Vol. 16 (2022)
Artículos

Antonio Gamoneda: poetics of the non-existence of the God –to come?

Luis Fernando Hernández Vásquez
Universidad de Colima
Published February 20, 2023

Keywords:

Antonio Gamoneda, poetics, corporeality against death, non-transcendence, God's non-existence
How to Cite
Hernández Vásquez, L. F. (2023). Antonio Gamoneda: poetics of the non-existence of the God –to come?. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, 16, 103–126. https://doi.org/10.15366/philobiblion2022.16.005

Abstract

In this paper, the Antonio Gamoneda’s poetic is studied according to Quentin Meillassoux’s theory about the possibility that God has not existed yet. For this purpose, the art of the spanish poet is described as a poetic that expresses the idea that transcendence, especially in liturgical terms, is a lie already inherent in humanity (subject of his poetic works Description of the Lie and Losses are Burning). Later, it inquires into the spiritual qualities involved with God’s first appearance in the future (Meillassoux’s hypothesis), taking as a precedent the Gamoneda’s poetry. In such way, the importance of this poetic is exposed here, this is the relevance of the philosophical dimensions of corporeality against the constant stalking of death, this as an agent of a spirituality that, perhaps, is the only one that western humanity can make prevail: the spirituality caused by denied transcendence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gamoneda, Antonio (2004a), Arden las pérdidas, Barcelona, Tusquets.

— (2004b), Atravesando olvido (1947-2002), México, Aldús.

— (2007a), El cuerpo de los símbolos, Oaxaca, Editorial Calamus, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

— (2007b), Cecilia y otros poemas, México, FCE.

— (2013), Antología poética, Madrid, Alianza Editorial.

— (2016), La prisión transparente, México, Vaso Roto Ediciones.

Gómez-Porro, Francisco (2007), «El cantor de las heridas. Notas para un estudio del cuerpo vulnerado en la obra de Antonio Gamoneda», en Antonio Gamoneda, Cecilia y otros poemas, México, FCE, págs. 103-111.

Meillassoux, Quentin (2016), «Duelo por venir, Dios por venir», en Mario Teodoro Ramírez (coordinador), El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI, México, Siglo xxi Editores, págs. 101-111.

Nancy, Jean-Luc (1996), «Libertad y destino. Sorpresa, tragedia, generosidad», en La experiencia de la libertad, Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica, págs. 125-136.

— (2013), «Un día los dioses se retiran…», en La partición de las artes, Valencia, Pre-Textos y Universidad Politécnica de Valencia, págs. 45-54.

Ramírez, Mario Teodoro (2011), Humanismo para una nueva época, México, Siglo XXI Editores.

— (2016), «Presentación del nuevo realismo», en Mario Teodoro Ramírez (coord.), El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI, México, Siglo XXI Editores, págs. 11-45.

Tàpies, Antoni (2008a), «Arte y contemplación interior», en En blanco y negro. Ensayos, Barcelona, Galaxia Gutenberg, págs. 271-278.

— (2008b), «Las “verdades psicológicas” en la estética actual», en En blanco y negro. Ensayos, Barcelona, Galaxia Gutenberg, págs. 279-288.