No. 24 (2020)
Articles

Problematicity of emotion in modern aesthetics. Denials and alternatives

Fernando Infante del Rosal
Universidad de Sevilla
Portada del número 24 de la revista Bajo Palabra
Published November 26, 2020

Keywords:

Aesthetics, emotion, feeling, Diderot, Kant, Schiller, Schleiermacher, Hegel, Adorno
How to Cite
Infante del Rosal, F. (2020). Problematicity of emotion in modern aesthetics. Denials and alternatives. Bajo Palabra, (24), 361–384. https://doi.org/10.15366/bp.2020.24.018

Abstract

The problematic condition of emotion in modern aesthetics is linked to the ideal of the autonomy of art. This uncertain character, which belongs to the modern aesthetic framework and which is transferred to the contemporary one, appears in Kant’s systematic thought. After analyzing the formulations, mainly from Kant, Diderot, Schiller, Schleiermacher and Hegel, a characterization of the three ways of negation or inhibition of emotion and their respective alternatives in aesthetics and art of the 20th century is proposed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, TH. W., TEORÍA ESTÉTICA, (OBRA COMPLETA, 7), MADRID, AKAL, 2004.

ADORNO, TH. W.; EISLER, H., EL CINE Y LA MÚSICA, MADRID, FUNDAMENTOS, 1981.

ARNALDO, J. (ED.), FRAGMENTOS PARA UNA TEORÍA ROMÁNTICA DEL ARTE, MADRID, TECNOS, 1994.

ARTAUD, A., EL TEATRO Y SU DOBLE, BARCELONA, EDHASA, 1990.

BECQ, A., GENÈSE DE L'ESTHÉTIQUE FRANÇAISE MODERNE: DE LA RAISON CLASSIQUE À L'IMAGINATION CRÉATRICE, 1680-1814, PISA, PACINI EDITORE, 1984

BRECHT, B., ESCRITOS SOBRE TEATRO, BARCELONA, ALBA, 2004.

Bourdieu, P., La distinción. Criterios y bases sociales del gusto, Madrid, Taurus, 2016.

Bullough, E., La distanza psichica come fattore artistico e principio estetico, trad. italiano de G. Compagno, Palermo, Centro Internazionale Studi di Estetica, 1997.

CHEETHAM, MARK A., KANT, ART, AND ART HISTORY: MOMENTS OF DISCIPLINE, NEW YORK, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 2001.

DIDEROT, D., LA PARADOJA DEL COMEDIANTE, MADRID, EDICIONES DEL DRAGÓN, 1986.

GONZÁLEZ, A. M., “EMOCIÓN, SENTIMIENTO Y PASIÓN EN KANT”, EN TRANS/FORM/AÇÃO VOL.38, N.3 MARÍLIA SEPT./DEC. 2015, PP. 75-98. DOI.ORG/10.1590/S0101-31732015000300006

HEGEL, G. W., LECCIONES SOBRE LA ESTÉTICA, MADRID, AKAL, 2007.

INFANTE DEL ROSAL, F., “NIETZSCHE Y EL ARTE AUTÓNOMO”, EN ESTUDIOS NIETZSCHE, N. 14, 2014, PP. 47-61. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10745

KANT, I., BEOBACHTUNGEN U?BER DAS GEFU?HL DES SCHÖNEN UND ERHABENEN (GSE), EN GESAMMELTE SCHRIFTEN, BERLIN, PREUSSISCHE AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN (VOL. 02), 1912.

KANT, I., CRÍTICA DEL JUICIO, TRAD. M. G. MORENTE, MADRID, AUSTRAL, 1999.

KANT, I.; CRÍTICA DEL DISCERNIMIENTO, TRAD. ARAMAYO Y MAS, MADRID, ANTONIO MACHADO, 2019.

KANT, I., KRITIK DER URTEILSCHAFT, KÖLN, ANACONDA VERLAG, 2015 (ASIMILADA A GESAMMELTE SCHRIFTEN, BERLIN, PREUSSISCHE AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN, VOL. 1-22).

KANT, I., “PRAKTISCHE PHILOSOPHIE POWALSKI”, EN GESAMMELTE SCHRIFTEN, BERLIN, PREUSSISCHE AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN (VOL. 1-22); DEUTSCHE AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN (VOL. 23); GÖTTINGEN Y BERLIN, AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN (VOL. 24 Y SS.), 1900.

KANT, I., OBSERVACIONES SOBRE EL SENTIMIENTO DE LO BELLO Y LO SUBLIME, MADRID, FONDO DE CULTURA ECONÓMICA, 2005.

KUSPIT, D., EL FIN DEL ARTE, MADRID, AKAL, 2006.

MENKE, CH., DIE SOUVERÄNITÄT DER KUNST: ÄSTHETISCHE ERFAHRUNG NACH ADORNO UND DERRIDA, FRANKFURT AM MAIN, SUHRKAMP, 1991.

MONDRIAN, P., NEUE GESTALTUNG, MUNICH, BAUHAUSBÜCHER 5, 1925.

NIETZSCHE, F., FRAGMENTOS PÓSTUMOS (1869-1874), VOLUMEN I, MADRID, TECNOS, 2010.

PARK, K. H., KANT ÜBER DAS ERHABENE: REKONSTRUKTION UND WEITERFÜHRUNG DER KRITISCHEN THEORIE DES ERHABENEN KANTS, WÜRZBURG, KÖNIGSHAUSEN AND NEUMANN, 2009.

RANCIÈRE, J., EL MALESTAR EN LA ESTÉTICA, MADRID, CLAVE INTELECTUAL, 2012.

SCHILLER, F., KALLIAS/CARTAS SOBRE LA EDUCACIÓN ESTÉTICA DEL HOMBRE, (BILINGÜE), BARCELONA, ANTHROPOS, 1990.

SCHILLER, F., SEIS POEMAS FILOSÓFICOS Y CUATRO TEXTOS SOBRE LA DRAMATURGIA Y LA TRAGEDIA, VALENCIA, MUVIM, 2005.

SCHLEIERMACHER, F. D. E., ESTÉTICA, MADRID, VERBUM, 2004.

Schleiermacher, F. D. E., Ästhetik (1832/33) / Über den Begriff der Kunst (1831–33), Hamburg, Felix Meiner Verlag, 2018. https://doi.org/10.28937/978-3-7873-3138-3

SHINER, L., LA INVENCIÓN DEL ARTE, BARCELONA, PAIDÓS, 2004.

Worringer, W. (1908): Abstracción y naturaleza. Una contribución a la psicología del estilo, México, Fondo de Cultura Económico, 2008.