No. 25 (2020)
Articles

Clowns in María Zambrano and the Generation of the 27th

Carlos Gutiérrez Bracho
Universidad Veracruzana
Potada del número 25 de la revista
Published June 14, 2021

Keywords:

Clown, Charlotism, Clownism, smile, philosophy, Gomez de la Serna, Garcia Lorca, Rafael Alberti
How to Cite
Gutiérrez Bracho, C. (2021). Clowns in María Zambrano and the Generation of the 27th . Bajo Palabra, (25), 221–238. https://doi.org/10.15366/bp2020.25.010

Abstract

In “El Payaso y la Filosofía”, Maria Zambrano reflects on the performance of one of the most important clown artists in the twentieth century in Europe: Grock. In this text, she finds a similarity between the philosopher and the clown. While it is a little recurring issue in the works of the woman philosopher, it links her with the rest of the scholars of the Generation of the 27th, that meant “a new golden age” in the Spanish literature, because some of the members of this generation showed a deep interest in clowns. Among them, Federico Garcia Lorca, Leon Felipe and Rafael Alberti, as well as some of the ones in the so called other “Generation of the 27th”, as Ramon Gomez de la Serna. Thus, this paper seeks how, in a time before the Civil War in Spain, these intellectuals found an opportunity, in the figure of the comedian, to talk about the fight for freedom and, there, a new dimension in human experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, R., 100 poemas, Madrid, De la Torre, 2006.?Balló, T., Las sinsombrero. Sin ellas, la historia no está completa. Madrid, Planeta, 2016 (versión electrónica).

Berenguer Vigo, A., María Zambrano y la raíz desnuda, Libros.com, 2016 (versión electrónica)

Brihuega, J., 2015, "El fulgor de un epílogo. Dos obras de la última etapa de Alberto". Museo de Bellas Artes de Bilbao, p. 6. (versión electrónica).

Cardenal, E., Las ínsulas extrañas. Memorias II, México, Fondo de Cultura Económica, 2013 (versión digital).

Casado, M., La nostalgia inseparable de Rafael Alberti. Oscuridad y exilio íntimo en su obra, Madrid, De la Torre, 2017.

Díaz Pardo, F., Breve historia de la Generación del 27. Vanguardias españolas, Madrid, Nowtilus, 2018.

El País, "Rafael Barradas", en El País, Madrid (2013), (versión electrónica). Felipe, L., Nueva antología rota León Felipe, Madrid, AKAL, 2008.

Fortuño Llorens, S., Vanguardia y humorismo. La otra generación del 27, Valencia, Universitat Jaume I, 1998.

Gómez De La Serna, R., "El clown Grock", en Luz, 13 octubre de 1932. Gómez De La Serna, R., Ismos, Madrid, Guadarrama, 1975.

Huárag Álvarez, E., Generación del 27. Virtuosismo metafórico y hondura existencial, Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú, 2004.

Mañach, J., "El arte de Pablo Picasso", en Revista Hispánica Moderna, Año III, No. 3 (1937).

Navas Ocaña, I., "Las escritoras del 27 y los cometas", en Romance Notes, University of North Carolina at Chaple Hill, Vol. 50, No. 2 (2010). https://doi. org/10.1353/rmc.2010.0030

Ortega, J., Chaplin. La sonrisa del vagabundo. Berenice, 2008 (versión electrónica).

Peral Vega, E. Pierrot/Lorca. White Carnival of Black Desire, Tamesis: Boydell & Brewer, 2015.

Plaza Chillón, J.L., "Payasos, pierrots y saltimbanquis: su dimensión autobiográfica y social en Picasso y Federico García Lorca", en Cuadernos de Arte Granada, 43 (2012).

Ripoll, J.R., "Primera lectura de Marinero en tierra", en Martínez Torrón, D., Juan Ramón, Alberti. Dos poetas líricos, Kassel, Reichenberger, 2006.

Zambrano, M., "El payaso y la filosofía, en Aurora (2012).