Vol. 32 (2020)
Estudios

The job of life-drawing modelling at the Royal Academy of San Fernando between 1752 and 1782

Myriam Ferreira Fernández
Universidad Internacional de La Rioja
Portada del Volumen 32 del Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte
Published December 21, 2020

Keywords:

Royal Academy of Fine Arts of San Fernando, Neoclassicism, Drawing, Anatomy, Models
How to Cite
Ferreira Fernández, M. (2020). The job of life-drawing modelling at the Royal Academy of San Fernando between 1752 and 1782. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 32, 73–95. https://doi.org/10.15366/anuario2020.32.004

Abstract

This article analyses the job of modelling at the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando in Madrid, from its opening in 1752 to 1782, through the documents about the models kept in the archive of the Academy. These documents allow us to reconstruct
the features of the model profession at the Academy: essential for life drawing and mastering the representation of anatomy, but little valued among teachers. They show that models used to receive a low salary, were forced to carry out domestic chores, were despised and insulted both inside and outside the Academy and were often accused of lack of discipline. Besides, the process of selection of models shows that, in the early years of the Academy, young, tall and robust models were preferred, according to the classicist taste of the period, whilst models of different ages and complexions were preferred in the 19th century, showing a tendency towards greater realism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV., Los dibujos de la Academia, Madrid, Universidad Complutense, 1990.

Mercedes ÁGUEDA VILLAR, “Mengs y la Academia de S. Fernando”, en II Simposio sobre el padre Feijoo y su siglo: ponencias y comunicaciones, Oviedo, Catedra Feijóo, 1983, vol. 2, pp. 445-476.

Milagros ALGABA y María NAGORE, Arte y carne. La anatomía a la luz de la Ilustración, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2016.

Isabel AZCÁRATE et al., Historia y Alegoría: Los concursos de pintura de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1753-1808), Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1994.

José Luis BASANTA CAMPOS, “López, Salvador”, en G. Anes (dir.), Diccionario Biográfico Español, Madrid, Real Academia de la Historia, 2011, t. 30, p. 272.

Claude BÉDAT, La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1744-1808), Madrid, Fundación Universitaria Española, 1989.

José CAVEDA, Memorias para la historia de la Real Academia de San Fernando y de las Bellas Artes en España, Madrid, Imprenta de Manuel Tello, 1867, vol. I.

Juan Agustín CEÁN BERMÚDEZ, “Historia de la Real Academia de Nobles Artes de San Fernando”, Academia, 21 (1965), pp. 57-78.

Ascensión CIRUELOS GONZALO, “El dibujo en la Real Academia de San Fernando. Contribución al estudio de sus colecciones”, Academia, 78 (1994), pp. 131-178.

Anne Carol DARLINGTON, “The Royal Academy of Arts and its anatomical teachings”, Tesis doctoral, Londres, University of London, 1990.

Tránsito DEL CERRO, “El desnudo en las Artes”, A Parte Rei: Revista de Filosofía, 14 (2001), disponible en línea en http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/dessito.pdf [Consulta: 27 de marzo de 2020].

Ramón DÍAZ PADILLA, “El dibujo: base de la instrucción artística y lenguaje de expresión singular”, en Patrimonio artístico de la Facultad de Bellas Artes: Inventario, Madrid, Consejo Social Universidad Complutense de Madrid, 2002, pp. 61-95.

Ramón DÍAZ PADILLA, El dibujo del natural, Madrid, Akal, 2007.

Estatutos de la Real Academia de S. Fernando, Madrid, Gabriel Ramírez, 1757.

Carlos GARCÍA PEÑA, “La Venus italiana de Velázquez”, Cuadernos de filología italiana, 10 (2003), pp. 81-95.

Paulina JUNQUERA, Relojería palatina. Antología de la Colección Real Española, Madrid, Roberto Carbonell, 1956.

Francisco José LEÓN TELLÓ e Isabel Mª. LEÓN SANZ, “La contribución de Mengs a la estética de la pintura española”, en I Congreso Internacional “Pintura Española siglo XVIII”, Marbella, Museo del Grabado Español Contemporáneo, 1998, pp. 425-433.

Esperanza NAVARRETE MARTÍNEZ, La Academia de Bellas Artes de San Fernando y la pintura en la primera mitad del siglo XIX, Madrid, Fundación Universitaria Española, 1999.

Almudena NEGRETE PLANO, “Estudio y reflejo de la Antigüedad en el arte a través de los vaciados de yeso”, en C. Sánchez Fernández (coord.), Dioses, héroes y atletas: la imagen del cuerpo en la Grecia antigua, Madrid, Comunidad de Madrid, Museo Arqueológico Regional, 2015, pp. 251-264.

Antonio PALOMINO, Museo pictórico y escala óptica, Madrid, Imprenta de Sancha, 1795.

Carlo PIETRANGELI, “L’Accademia del Nudo in Campidoglio”, Strenna dei romanisti, 20 (1959), pp. 123-128.

Elisa POVEDANO, “Enseñanza de las Bellas Artes en España”, en F. Castro Morales (ed.), Al-Andalus: una identidad compartida: arte, ideología y enseñanza en el protectorado español en Marruecos, Madrid, BOE, 1999, pp. 131-145.

Carlos REYERO HERMOSILLA, “De la forma ideal al cuerpo sexuado: El modelo del natural en la Academia”, en C. Sánchez Fernández (coord.), Dioses, héroes y atletas: la imagen del cuerpo en la Grecia antigua, Madrid, Comunidad de Madrid, Museo Arqueológico Regional, 2015, pp. 265-276.

Carlos SAMBRICIO, “Ventura Rodríguez en Valladolid: el informe de la Catedral y la transformación radical de su pensamiento historicista”, en Informe que hizo el arquitecto de S.M. D. Ventura Rodríguez en el año de 1768, de la Santa Iglesia de Valladolid, Valladolid, Colegio Oficial de Arquitectos de Valladolid, 1987, pp. 17-22.

Juan Antonio SÁNCHEZ LÓPEZ, “Del ideal atlético al ideal heroico. Algunas controversias [pre y post] barrocas”, en C. González Román (ed.), A través de la mirada, Madrid, Abada, 2014, pp. 81-126.

Federico SOPEÑA IBÁÑEZ, “Historia”, en El libro de la Academia, Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1991, pp. 13-28.

Alejandro TORRES FIORI, “Francisco Pacheco. La Academia de Sevilla, la tratadística y su relación con Diego Velázquez”, Tesis doctoral, Palma, Universitat de les Illes Balears, 2018.

Andrés ÚBEDA DE LOS COBOS, “Propuestas de reforma y planes de estudio: la influencia de Mengs en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, Archivo español de arte, LX, 240 (1987), pp. 447-462.

Andrés ÚBEDA DE LOS COBOS, Pintura, mentalidad e ideología en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1741-1800, Madrid, Universidad Complutense, 1988.

M. Carmen VELASCO PÉREZ, “Salvador López, relojero del real gabinete de historia natural”, Madrid histórico, 6 (2006), pp. 38-43.

Susan WALLER, “Professional Poseurs: The Male Model in the Ecole des Beaux-Arts and the Popular Imagination”, Oxford Art Journal, 25, 2 (2002), pp. 41-64. https://doi.org/10.1093/oxartj/25.2.41

Johann Joachim WINCKELMANN, Reflexiones sobre la imitación del arte griego en la pintura y la escultura, Barcelona, Península, 1987.