No. 21 (2020): LIBROSDELACORTE.ES, AUTUM-WINTER
MONOGRAPHIC

Theater construction of two captive souls clothed in furs: Segismundo and Astolfo

Kimberly Rojas Ramírez
Universidad Complutense de Madrid
Portada del número 21 de Libros de la corte
Published December 27, 2020

Keywords:

Spanish Golden Age Theatre, Calderón de la Barca, Antonio de Solís, Las Amazonas, dramatic space
How to Cite
Rojas Ramírez, K. (2020). Theater construction of two captive souls clothed in furs: Segismundo and Astolfo. Librosdelacorte.Es, (21), 270–292. https://doi.org/10.15366/ldc2020.12.21.011

Abstract

In the absence of a critical edition and other detailed studies on the textual and theatrical dimension of the comedy Las Amazonas, by Antonio de Solís, this work aims to make a first approach by analyzing the construction of the theatrical behavior of its main character, Astolfo, taking as a starting point the conviction that there are diverse correspondences between this and the one that Calderón de la Barca configures to star in the masterpiece of his dramatic production, Segismundo, of La vida es sueño. We will try to unravel the points of connection between the two, taking into account, of course, of the set of theatrical, literary and epistemological elements with which the personality of the characters is configured, respectively, and of the subtleties of each playwright.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado Teodorika, Tatiana. “El jardín en el teatro aurisecular. Las comedias mitológicas de Calderón”. Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (AIH): Nuevos caminos del hispanismo, vol. 2, (2010), 145-165. https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/16/aih_16_2_049.pdf (consultado el 23 de agosto de 2020).

Aristóteles. Ética a Nicómaco. Editado por Araujo, María, y Marías, Julián. Madrid: Fareso, 1989.

Calderón de la Barca, Pedro. La vida es sueño. Editado por José María Ruano de la Haza. Madrid: Castalia, 2000.

Covarrubias Horozco, Sebastián de. Tesoro de la lengua castellana o española. Madrid: Biblioteca Digital Hispánica, 1611. http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000178994&page=1 (consultado el 5 de septiembre de 2020).

Millán González, Silvia Caterina. “Reinos de amazonas en la literatura española de la Edad Media y los Siglos de Oro: arquetipos, género y alteridad”. Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, 2017. http://roderic.uv.es/handle/10550/60811 (consultado el 28 de octubre de 2020).

Morón Arroyo, Ciriaco. Introducción a La vida es sueño de Pedro Calderón de la Barca, 14-61. Madrid: Cátedra, 1981.

Platón. La República. Editado por Pabón, José Manuel, y Fernández-Galiano, Manuel. Barcelona: Altaya, 1993.

Ruano de la Haza, José María. La puesta en escena en los teatros comerciales del Siglo de Oro. Madrid: Castalia, 2000.

Ruano de la Haza, José María. Introducción a La vida es sueño de Pedro Calderón de la Barca, 7-68. Madrid: Castalia, 2000.

Ruiz Ramón, Francisco. Historia del teatro español. Madrid: Cátedra, 2011.

Sáez Raposo, Francisco. Introducción a Amar por razón de Estado de Tirso de Molina, 13-67. Nueva York / Madrid: Instituto de Estudios Auriseculares (IDEA) / Instituto de Estudios Tirsianos (IET), 2019. https://hld.handle.net/10171/56818 (consultado el 27 de agosto de 2020).

Sánchez Regueira, Manuela, Introducción a Comedias de Antonio de Solís, 3-42. Madrid: CSIC, 1984.

Serralta, Frédéric. “Nueva biografía de Antonio de Solís y Rivadeneyra”, Criticón, 34, 1986, 51-157.

Solís y Rivadeneyra, Antonio de. Comedias de Antonio de Solís, Tomo I. Editado por Manuela Sánchez Regueira. Madrid: CSIC, 1984.