Vol. 40 (2021)
Articles

The ovillejo in Calderón's dramatic poetry

Fausta Antonucci
Università Roma Tre
Bio
Portada del Volumen 40 de Edad de Oro
Published November 25, 2021

Keywords:

Calderón, Metrics, Ovillejo
How to Cite
Antonucci, F. (2021). The ovillejo in Calderón’s dramatic poetry. Edad De Oro, 40, 581–601. https://doi.org/10.15366/edadoro2021.40.026

Abstract

In this paper we study the presence of the ovillejo in six dramatic works by Calderón (Las tres justicias en una, La fiera, el rayo y la piedra, Darlo todo y no dar nada, El golfo de las sirenas, Eco y Narciso, Fieras afemina Amor). Its metric and dialogic characteristics are analyzed, underlining how it evolves over the years and due to the dramatic genre of the piece in which it is included.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALATORRE, Antonio (1988). «Quevedo: de la silva al ovillejo». En Luisa López Grigera y Augustin Redondo (eds.), Homenaje a Eugenio Asensio. Madrid: Gredos, pp. 19-31.

ALATORRE, Antonio (1990). «Perduración del ovillejo cervantino». Nueva Revista de Filología Hispánica, 38: 2, pp. 643-674. https://doi.org/10.24201/nrfh.v38i2.809

ALONSO, Dámaso (1951). «Tácticas de los conjuntos semejantes en la expresión literaria». En Dámaso Alonso y Carlos Bousoño, Seis calas en la expresión literaria española (Prosa - poesía - teatro). Madrid: Gredos, pp. 45-74.

ANTONUCCI, Fausta (2019). «La copla real en el teatro de Calderón». Arte Nuevo. Revista de Estudios Áureos, 6, pp. 1-20 <https://www.artenuevorevista.com/index.php/arte-nuevo/article/view/85/279> [Consulta: 16/4/2021].

ANTONUCCI, Fausta (en prensa). «Propuestas para una reconsideración de conjunto de la polimetría calderoniana». En Siglo de Oro: nuevas perspectivas. Actas del XII Congreso de la Asoción Internacional del Siglo de Oro. Kassel: Reichenberger.

BENABU, Isaac (1991). On the boards and in the press. Calderón's «Las tres justicias en una». Kassel: Reichenberger.

CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro (1956). Obras completas. II. Dramas. Ángel Valbuena Briones (ed.). Madrid: Aguilar.

CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro (1984). Fieras afemina Amor. Edward M. Wilson (ed.). Kassel: Reichenberger.

CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro (1989). La fiera, el rayo y la piedra. Aurora Egido (ed.). Madrid: Cátedra.

CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro (2010). Cuarta parte de comedias. Sebastian Neumeister (ed.). Madrid: Fundación José Antonio de Castro.

CALDERÓN DIGITAL. Base de datos, argumentos y motivos del teatro de Calderón. Fausta Antonucci (dir.) <http://calderondigital.tespasiglodeoro.it/> [Consulta: 28/3/2021].

CRUICKSHANK, Don W. (2011). Calderón de la Barca. Su carrera secular. José Luis Gil Aristu (trad.). Madrid: Gredos.

DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, José (1999). Diccionario de métrica española. Madrid: Alianza editorial.

DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, José (2002). Métrica de Cervantes. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

HILBORN, Harry Warren (1938). A Chronology of the Plays of D. Pedro Calderón de la Barca. Toronto: University of Toronto Press.

JAURALDE POU, Pablo (2020). Métrica española. Madrid: Cátedra.

KROLL, Simon (2019). «Espejos sonoros en Eco y Narciso: un análisis cuantitativo y poético de la asonancia en Calderón». Bulletin of the Comediantes, 71: 1-2, pp. 155-169. https://doi.org/10.1353/boc.2019.0010

MARÍN, Diego (1982). «Función dramática de la versificación en el teatro de Calderón». Segismundo, 35-36, pp. 95-113.

MORLEY, S. Griswold y Courtney BRUERTON (1968). Cronología de las comedias de Lope de Vega. María Rosa Cartes (trad.). Madrid: Gredos.

NAVARRO TOMÁS, Tomás (1956). Métrica española. Reseña histórica y descriptiva. Madrid: Ediciones Guadarrama.

PARKER, Alexander A. (1962). «Towards a Definition of Calderonian Tragedy». Bulletin of Hispanic Studies, 39, pp. 222-237. https://doi.org/10.1080/1475382622000339222

SÁNCHEZ, Alberto (1957). «Reminiscencias cervantinas en el teatro de Calderón». Anales cervantinos, 6, pp. 262-270.

STEIN, Louise K. (1993). Songs of Mortals, Dialogues of the Gods. Music and Theatre in Seventeenth-Century. Spain. Oxford: Clarendon Press.

VITSE, Marc (1998). «Polimetría y estructuras dramáticas en la comedia de corral del siglo XVII: el ejemplo de El Burlador de Sevilla». En Ysla Campbell (ed.), El escritor y la escena VI. Estudios sobre teatro español y novohispano de los Siglos de Oro. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, pp. 45-63.

WILLIAMSEN, Vern G. (1978). «The structural function of polymetry in the Spanish Comedia». En Alba V. Ebersole (ed.), Perspectivas de la Comedia. Chapel Hill: Estudios de Hispanófila, pp. 33-47.