No. 27 (2021)
Articles

We have Defeated Oblivion: On Digital Immortality

Lorena Rojas Parma
Universidad Católica Andrés Bello
Portada del número 27 de la revista
Published June 14, 2021

Keywords:

Immortality, Buddhism, Virtuality, Oblivion, Memory
How to Cite
Rojas Parma, L. (2021). We have Defeated Oblivion: On Digital Immortality. Bajo Palabra, (27), 323–348. https://doi.org/10.15366/bp2021.27.017

Abstract

The human concern for immortality has a long history. In our times, however, with the promises of biotechnology and transhumanism, a possibility is announced to us of fulfilling that dream of the human heart. Yet today, without the processes involved in those promises, we have a technology that allows us to think our lives in an immortal sense. For all “digital eternity” there will be proof that we lived: photos, videos, searches, conversations and a long etcetera, they will protect us from the abyss of oblivion. The records will remain on the network, and a “digital immortality” will protect our passage through the earth. The article aims to explore this experience and its possible consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles, Acerca del alma, Madrid, Gredos, 1994.

Arnau, J., La palabra frente al vacío. Filosofía de N?g?rjuna, México, Fondo de Cultura Bareau, A., Buda, vida y pensamiento, Madrid, Edaf, 1981. Económica, 2005.

Bauman, Z., Amor líquido, EspaEbook, 2003.

Braidotti, R., Lo posthumano, Barcelona, Gedisa, 2015.

Chrétien, J.-L., Lo inolvidable y lo inesperado, Salamanca, Sígueme, 2002.

De Tales a Demócrito: fragmentos presocráticos, Madrid, Alianza, 1998, p, 164. Traducción de Alberto Bernabé.

Detienne, M., Dioniso a cielo abierto, Barcelona, Gedisa, 1997, p. 36.

Diéguez, A., Transhumanismo, Barcelona, Herder, 2017.

Esquilo, Prometeo encadenado, Gredos, Madrid, 2006.

Gadamer, H.-G.: La actualidad de lo bello, Barcelona, Paidós, 1991.

Gadamer, H.-G., El inicio de la filosofía occidental, Barcelona, Paidós, 1995.

García Gual, C., Antología de la poesía lírica griega, Madrid, Alianza, 2008.

Garfield, J.L., The Fundamental Wisdom of The Middle Way, Oxford, Oxford University Press, 1995.

Gómez Fernández, A., “Nagarjuna y la dialéctica del origen condicionado”, en Pensamiento, Universidad de Comillas, Vol. 64, 2008.

Harari, Y. N., Homo Deus, Penguin Random House, 2016. https://doi.org/10.17104/9783406704024

Harvey, P., El budismo, Cambridge University Press, traducción española, 1998.

Hesíodo, Teogonía, Madrid, Gredos, 1990.

Homero, Ilíada, Madrid, Gredos, 1991.

Hughes, J., Using Neurotechnologies to Develop Virtues – A Buddhist Approach to Cognitive Enhancement, https://ieet.org/index.php/IEET2/more/hughes20121016.

Hume, D., Tratado de la naturaleza humana, Barcelona, Orbis, 1984.

Kalupahana, D., The Philosophy of The Middle Way, Albany, State University of New York Press, 1986.

Kurzweil, R., La singularidad está cerca. Cuando los humanos trascendamos la biología, Berlín, Lola Books, 2001.

Markovich, M., Heraclitus, Mérida, Universidad de Los Andes, 1968.

Mazocco, R., Transhumanism, Engineering the Human Condition, Springer Praxis Books, 2019. https://doi.org/10.1007/978-3-030-04958-4

Mori, M., The Buddha in the Robot, Tokyo, Kosei Publishing, 1985.

N?g?rjuna, Lok?t?tastava, en Tola, F., y Dragonetti, C., (compiladores y traductores): Filosofía budista, Buenos Aires, Las cuarenta, 2012.

N?g?rjuna, Achintyastava, en Tola, F., y Dragonetti, C., (compiladores y traductores): Filosofía budista, Buenos Aires, Las cuarenta, 2012.

N?g?rjuna, Niraupamyastava, en Tola, F., y Dragonetti, C., (compiladores y traductores): Filosofía budista, Buenos Aires, Las cuarenta, 2012.

Parain, B., (compilador), Historia de la filosofía, México, Siglo XXI, 1990.

Platón, Ion, Gredos, Madrid, 1981.

Platón, Teeteto, Gredos, Madrid, 1988.

Platón, Banquete, Gredos, Madrid, 1997.

Platón, Fedón, Gredos, Madrid, 1997.

Platón, Fedro, Gredos, Madrid, 1997.

Platón, Menón, Gredos, Madrid, 1999.

Platone, Tutte le opere, Roma, Grandi Tascabili Economici, 1999. Edición bilingüe.

Rodríguez González, M., “Tecnotrascendencia como ilusión narcisista”, Daimon. Revista Internacional de Filosofía, nº 76, 2019. https://doi.org/10.6018/daimon/273521

Robinson, R., Johnson, W., The Buddhist Religion, Belmont CA, Wadsworth Publishing Co, 1997.

Rojas Parma, L., “Protágoras y la significación de aisthesis”, Revista de Filosofía, Universidad de Chile, vol. 71, 2015. https://doi.org/10.4067/S0718-43602015000100011

Rorty, R., Contingencia, ironía y solidaridad, Barcelona, Paidós, 1991.

Rosset, C., Lejos de mí, Barcelona, Marbot, 2007.

Sexto Empírico, Contra los profesores, Madrid, Gredos, 1997.

Sofistas: testimonios y fragmentos, Madrid, Gredos, 1996.

Sófocles: Edipo en Colono, Madrid, Gredos, 2006.

Sloterdijk. P., “El hombre operable”, conferencia dictada en el Center of European Studies, http://www.observacionesfilosoficas.net/download/hombreoperable.pdf.

Vélez de Cea, A., “N?g?rjuna y la filosofía del Buddha”, en Contrastes, Revista internacional de filosofía, Universidad de Málaga, Vol. 3, 1998. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v3i0.1657

Villarroel, R., “Consideraciones bioéticas y biopolíticas acerca del transhumanismo. El debate en torno a una posible experiencia posthumana”, en Revista de Filosofía, Universidad de Chile, Vol, 71, 2015. https://doi.org/10.4067/S0718-43602015000100014

Walser, J., N?g?rjuna in context: Mah?y?na Buddhism and The Early Indian Culture, New York, Columbia University Press, 2005. https://doi.org/10.7312/wals13164

Wilkins, H., Mitología hindú, Barcelona, Edicomunicación, 1998.

Zimmer, H., Mitos y símbolos de la India, Madrid, Siruela, 2008.