (2016). La formación inicial docente entre profesionalismo y vías alternativas: mirada internacional. Bordón, 68 (2), 19-33.

Rivas, J.I. (2012). Sujeto-diálogo-experiencia. El compromiso del encuentro. En J.I Rivas, F. Hernández, J.M. Sancho y C. Núñez (Eds.), Historias de vida en educación. Sujeto, diálogo, experiencia (pp. 15-19). Barcelona: Dipòsit Digital UB. Disponible en https://goo.gl/8NFjcp

Sancho, J.M. (1990). Cuadernos de Educación 2: Los profesores y el currículum. Barcelona: Horsori.

Sancho, J.M. (Ed.) (2013). Trayectorias docentes e investigadoras en la universidad. 24 historias de vida profesional. Barcelona: Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. Disponible en https://goo.gl/htYnI6

Sancho, J.M. y Martínez, S. (2014). La importancia de las relaciones investigador‐investigado. Tendencias pedagógicas, 24, 225-240.

Santos, M. y Lorenzo, M. (2009). Evolución lexislativa da Formación Profesional (I): Do Estatuto de Ensino Industrial (1924) á Lei Xeral de Educación (1970). En A. Rial y M. Lorenzo (Eds.), A formación para o traballo en Galicia: Da ensinanza obreira á profesional (pp. 12-49). Santiago de Compostela: Consellería de Educación e Ordenación Universitaria.

Sarceda-Gorgoso, M.C. (2008). Deseño en Formación Ocupacional e Inserción Laboral. Vigo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo.

Sarceda-Gorgoso, M.C. (2017). La construcción de la identidad docente en Educación Infantil. Tendencias Pedagógicas, 30, 281-300.

Saura, G. y Muñoz, J.L. (2016). Prácticas neoliberales de endo-privatización y nuevas formas de resistencia colectiva en el contexto de la política educativa española. Revista Educación, Política y Sociedad, 1 (2), 43-72.

Zeichner, K. y Gore, J. (1990). Teacher Socialization. En R. Houston (Ed.), Handbook on Research on Teacher Education (pp. 329-348). New York: Macmillan.