No. 37 (2024): ÉPOCA Nº II. Nº 37, Año 2024
Articles

At the end of the illusion: from the politicization of art to the aestheticization of merchandise

Borja García Ferrer
Universidad Complutense de Madrid
Published December 15, 2024

Keywords:

politicization of art, aestheticization of merchandise, artistic capitalism, image, delusion
How to Cite
García Ferrer, B. (2024). At the end of the illusion: from the politicization of art to the aestheticization of merchandise. Bajo Palabra, (37), 435–450. Retrieved from https://revistas.uam.es/bajopalabra/article/view/20494

Abstract

The purpose of this paper is to investigate the meaning and scope of the phenomenon of the aestheticization of merchandise in the horizon of artistic capitalism, undermining the emancipatory potential of art in the vision of W. Benjamin, but also in the artistic praxis of the avant-garde historical. A profound subversion derives from this, a radical revolution of the relations between real and imaginary, in such a way that the visual ends the “game of illusion” through the game of reproduction, as the advertising pseudo-image irrefutably expresses. In the “age of the visual”, the image is “unhinged” from the world, leading to pressing social and political problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

García Ferrer, B., La época del malestar. Una crítica de patologías en el “tec- no-capitalismo” mundializado, Madrid, Funcas, 2019.

Baudrillard, J., El complot del arte, Buenos Aires, Amorrortu, 2007. Baudrillard, J., El sistema de los objetos, México, Siglo XXI, 2019.

Baudrillard, J., La ilusión y la desilusión estéticas, Caracas, Monte Ávila Editores Latinoamericana, 1998.

Bauman, Z., Arte, ¿líquido?, Madrid, Sequitur, 2007.

Benjamin, W., La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, México, Ítaca, 2023.

Berardi, F., “Patologías de la hiperexpresión”, Archipiélago, 76, 2007, pp. 55-63.

Coccia, E., El bien de las cosas. La publicidad como discurso moral, Santander, Shangrila, 2015.

Coccia, E., “Tutti i colori delle cose. Benetton, Toscani e la cultura italiana del secondo Novecento”, Allegoria, 68, 2013, pp. 96-116.

Daney, S., Devant la recrudescence des vols de sacs à mains, cinéma, télévision, in- formation (1988-1991), Lyon, Aléas, 1997.

Daney, S., La Maison cinéma et le monde. 3. Les Années Libé 1986-1991, París, P.O.L., 2012.

Danto, A., “Tres décadas después del fin del arte”. Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Madrid, Paidós, 2010.

Debray, R., Vida y muerte de la imagen: historia de la mirada en Occidente, Bar- celona, Paidós, 2002.

Echeverría, B., “Introducción”, Benjamin, W., La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, México, Ítaca, 2023, pp. 9-30.

Flusser, V., Hacia una filosofía de la fotografía, México, Trillas/Sigma, 1990.

Juanes, J., Territorios del arte contempráneo. Del arte cristiano al arte sin fronteras, México, Ítaca, 2010.

Han, B.-Ch., La sociedad de la transparencia, Barcelona, Herder, 2013. Hegel, G.W.F., Lecciones sobre la estética, Madrid, Akal, 2011.

Horkheimer, M. y Adorno, Th., Dialéctica de la Ilustración, Madrid, Trotta, 2010.

Kamper, D., Bildstorungen. Im Orbit des Imaginaren, Stuttgart, Cantz, 1994.

Kosuth, J., “Arte y filosofía, I y II”. La idea como arte. Documentos sobre el arte conceptual, Battcock, G. (ed), Barcelona, Gustavo Gili, 1977.

Kundera, M., La inmortalidad, Barcelona, Tusquets, 1997.

Lipovetsky, G. y Serroy, J., La estetización del mundo. Vivir en la época del capita- lismo artístico, Barcelona, Anagrama, 2015.

Michaud, Y., El arte en estado gaseoso. Ensayo sobre el triunfo de la estética, México, FCE, 2007.

Perniola, M., La sociedad de los simulacros, Buenos Aires, Amorrortu, 2011.

Rivera García, A., La crueldad de las imágenes. Estética y política del cine, Madrid, Guillermo Escolar, 2022.

Salzinger, H., Swinging Benjamin, Fráncfort, Fisher Verlag, 1973.

Shiller, F., Cartas sobre la educación estética del hombre, Madrid, Aguilar, 1969. Torres Ornelas, S., (Montajes) Entre filosofía y cine, México, Torres, 2012.

Vattimo, G., “Muerte o crepúsculo del arte”, El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna, Barcelona, Gedisa, 2007.

Vilar, G., “La estetización de la imagen violenta en el arte contemporáneo”, García Varas, A. (ed.), Filosofía e(n) imágenes, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2012.