Vol. 17 (2023)
Artículos

Emilio Carrère: chronicler and spiritual guide in Ruta emocional de Madrid (1935)

Rubén Íñiguez Pérez
UNED
Published September 13, 2023

Keywords:

Emilio Carrère, Bohemia, poetry, modernism
How to Cite
Íñiguez Pérez, R. (2023). Emilio Carrère: chronicler and spiritual guide in Ruta emocional de Madrid (1935). Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, 17, 25–56. https://doi.org/10.15366/philobiblion2023.17.002

Abstract

This article focuses on Ruta emocional de Madrid, a poem collection written by the Madrid-born author Emilio Carrere (1881-1947) and published originally in 1935. Through the text analysis and the work on other materials — taken from academic research, contemporary authors to the author, other Carrere’Ss publications, etc.— the collection is set in its proper historical and  literary context – Modernism, bohemia, the author itself — and its content is developed and understood, concluding that the poet is a spiritual (medium) guide and a chronicler of Madrid, at the same time he portraits this city atmosphere at the end of the 19th century and beginning of the 20th.

The paper starts, with some biography, history and critic notes on Emilio Carrere and his relation with the bohemian movement. After that, some aspects of  the new edition of Ruta emocional de Madrid are traced and then there is the deep analysis of its stylistic thematic that can be found there together with a final conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexandrian (2014), Historia de la filosofía oculta, Madrid, Valdemar.

Álvarez Sánchez, Jaime (2007), Emilio Carrere ¿Un bohemio?, Sevilla, Editorial Renacimiento.

Baroja, Pío (2019), Las calles siniestras. Antología del eterno paseante, Madrid, La Felguera Editores.

Barrantes, Pedro (2020), Anatemas, Jaén, Piedra Papel Libros.

Cansinos Assens, Rafael (2001), El divino fracaso, Madrid, Valdemar.

Carrère, Emilio (1930?), Panderetas de España, Madrid, Atlántida.

— (1999), Antología, Madrid, Castalia.

— (2009), Los muertos huelen mal y otros relatos espiritistas, Madrid, Valdemar.

— (2018), Son de bohemia, Sevilla, Editorial Renacimiento.

— (2020), Ruta emocional de Madrid, Madrid, La Felguera Editores.

Carretero Novillo, José María (2020), «Entrevista con Emilio Carrere. El Caballero Audaz», en Agente Provocador (2020), 2ª época Nº1, Madrid, La Felguera Editores, págs. 20-24.

Dicenta, Joaquín (2020), «Los bohemios», en Agente Provocador (2020). 2ª época Nº1, Madrid, La Felguera Editores, págs. 17-19.

Domínguez Caparrós, José (2011), Introducción a la teoría literaria, Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces.

Fanjul, Sergio C. (2021), «Amar la belleza, odiar el mundo moderno: William Morris y el movimiento Arts & Crafts», en El País (1/04/2021). https://elpais.com/icon-design/arte/2021-04-01/amar-la-belleza-odiar-el-mundo-moderno-william-morris-y-el-movimiento-arts-crafts.html

Ferrer Gómez, Marta (2013), «Escritura y patología. La maquinaria anti-espiritista ante el símbolo hermético: Ángeles Vicente y Emilio Carrere», en Rubén Íñiguez Pérez, Soler Gallo, Miguel; y Navarrete Navarrete, Teresa (2013), El viento espira desencanto. Estudios de literatura española contemporánea, Italia, Aracne Editrice, págs. 83-92.

Granados Palomares, Vicente (2019), Literatura española: (1900-1939), Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Jiménez, Juan Ramón (1999), El modernismo. Apuntes de curso (1953), Madrid, Visor Libros.

Labrador Ben, Julia María; y Sánchez Álvarez-Insúa, Alberto (2001), «La obra literaria de Emilio Carrere (I): Emilio Carrere y sus poemarios Románticas y El Caballero de la Muerte», en Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas, Nº 19, págs. 115-147.

— (2005), «La obra literaria de Emilio Carrere (IV): Emilio Carrere y sus tres últimos poemarios», en Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas, Nº 23, págs. 125-150.

Mainer, José-Carlos (1999), La edad de plata (1902-1939). Ensayo de una interpretación de un proceso cultural, Madrid, Cátedra.

Mesonero Romanos, Ramón de (1993), Escenas y tipos matritenses, Madrid, Ediciones Cátedra.

Montero Padilla, José (1999), «Introducción biográfica y crítica», en CARRERE, Emilio (1999), Antología, Madrid, Castalia, págs. 13-34

Ortiz De Pinedo, José (1949), Viejos retratos amigos, Madrid, Sociedad General Española de Librería.

Palacios, Jesús (2009), «Emilio Carrere y los espíritus bohemios», en CARRERE, Emilio (2009), Los muertos huelen mal y otros relatos espiritistas, Madrid, Valdemar, págs. 9-48.

Riera Guignet, Alejandro (2005), Ideología y texto en la obra de Emilio Carrere, Universitat de Barcelona.

— (2011), Emilio Carrere. El bohemio de Madrid, Madrid, Ediciones La Librería.

Rocha, Servando (2020a), «La ciudad del caballero de la muerte», CARRERE, Emilio (2020). Ruta emocional de Madrid, Madrid, La Felguera Editores, págs. 19-48.

— (2020b), «Nuestra santa bohemia», en Agente Provocador (2020). 2ª época Nº1, Madrid, La Felguera Editores, págs. 4-14.

Rojo, José Manuel (2018), «¿Qué hay afuera? Apuntes sobre la posibilidad de exterioridad de y en el mundo industrial», en VV. AA. (2018), Pensar, experimentar la exterioridad, Madrid, La Torre Magnética, págs. 11-29.

Serrano Asenjo, Enrique (2018), «Modelos del retrato costumbrista en España, 1915. Emilio Carrére y Enrique Diéz-Canedo», en Rubio Jiménez, Jesús; Serrano Ajeno, Enrique (eds.) (2018), El retrato literario en el mundo hispánico, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, págs. 135-148.

Valle-Inclán, Ramón del (2017), La lámpara maravillosa. Ejercicios espirituales, Madrid, La Felguera Editores.

— (2020), Valle-Inclán Noir, Madrid, La Felguera Editores.

Villalobos, Miguel Ángel (2015), «Prólogo», en Barba, Alejandro (2015), Hechizo en Northampton. Una biolocalización de Alan Moore, Málaga, GasMask Editores, págs. 7-9.

Villena, Luis Antonio de (2001), Diccionario esencial del Fin de Siglo, Madrid, Valdemar.