Vol. 32 (2020)
Estudios

Exhibitions of women painters and sculptors at the Museo de Arte Moderno in Madrid?(1898-1936)

Isabel Rodrigo Villena
Universidad de Castilla-La Mancha
Portada del Volumen 32 del Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte
Published December 21, 2020

Keywords:

Museum of Modern Art (Madrid), Women Artists, Art Criticism
How to Cite
Rodrigo Villena, I. (2020). Exhibitions of women painters and sculptors at the Museo de Arte Moderno in Madrid?(1898-1936). Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 32, 97–122. https://doi.org/10.15366/anuario2020.32.005

Abstract

This article studies the exhibitions of women painters and sculptors held at the Museo de Arte Moderno in Madrid between the inauguration of this institution on August 1st 1898 and the Spanish Civil War in 1936. It reveals the names of the twelve women artists who had the opportunity to exhibit in its rooms, analysing the circumstances that made it possible and the critical reception of their works. This analysis shows the relevance, the modernity and the professionalization that women artists reached in the first third of the 20th century, despite the strong prejudices about female talent and the general resistance to women’s emancipation in the patriarchal society of that time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Leticia AZCUE, “La dimensión oficial de Benlliure y su vinculación a la Administración”, en L. Enseñat y L. Azcue, Mariano Benlliure. El dominio de la Materia, Madrid, Dirección General de Patrimonio Histórico, 2013, pp. 115-123.

Ángel BENITO, Vázquez Díaz y la pintura, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1971.

Jaime BRIHUEGA SIERRA, “Renovación, vanguardia y avanzada en el meridiano cronológico de la Segunda República”, en J. Pérez Segura e I. García García (coords.), Arte y política en España: 1898-1939, Sevilla, Junta de Andalucía, 2002, pp. 14-27.

Miguel CABAÑAS BRAVO e Idoia MURGA CASTRO (eds.), Arte en el Jardín Botánico: Patrimonio, memoria y creación, Madrid, Doce Calles, 2016.

Nuria CAPDEVILA, Artistas y precursoras. Un siglo de autoras Roësset (1882-1995), Madrid, Horas y Horas, 2013, p. 133-134.

Juan Luis CASTILLO, “Paula Millán Alosete. Artista botánica española”, Anales del Jardín Botánico de Madrid, 2 (2000), pp. 444-446.

Emilia CORTÉS IBÁÑEZ (ed.), Zenobia Camprubí y Olga Bauer: Epistolario 1932-1956, Huelva, Biblioteca de Estudios Juanramonianos, 2017.

Ángel CRESPO, Juan Ramón y la pintura, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1999.

Carmen DALMAU, “La imagen de las mujeres a través de las pintoras españolas durante los años 30 del siglo XX”, en M. Almela (dir.), Malas, Madrid, UNED, 2015, pp. 207-218.

Daniel Vázquez Díaz y Eva Aggerholm en las colecciones del Reina Sofía de Madrid, Juan Barba (comis.), Nerva-Huelva, Centro de Arte Moderno y Contemporáneo Daniel Vázquez Díaz (catálogo de la exposición celebrada de febrero a mayo de 2000), 2000.

Dibujantas. Pioneras de la Ilustración, Marta González y Josefina Alix (comis.) Madrid, Museo ABC (catálogo de la exposición celebrada del 29 de mayo al 29 de septiembre de 219), 2019.

Francesc FONTBONA, Repertori de catàlegs d’exposicions collectives d’art a Catalunya (fins a l’any 1938), Barcelona, Institut d’estudis catalans, 2002.

Charlote FOUCHER, “En busca de la emancipación. Las mujeres artistas en París en torno a 1900”, en Pintoras en España 1859-1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo, Magdalena Illán Martín y Concha Lomba (comis.), Zaragoza, Universidad/Diputación de Zaragoza (catálogo de la exposición celebrada del 20 de febrero al 28 de junio de 2014), 2014, pp. 39-49.

Isabel GARCÍA GARCÍA, “Orígenes de las vanguardias en Madrid (1009-1922)”, Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2003.

Manuel GARCÍA-VIÑÓ, Vázquez Díaz, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1978.

Francisco GARFIAS, Vida y obra de Daniel Vázquez Díaz, Ibérico Europea de Ediciones, 1972.

Georgina GLUZMAN, “Otras protagonistas del arte argentino: las mujeres artistas en los Salones Nacionales (1924-1939)”, Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, 71 (2018), pp. 51-79. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i71p51-79

Rodrigo GUTIÉRREZ VIÑUALES, “Españoles y argentinos. Relaciones recíprocas en la pintura (1920-1930)”, en IV Jornadas de Teoría e Historia de las Artes, “Las Artes en el debate del. Quinto Centenario”, Buenos Aires, C.A.I.A., 1992, pp. 120-127.

María Dolores JIMÉNEZ-BLANCO, Arte y Estado en la España del siglo XX, Madrid, Alianza Editorial, 1989.

María Dolores JIMÉNEZ-BLANCO, “Juan de la Encina, director del Museo de Arte Moderno”, en M. Alzuri Milanés y M.D. Jiménez-Blanco, Juan de la Encina y el arte de su tiempo, Madrid y Bilbao, Ministerio de Cultura, MNCARS y Museo de Bellas Artes de Bilbao, 1998, pp. 43-72.

María Dolores JIMÉNEZ-BLANCO, El coleccionismo de arte en España. Una aproximación desde su historia y su contexto, Barcelona, Fundación Arte y Mecenazgo, 2013.

Teresa JIMÉNEZ LANDI, Vázquez Díaz, Madrid, Ministerio de Cultura (catálogo de la exposición celebrada en mayo-julio de 1982), 1982.

Susan KIRKPATRICK, Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931), Madrid, Cátedra, 2003.

Mikel LERTXUNDI, Victoria de Malinowska. Pequeñas pescadoras en Ondaroa. Gordailua. Centro de Colecciones Patrimoniales de Guipúzcoa [en línea], https://artsandculture.google.com/asset/peque%C3%B1as-pescadoras-en-ondarroa/TQFIHaFXXO6ymw?hl=esp [Consulta: 23 de julio de 2018].

Concha LOMBA SERRANO, “El umbral hacia la libertad. Artistas españolas entre 1900 y 1926”, en Pintoras en España 1859-1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo, Magdalena Illán Martín y Concha Lomba (comis.), Zaragoza, Universidad/Diputación de Zaragoza (catálogo de la exposición celebrada del 20 de febrero al 28 de junio de 2014), 2014, pp. 50-69.

Concha LOMBA SERRANO, “Marisa Roësset, en la frontera”, Archivo Español de Arte, 362 (2018), pp. 143-158. https://doi.org/10.3989/aearte.2018.10

May LORENZO ALCALÁ, “Norah vanguardista o la construcción de un estilo”, en Norah Borges, mito y vanguardia, Museo de Bellas Artes de Neuquén, (catálogo de la exposición celebrada de julio a agosto de 2006), 2006, pp. 15-26.

Julián MARÍAS, Una vida presente: Memorias, Madrid, Páginas de Espuma, 2008.

Álvaro MARTÍNEZ NOVILLO, El Museo de Arte Contemporáneo Español, Madrid, Ministerio de Cultura, 1984.

MAV, Síntesis gráfica de la situación de la mujer en el sistema del arte en España, 2013 [en línea], https://mav.org.es/category/documentacion/informes/page/2/ [Consulta: 4 de enero de 2020].

Manuel MOLLÁ RUIZ-GÓMEZ, “El grupo de los alemanes y los paisajes de la Sierra de Guadarrama”, Boletín de la A.G.E., 59 (2001), p. 61.

Pilar MUÑOZ LÓPEZ, “Las mujeres como creadoras en las artes plásticas según los textos de hombres y mujeres en la España de la primera mitad del siglo XX”, Arenal, 2 (2012), pp. 393-413.

Pilar MUÑOZ LÓPEZ, Artistas españolas en la dictadura de Franco, Sevilla, ARcibel, 2014

Bernardino DE PANTORBA, Historia y crítica de las exposiciones nacionales de Bellas Artes, Madrid, Jesús Ramón García-Rama J., 1980.

Roberta Ann QUANCE, “Cronología de Norah Borges, 1914-1940”, Romance Studies, vol. 27, 1 (2009), pp. 1-6. https://doi.org/10.1179/174581509X398046

Isabel RODRIGO VILLENA, “Crítica de arte y polémicas de género en la España del primer tercio del siglo XX”, en Actas del XVII Congrés Nacional d’Història de l’Art. CEHA (Barcelona, 22-26 de septiembre de 2008), Granada, Atrio, 2017, pp. 1242-1256

Isabel RODRIGO VILLENA, “La galantería: una forma de sexismo en la crítica del arte femenino en España (1900-1936)”, Asparkia, 31 (2017), pp. 147-166, https://doi.org/10.6035/Asparkia.2017.31.9

Isabel RODRIGO VILLENA, “Escultoras en un mundo de hombres y su fortuna en la crítica de arte española (1900-1936)”, Arenal, vol. 25, 1 (2018), pp. 145-168. https://doi.org/10.30827/arenal.vol25.num1.145-168

Isabel TEJEDA y María Jesús FOLCH, A contratiempo. Medio siglo de artistas valencianas. 1929-1980, Valencia, IVAM (catálogo de la exposición celebrada desde el 26 de abril-2 de septiembre), 2018.

Elena VOZMEDIANO, “La vieja historia del Museo de Arte Moderno”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII. Historia del Arte, 4 (1991), pp. 377-392. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.1991.2182