Vol. 16 (2022)
Artículos

The Graciano subjet or the doctrine of the Lords

José Dionisio Espejo Paredes
Universidad de Murcia
Published February 20, 2023

Keywords:

Gracia, genio, taste, subject, Gracián
How to Cite
Espejo Paredes, J. D. (2023). The Graciano subjet or the doctrine of the Lords. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, 16, 141–178. https://doi.org/10.15366/philobiblion2022.16.007

Abstract

There is a concept of subject in Gracián. It differs from the abstract rational subject of Descartes, derived from Machiavelli and Castiglione, it is close to Hobbes' idea of ??the individual. Assumed in the Enlightenment, Gracián's discourse passes from Capmany to Ortega and is fundamental to the liberal alternative to the illustrated egalitarian discourse. There are three attributes of this representative character of Graciano: genius, ingenuity, and “exquisite” taste. They are all natural dispositions, they develop as the previous step to the recognition of grace in the subject. Taste is another of the attributes that underlie this Graciano individual. Thus the differences between the exceptional individual and the mass are created.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANGUREN, J.L., La moral de Gracián (en J. L. Aranguren, Estudios literarios), pp. 113-144. Madrid, Gredos, 1976.

AUBRUN, Charles.V. Gracián contre Faret, pp.7-26. HaG 1958.

CASTIGLIONE, Baltasar, El cortesano. Madrid, Alianza Editorial, 2008.

CASSIRER, Ernst, Filosofía de la ilustración. México, FCE, 1972.

CAPMANY MONTPALAU, Antonio, Filosofía de la elocuencia. Gerona, Antonio Oliva.1836.

CRAVERI, Benedetta, La cultura de la conversación, Madrid, Siruela, 2003.

GADAMER, George, Verdad y Método, Salamanca: Sígueme, 1977.

GUAZZO, Stefano, La Civil Conversatione, Venezia, Domenico Imberti, 1607.

GRACIÁN, B Baltasar, Agudeza y arte del Ingenio, discurso LV. Obras completas. Madrid: Edición Arturo del Hoyo,1967.

GRACIÁN, B Baltasar, El héroe. El discreto. Madrid, Austral, 1969.

GRACIÁN, Baltasar, El Criticón, Madrid, Cátedra,1984.

GRACIÁN, Baltasar, El arte de la prudencia. Oráculo manual. Madrid, Ediciones Temas de Hoy, 1993.

HOBBES, Thomas, Leviatán, Madrid, Editora Nacional, 1979.

HIDALGO SERNA, Emilio, Baltasar Gracián. la Logica dell´Ingegno, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1989.

LOPEZ DE VERGARA, Juan N. Curso académico de la elocuencia española. Tenerife, Salvador Vidal, 1958.

MARÍN PINA, María del Carmen en BALTASAR Gracián: estado de la cuestión y nuevas perspectivas / Coordinado por Aurora Egido y María del Carmen Marín Pina.— Zaragoza: Institución «Fernando el Católico», 2001.

ONFRAY, Michel, Los Libertinos Barrocos. Contrahistoria de la Filosofía, III, Barcelona, Anagrama. 2009.

KANT, Inmanuel, Crítica del Juicio, Madrid, Espasa, 2001.

MACCHIAVELLI, Nicola, N. Il Principe. Torino: Einaudi, 1961.

MAGENDIE, M. La politesse mondaine et les théories de l'honnêteté, en France. Geneve, Slatkine Reprints. 1993.

MURATORI, Ludovico Antonio, Delle riflessioni sopea il boun gusto nelle scienze e nell´arti. Venezia: Zerletti, 1756.

ROUSSEAU, Jean Jaques, El contrato social, Madrid, Espasa, 1998.

STEINER, Georges, La muerte de la Tragedia. Caracas: Monte Ávila