No. 9 (2019)
Artículos

Ultraism, Naïve Poetry and Humor in the Early Poetry of Dámaso Alonso: Poemas puros, poemillas de la ciudad

Adrián Ramírez Riaño
Universidad Complutense de Madrid
Published January 13, 2020

Keywords:

Dámaso Alonso, youth poetry, ultraism, humor
How to Cite
Ramírez Riaño A. (2020). Ultraism, Naïve Poetry and Humor in the Early Poetry of Dámaso Alonso: Poemas puros, poemillas de la ciudad. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, (9), 7–28. https://doi.org/10.15366/philobiblion2019.9.001

Abstract

This article studies the early poetry of Dámaso Alonso, collected in Poemas puros, poemillas de la ciudad in 1921, through the esthetic filter of his era. We will try to find the influence of the first Spanish avant-garde, ultraism, on the young poet and how he appropriates new techniques (mainly the game of textual dispositions) and implements them in his personal style of poetry writing. Furthermore, his early poetry not only uses as a reference the novel esthetic, but also contributes, through the traditional poetry and a pessimistic poetic tone, elements that are playful and naïve. In addition, the humor plays an important role in these poems with a tone that resembles more Antonio Machado than the ultraists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, Rafael (1988), Obras completas, Tomo I. Poesía 1920-1938, Madrid, Aguilar, pág. i.

Alberti, Rafael (1990), «Un joven de prematura madurez», en Diario ABC, 26 de enero de 1990, p. 59 (Sección “La muerte de un maestro del idioma”). En línea: http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1990/01/26/059.html Último acceso el 18-nov-2018.

Aleixandre, Vicente y Alonso, Dámaso (1993), Álbum. Versos de juventud, Barcelona, Tusquets.

Aleixandre, Vicente (1958), Los encuentros, Madrid, Guadarrama.

Alonso, Dámaso (1921), Poemas puros. Poemillas de la ciudad, Madrid, Galatea.

— (1969), Poetas españoles contemporáneos, Madrid, Gredos.

— (1981), Gozos de la vista. Poemas puros. Poemillas de la ciudad. Otros poemas, Madrid, Espasa-Calpe.

— (2013), Hijos de la ira, Barcelona, Austral.

Barrera López, José María (1987), El ultraísmo de Sevilla, Tomo I-II, Sevilla, Alfar.

Bonet, Juan Manuel (1995), Diccionario de las vanguardias en España: (1907-1936), Madrid, Alianza D.L, 44-45.

Borges, Jorge Luis (1997), Textos recobrados. 1919-1929, Barcelona, Emecé.

Cilleruelo, José Ángel (1990), «De la calle del arrabal al millón de cadáveres. Poesía de la ciudad en Dámaso Alonso», en Revista Anthropos, 106/107, págs. 115-117.

DPD, Diccionario panhispánico de dudas. En línea http://lema.rae.es/dpd/srv/search?key=na%EDf Último acceso el 13-nov-2018.

Díez de Revenga, Francisco Javier (2001), La poesía de vanguardia, Madrid, Ediciones del laberinto.

Fuentes Florido, Francisco (1989), Poesías y poética del ultraísmo: antología. Estudio preliminar y selección por Francisco Fuentes Florido, Barcelona, Mitre D.L.

Geist, Anthony Leo (1980), La poética de la generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1918-1936), Barcelona, Guadarrama.

Martín Casamitjana (1996), Rosa María. El humor en la poesía española de vanguardia, Madrid, Gredos

Ortega y Gasset, José (2008), La deshumanización del arte y otros ensayos de estética, Madrid, Espasa Calpe.

Soria Olmedo, Andrés (2007), Las vanguardias y la Generación del 27, Madrid, Visor.

Videla de Rivero, Gloria (1963), El ultraísmo: estudio sobre movimientos poéticos de la vanguardia de España, Madrid, Gredos.

Zorita, Ángel (1976), Dámaso Alonso, Madrid, Epesa.