Vol. 17 (2023)
Monographic

Gertrudis Gómez de Avellaneda and the literary construction of minorities in Sab, by Gertrudis Gómez de Avellaneda

Ismael López Martín
Universidad de Extremadura
Published September 13, 2023

Keywords:

Avellaneda, Romantic novel, abolitionist novel, slavery, minorities
How to Cite
López Martín, I. (2023). Gertrudis Gómez de Avellaneda and the literary construction of minorities in Sab, by Gertrudis Gómez de Avellaneda. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, 17, 135–148. https://doi.org/10.15366/philobiblion2023.17.006

Abstract

The Cuban writer Gertrudis Gómez de Avellaneda is a reference in the Romantic literature of the New World. Its mandatory reading and study is as certain as the transgression of this precept, which entails the concealment of one of the most distinguished minds of Latin American literature in the 19th century. The author participates in different generic molds in her works, and some of her compositions have already been discussed, such as the anti-slavery novel Sab or the historical Guatimozin. This paper analyzes the literary treatment of the slave in Sab and how it serves to exemplify the author’s ideological model on minorities (slaves, women), valuing to what extent it contributes not only to growth of a writer who should be in the literary canon, but to the awareness of these realities in the Hispanic American panorama.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albin, María C. (1995), «Álbum cubano de Gómez de Avellaneda: la esfera pública y la crítica a la modernidad», en Cincinnati Romance Review, 14, págs. 73-79.

Albin, María C. (2007), «El costumbrismo feminista de Gertrudis Gómez de Avellaneda», en Anales de Literatura Hispanoamericana, 36, págs. 159-170.

Barreda Tomás, Pedro (1978), «Abolicionismo y feminismo en la Avellaneda: lo negro como artificio narrativo en Sab», en Cuadernos hispanoamericanos, 342, págs. 613-626.

Barreto, Reina (2006), «Subversion in Gertrudis Gómez de Avellaneda’s Sab», en Decimonónica, 3, 1, págs. 1-10.

Barrios, Ana Lydia (2017), Mujer, tradición y conciencia histórica en Gertrudis Gómez de Avellaneda, Tesis doctoral inédita, Knoxville, University of Tennessee.

Comfort, Kelly (2003), «Colonial Others as Cuba’s Protonational Subjects: The Privileged Space of Women, Slaves and Natives in Gómez de Avellaneda’s Sab», en Mester, 32, págs. 179-194.

Gomariz, José (2009), «Gertrudis Gómez de Avellaneda y la intelectualidad reformista cubana. Raza, blanqueamiento e identidad cultural en Sab», en Caribbean Studies, 37, 1, págs. 97-118.

Gómez de Avellaneda, Gertrudis (2020), Guatimozin, último emperador de México, edición de Luis T. González del Valle y José Manuel Pereiro Otero, Madrid, Cátedra.

Gómez de Avellaneda, Gertrudis (2021), Sab, edición de José Servera, Madrid, Cátedra.

Morales Faedo, Mayuli (1995), «Sab: La subversión ideológica del discurso femenino en la novela cubana del xix», en Iztapalapa, 37, págs. 111-128.

Pastor Pastor, Brígida M. (1996), «Simbolismo autobiográfico en la novela Sab de Gertrudis Gómez de Avellaneda», en Aldaba, 28, págs. 389-403.

Pastor Pastor, Brígida M. (1997), «Symbiosis Between Slavery and Feminism in Gertrudis Gómez de Avellaneda’s Sab?», en Bulletin of Latin American Research, 16, 2, págs. 187-196.

Pastor Pastor, Brígida M. (2006), «A Legacy to the World: Race and Gender in Sab», en Revista del CESLA, 9, págs. 57-76.

Pastor Pastor, Brígida M. (2014), «El discurso abolicionista de la diáspora: el caso de Gertrudis Gómez de Avellaneda y su novela Sab (1841)», en América sin nombre, 19, págs. 34-42.

Percas Ponseti, Helena (1962), «Sobre la Avellaneda y su novela Sab», en Revista Iberoamericana, 54, págs. 347-357.

Williams, Claudette (2008), «Cuban Anti-slavery Narrative through Postcolonial Eyes: Gertrudis Gómez de Avellaneda’s Sab», en Bulletin of Latin American Research, 27, 2, págs. 155-175.