No. 8 (2018)
Artículos

Peregrinos de Aztlán: narrating the origins, recognizing the nation

Claudia Marcela Páez Lotero
University of Massachusetts, Amherst
Published March 11, 2019

Keywords:

Miguel Méndez, Chicano literature, Nation, foundational fic¬tion, rhetoric of friendship.
How to Cite
Páez Lotero, C. M. (2019). Peregrinos de Aztlán: narrating the origins, recognizing the nation. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, (8), 23–40. https://doi.org/10.15366/philobiblion2018.8.002

Abstract

The main goal of this paper is to analyze how the novel Peregrinos de Aztlán, by Miguel Méndez, takes the form of a foundational fiction in order to create an identity for a nation: the one of the Chicano community. This community needs to recognize itself as such and thereby to start its fight for its civil rights. To do so, the text approaches the Latin American foundational fictions from two directions: by questioning them and by proposing a new type of fiction that could meet the distinctive features of the emerging nation described in the novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, Benedict (1991), Imagined communities, New York: Verso.

— (1989), «El plan espiritual de Aztlán», en Rudolfo Anaya y Francisco Lomeli (eds.), Aztlán. Essays on the Chicano Homeland, Albuquerque, El Norte Publications, págs. 1-5.

García, Juan (1994), «Nación, identidad y paradoja: una perspectiva relacional para el estudio del nacionalismo», en Reis, 67, págs.165-183.

Leal, Luis (1989), «In Search of Aztlán», en Rudolfo Anaya y Francisco Lomeli (eds.), Aztlán. Essays on the Chicano Homeland, Albuquerque, El Norte Publications, págs. 6-13.

Lomelí, Francisco (1991), «Introducción: Peregrinos de Aztlán de Miguel Méndez: Textimonio de desesperanza(dos)» a Miguel Méndez, Peregrinos de Aztlán, Tempe, Bilingual Press/ Editorial Bilingüe, págs. 1-17.

Maciel, David R., Christine Iriart De Padilla y Amado R. Padilla (1980), «Los Chicanos: ensayo de introducción», en Tino Villanueva (Comp.), Chicanos: antología histórica y literaria, México, Fondo de Cultura Económica, págs. 104-119.

— (2018), «El florecimiento cultural chicano», en Nexos: Sociedad, Ciencia, Literatura, 490, pág. 82-86.

Martínez, Miguel (2017), «Amistad y reconocimiento. Sobre la philia aristotélica. Lo que Aristóteles vio y Hegel pasó por alto», en Revista internacional de filosofía, 2, págs. 37-49.40

Medina, Celso (2009), «Intrahistoria, cotidianidad y localidad», en Atenea, 500, págs. 123-139.

Méndez, Miguel (1991), Peregrinos de Aztlán, Tempe, Bilingual Press/ Editorial Bilingüe.

— (1997), «Mi peregrinar en Peregrinos de Aztlán», en Revista Española de Estudios Norteamericanos (Reden), 13, págs. 9-16.

Martín-Rodríguez, Manuel M (1995), «En la frontera del lenguaje: escritores y lectores en Peregrinos de Aztlán», en Gary D. Kelle (ed.), Miguel Méndez in Aztlán: Two Decades of Literary Production, Tempe, Bilingual Press/ Editorial Bilingüe, págs. 57-70.

Palomar, Augustín (2014), «La philía como investigación fenomenológica particular del saber práctico de Aristóteles: significado y fundamentación», en Franciscanum, 162, págs. 51-73.

Pina, Michael (1989), «The Archaic, Historical and Mysthicized Dimensions of Aztlán», en Rudolfo Anaya y Francisco Lomeli (eds.), Aztlán. Essays on the Chicano Homeland, Albuquerque, El Norte Publications, págs. 14-45.

Ramírez, Axel (2000), «Espejos y reflejos: los chicanos y su literatura en México», en Tema y Variaciones de literatura, 14, págs. 21-36.

Saldivar, Ramón. (1990). Chicano Narrative. The Dialectics of Difference, Wisconsin: The University of Wisconsin.

Sommer, Doris (2004), Ficciones fundacionales, Bogotá, Fondo de Cultura Económica.

Valenzuela Arce, José Manuel (2003), «Métaforas y debates teóricos sobre la frontera México-Estados Unidos», Por las fronteras del norte, México, Fon-do de Cultura económica, págs. 33-67.