No. 20 (2020): LIBROSDELACORTE.ES, SPRING-SUMMER
MONOGRAPHIC

WHEN KING FRANCISCO DE ASSIS LOST HIS ROYAL AURA. CARICATURE AND EVERYDAY LIFE IN SECOND EMPIRE PARIS (1868-1870)

Carlos Reyero
Universidad Autónoma de Madrid
Published June 24, 2020

Keywords:

King Francisco de Assis, Monarchy, Political exclusion, Social Imaginary, Humour
How to Cite
Reyero, C. (2020). WHEN KING FRANCISCO DE ASSIS LOST HIS ROYAL AURA. CARICATURE AND EVERYDAY LIFE IN SECOND EMPIRE PARIS (1868-1870). Librosdelacorte.Es, (20), 207–234. https://doi.org/10.15366/ldc2020.12.20.007

Abstract

This paper analyses caricatures of King Francisco de Assis, husband of Queen Isabella II of Spain, mostly published in Spanish journals just after his dethronement in 1868. The study focuses on the historical context to prove that cartoonists took account of his everyday life in Paris. They got inspired by his comings and goings through the press (both Spanish and French). This essay is also an opportunity to revisit, with new documentary data, the crucial two-year period that the monarchs spent in Paris before the fall of Second Empire. The main purpose is to find out which were the most laughable aspects of his personality, and, secondly, how they are reflected in caricature.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá Galán, Mercedes. “Stupeur et tremblements. Estática de lo obsceno en ‘Los Borbones en pelota’,” en Venus Veneranda II. Literatura erotica y modernidad en España, ed. Adrienne L. Martin y José Ignacio Díez (Madrid: Universidad Complutense, 2008), 53-78.

Ayguals de Izco, Wenceslao, La marquesa de Bellaflor, o el niño de la inclusa (Madrid: Manuel Guijarro, 1869).

Baedeker, Karl, Paris. Guide pratique du voyageur (París, 1860).

Bonnières, Robert de, Memoires d’aujourd’hui (París: Paul Ollendorf, 1888).

Burdiel, Isabel (edición y estudio introductorio), SEM. Los Borbones en pelota (Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 2012).

Burdiel, Isabel. “Historia de una desactivación: el exilio parisino de Isabel II (1868-1904),” en El exilio español durante los siglos XIX y XX, ed. Fernando Martínez, Jordi Canal y Encarnación Lemus (Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales-Marcial Pons, 2010), 55-84.

Burdiel, Isabel, Isabel II. Una biografía (Madrid: Taurus, 2010).

Cabra Loredo, María Dolores. “Sem y el burdel imaginario. Un estudio sobre los borbones en pelota,” en Estudios de literatura española de los siglos XIX y XX. Homenaje a Juan María Díez Taboada (Madrid: CSIC, 1998), 38-46.

Calvo Maturana, Antonio, “Eva y la pérdida del paraíso imperial. Alegorías misóginas de María Luisa de Parma en el siglo XIX,” Reales Sitios 67 (2006): 68-77.

Chastang, Théodor, Notice historique sur le château de Pau (Pau: 1869).

Cuadriello, Jaime. “Iconografía del ‘contrapoder’: resistencia, transgresión y conflicto,” en La imagen política. XXV Coloquio Internacional de Historia del Arte ‘Francisco de la Maza’, ed. Cuauhtémoc Medina (México: UNAM-Instituto de Investigaciones Estéticas, 2006), 21-22.

Fureix, Emmanuel, “‘La porte de derrière’. Sodomie et incrimination politique : des caricatures contre Cambacérès (1814?1815),” Annales historiques de la Révolution française 362 (2010): 109-130. https://doi.org/10.4000/ahrf.11704 consultado el 20 de mayo de 2019.

Lario, Ángeles, “Alfonso XII. El rey que quiso ser constitucional,” Ayer 52 (2003): 15-38. http://revistaayer.com/sites/default/files/articulos/52-1-ayer52_PoliticaReinadoAlfonsoXII_Darde.pdf pdf consultdo el 20 de mayo de 2019.

Méndez Paguillo, Jesús Carlos, “Caricaturas y revistas satíricas en la Sevilla del siglo XIX,” Revista Internacional de Historia de la Comunicación 9 (2017): 1-36. https://doi.org/10.12795/RiHC.2017.i09.01 consultado el 20 de mayo de 2019.

Merrick, Jeffrey. “The Marquis de Villette and Mademoiselle de Rancourt: Representations of Male and Female Sexual Deviance in Late Eighteenth-century France,” en Homosexuality in Modern France, ed. Jeffrey Merrick y Bryant T. Ragan (Oxford: Oxford University Press, 1996): 30-53. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195093032.003.0003 consultado el 20 de mayo de 2019.

Mornat, Isabelle, “Masculino/femenino: estereotipos e inversiones en la caricatura española (siglo XIX),” 2014. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01346438 consultado el 20 de mayo de 2019.

Pageard, Robert, Lee Fontanella y María Dolores Cabra Loredo, eds., Sem. Los Borbones en pelota (Madrid: El Museo Universal, 1991).

Quesada Cañaveral, Julio, y Piédrola, Memorias del conde de Benalúa (Madrid: Blass S.A. Imprenta, 1924).

Regueiro Salgado, Begoña. “Los ‘Borbones en pelota’ y los Bécquer. Revisión crítica de su posible relación,” en Campus Stellae. Haciendo caminos en la investigación literaria, ed. Dolores Fernández López y otros (Santiago de Compostela: Universidad, 2006), 206-213.

Rubio, Jesús, “En torno a la autoría y a la primera difusión de ‘Los Borbones en pelota’,” El Gnomo. Boletín de estudios becquerianos 3 (1994): 65-91.

Rubio Jiménez, Jesús, y Javier Urbina. “Imagen y política: el inquietante mundo de SEM,” en Simposio sobre Literatura Popular 2011. Imágenes e Ideas: La Imaginatura (Valladolid: Fundación Joaquín Díaz, 2012), 104-188, https://funjdiaz.net/imagenes/actas/2011literatura.pdf, consultado el 20 de mayo de 2019

Troncoso, Dolores. “Napoleón III y España,” en La fuerza del humor. Revistas satíricas del siglo XIX (Valladolid: Fundación Joaquín Díaz, 2013), https://funjdiaz.net/imagenes/catalogos/catalogo_satiricas.pdf, consultado el 20 de mayo de 2019

Vilar García, María José, “El primer exilio de Isabel II visto desde la prensa vasco-francesa (Pau, septiembre-noviembre 1868),” Historia Contemporánea 44 (2012): 242-279, http://www.ehu.eus/ojs/index.php/HC/article/view/6614/6052, consultado el 20 de mayo de 2019.