No. 10 (2019)
Artículos

Turning poetry into an event: performance poetry

Núria Lorente
Universitat de València
Portada dle número 10
Published July 31, 2020

Keywords:

poetic performance, theatricality, scenic performance, political, social and cultural processes
How to Cite
Lorente, N. (2020). Turning poetry into an event: performance poetry. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, (10), 65–82. https://doi.org/10.15366/philobiblion2019.10.004

Abstract

This article is part of the concrete cross between poetry and performance that has been born in recent years, and which has led to a formal revolution in the literary field by conforming a new and transgressor cultural register. To analyse the extent to which this experimental genre is revolutionizing the limits of poetic discourse and its production spaces, we propose, on the one hand, to address the concept of poetic performance, in all its breadth, and, on the other, to analyse the extent to which this artistic intersection, which is redefining, in recent years, the field of aesthetics and creativity, is a new cultural space in which fundamental social, cultural and political issues are settled.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEGRE GORRI, Antonio (1996), La musa aprende a escribir. Reflexiones sobre oralidad y escritura desde la Antigüedad hasta el presente, Barcelona, Paidós.

BADIOU, Alain (1999), El ser y el acontecimiento, Madrid, Manantial.

BADIOU, Alain (2009), Compendio de metapolítica, Madrid, Prometeo Libros.

BARTHES, Roland (1986), Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces, Barcelona, Paidós Comunicación.

DIDI-HUBERMAN, Georges (1992), Lo que vemos, lo que nos mira, Buenos Aires, Manantial.

DÓLAR, Mladen (2007), Una voz y nada más, Buenos Aires, Manantial.

DUBATTI, Jorge (2007), Filosofía del teatro I. Convivio, experiencia, subjetividad, Buenos Aires, Atuel.

FOUCAULT, Michel (1966), Las palabras y las cosas, París, Ediciones Gallimard.

FOUCAULT, Michel (1969), La arqueología del saber, París, Ediciones Gallimard.

GARBATZKY, Irina (2013), Los ochenta recienvivos. Poesía y performance en el Río de la Plata, Argentina, Beatriz Viterbo editores.

GARBATZKY, Irina (2011) “Poesía y performance. Formas de la teatralidad en la poesía de la apertura democrática rioplatense”. Literatura: teoría, historia, crítica, Vol. 12, 1, pp. 189-213.

HARD, Michael y Antonio Negri (2005), Multitud, Madrid, Editorial Debate.

MAILLARD, Chantal (2001), Filosofía en los días críticos, Valencia, Editorial Pre-textos.

MAILLARD, Chantal (2004), Matar a Platón, Valencia, Editorial Pre-textos.

MAILLARD, Chantal (2006), Husos, Valencia, Editorial Pre-textos.

MAILLARD, Chantal (2009), Contra el arte, Valencia, Editorial Pre-textos.

MILONE, Gabriela, “Lenguaje y voz. Pensamiento contemporáneo y experiencia poética. Outra Travessia Revista de Pós-Graduaçâo em Literatura, Vol. 7, 15, (2013), pp. 37-55. https://doi.org/10.5007/2176-8552.2013n15p37

NANCY, Jean-Luc (2007), A la escucha, Buenos Aires, Amorrurtu.

LAPECKY, Andre (2015), Agotar la danza: Poética y política del movimiento, Alcalá de Henares, Editorial Universidad.

PORRUA, Ana (2015), Caligrafía tonal. Ensayos sobre poesía, Buenos Aires: Entropía.

PORRUA, Ana (2014)“La escucha y sus parpados”, Badebec, Vol 4, 7, pp. 143-158.

POZUELO YVANCOS, José Maria (2002). Desafíos de la Teoría (Literatura y géneros). Mérida: El Otro-El Mismo.

SALGADO, María (2010), 31 poemas, Málaga, Puerta del Mar.

SALGADO, María (2014), Hacía un ruido. Frases para un film político, Madrid, Ediciones Contrabando.

SALGADO, María (2012), Ready, Málaga, Arrebato Libros.

SALMÓN, Christian (2013), La ceremónica caníbal: Sobre la performance política, Barcelona, Península.

SZENDY, Peter (2003), Escucha. Una historia del oído melómano, Barcelona, Paidós.

VIRNO, Paolo (2003), Palabras con palabras. Madrid, Arrebato Libros.

VIRNO, Paolo (2004), Gramática de la multitud, Madrid, Arrebato Libros.

ZUMTHOR, Paul (1991), Introducción a la poesía oral, Madrid, Taurus.