THE PHILOSOPHICAL THEORIES ON SPORT ROLE MODELING AND THE CHARACTERISTICS OF ROLE-MODEL PROGRAMS
Abstract
In this paper, I analyze the difficulties involved in developing role-model programs in Olympic sports. To do so, I will show how today’s athletes are regarded as role models in the larger society. Then, drawing on Feezell’s distinction between “role models” and “moral exemplars,” I will provide a philosophical analysis of the concept of “role model.” Next, I will explore the question whether athletes have role modeling obligations, drawing a distinction between two approaches to the issue, namely: exemplarism and scepticism. Lastly, I will examine four challenges for the development of role-model programs that arise from the philosophical distinctions presented in the paper. Keywords: ethics, role model, athlete, Olympism.
Key words: Ethics, model to follow, athlete, Olympism.
*Este texto corresponde a la versión en castellano de la ponencia del autor titulada «The philosophical theories on sport role modeling and the characteristics of role-model programs» presentada en las jornadas correspondientes a la 14 Sesion International conjunta para Presidentes y Directores de Academias Olímpicas Nacionales y miembros de Comités Olímpicos Nacionales, celebrada por la Academia Olímpica Internacional entre el 6 y el 13 de Mayo del 2018, en su sede de Olimpia (Grecia).
Downloads
References
Amidon, S. (2012). Something like the Gods. New York: Rodale.
Cortina, A. (2012). La leyenda del empresario excelente (1 de abril de 2012). El País.
Cortina, A. (2014). Deporte y juego sucio (1 de febrero 2014). El País.
Durán González, J. (2011). ¿El deporte transmite valores? En Aurora Madariaga Ortuzar y Jaime Cuenca Amigo (Eds), Los valores del ocio: cambio, choque e innovación (pp. 161-177), Bilbao: Publicaciones Universidad de Deusto, Documentos de Estudio de Ocio n.º 43.
Feezell, R. (2005). Celebrated Athletes, Moral Exemplars, and Lusory Objects. Journal of the Philosophy of Sport, 32(1), 20–35. https://doi.org/10.1080/00948705.2005.9714668
Galeano, E. (1995). El fútbol a sol y sombra, Madrid: Siglo Veintiuno de España.
Gracious runners rewarded for fair play. (31 de mayo 2017). Accedido en 11 de marzo, 2018 en: https://www.olympic.org/news/gracious-runners-rewarded-for-fair-play
Gomá, J. (2009) Ejemplaridad pública, Barcelona: Taurus.
González, E. (2012). Valdano: En la sociedad actual no hay más héroes que los deportistas, Jot Down: contemporary culture magazine. Accedido en 11 de marzo, 2018 en: https://www.jotdown.es/2012/05/jorge-valdano-en-la-sociedad-actual-no-hay-mas-heroes-que-los-deportistas/
Jones, L. (2017). Simone Biles: The World’s 100 Most Influential People. Accedido en 10 de marzo, 2018 en: http://time.com/collection/2017-time-100/4736292/simone-biles/
IOC, (2018). Olympic Charter & other Official IOC Documents (24 de enero 2018). Accedido en 13 de marzo, 2018 en: https://www.olympic.org/documents/olympic-charter
López Frías, F. J. (2014). El deportista como figura moral de nuestro tiempo. Revista Internacional de Derecho y Ética del Deporte, 1, 14-28.
López Frías, F. J. (2017). El derecho a la intimidad y los deportistas. En José Luis Pérez Triviño y Eva Cañizares Rivas (Eds.) Deporte y derechos. Madrid: Reus Editorial.
López Frías, F. J. (2018). Football transfers and moral responsibility. Soccer & Society, 19(4), 560–572. https://doi.org/10.1080/14660970.2016.1221822
MacIntyre, A. C. (2013). Tras la virtud. Barcelona: Crítica.
Malone, K. (1993). One Role Model to Another. Sports Illustrated, (14 de junio). Accedido en 9 de marzo, 2018 en: http://www.si.com/vault/1993/06/14/128740/one-role-model-to-another-whether-he-likes-it-or-not-charles-barkley-sets-an-example-that-many-will-follow
Newsweek. (1993). I’m Not A Role Model. Accedido en 13 de marzo, 2018 en:http://www.newsweek.com/im-not-role-model-193808
Píndaro (1984) Odas y Fragmentos. Madrid: Gredos.
Rawls, J. (2012). Justicia como equidad: una reformulación. Barcelona: Paidós.
Riggio, J. (2012). Top 25 Sports Role Models of Last 25 Years. Bleacher Report. Accedido en 10 de marzo, 2018 en: http://bleacherreport.com/articles/1043972-top-25-sports-models-of-last-25-years
Riley, K. (2017). Professional athletes serve as role models, both good and bad. Accedido en 10 de marzo, 2018 en: http://www.statepress.com/article/2017/11/spopinion-professional-athletes-serve-as-role-models-both-good-and-bad
Spurgin, E. W. (2017). Are Coaches Obligated to Serve as Good Role Models? En R. S. Kretchmar (Ed.), Philosophy: sport (pp. 185–201). Farmington Hills, Mich.: Macmillan Reference USA.
Tamburrini, C. (2005) Educational or Genetic Blueprints. What’s the Difference? En Claudio Tamburrini y Torbjӧrn Tännsjö (Eds.). Genetic Technology and Sport. Ethical Questions (pp. 82-90), New York: Routledge.
Tännsjö, T. (1998). Is Our Admiration For Sports Heroes Fascistoid? International Journal of the Philosophy of Sport, 25, 23-34.
The World’s 100 Most Influential People. Accedido el 10 de marzo, 2018 en: http://time.com/collection/2017-time-100/
Wellman, C. (2003). Do celebrated athletes have special responsibilities to be good role models? An imagined dialogue between Charles Barkley and Karl Malone. En J. Boxill (Ed.), Sports ethics, an anthology, (pp. 333–336). Malden, MA: Blackwell Publishing Ltd.