Vol. 32 (2020)
Iconotropía

The mask and the mirror: the iconotropy of the medieval devil in the Glasgow Codex ms. Hunter 242

Rosa Denise Fallena Montaño
Universidad Nacional Autónoma de México
Bio
Portada del Volumen 32 del Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte
Published December 21, 2020

Keywords:

Iconotropy, Devil, Idolatry, Pre-Columbian Gods, Tlaxcala
How to Cite
Fallena Montaño, R. D. (2020). The mask and the mirror: the iconotropy of the medieval devil in the Glasgow Codex ms. Hunter 242. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 32, 47–70. https://doi.org/10.15366/anuario2020.32.003

Abstract

The purpose of this article is to analyse the iconotropic processes of the devil’s figure in the drawings of the Glasgow Hunter 242 manuscript, illustrated around 1583 by artists from the indigenous province of Tlaxcala in New Spain. By virtue its broad polysemy and its paradoxical nature, the devil has deserved a mutant and discontinuous iconography. According to the discourses of idolatry during the first evangelization of New Spain, Lucifer took the shape of the “false gods” with the intention of deceiving the indigenous people. At the same time, however, these drawings allow a deeper reading on the adaptation of the images of Aztec Deities to a new reality in the second half of the 16th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sandrina BANDERA BISTOLETTI, Giotto: catálogo completo, Madrid, Akal, 1992.

Hans BELTING, “Toward an anthropology of the image”, en M. Westermann (ed.), Anthropologies of art, Williamston, Sterling and Francine Clark Art Institute, 2005, pp. 41-58.

Fernando BERROJALBIZ, “Evolución de un lugar sagrado en el Istmo de Tehuantepec durante la colonia: cruces pictográficas, verae effigies y conjuros satánicos”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, vol. XXXIX, nº 116 (2020), pp. 171-220. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2020.116.2718

Sergio BOTTA, “Una negación teológica política en la Nueva España: Reflexiones sobre la labor franciscana (siglo XVI)”, en M.I. Campos y M de G. Goenaga (coords.), La cruz de maíz. Política, religión e identidad en México: entre la crisis colonial y la crisis de la modernidad, México, INAH-CONACULTA-CONACYT, 2011.

Gordon BROTHERSTON y Ana GALLEGOS, “El lienzo de Tlaxcala y el Manuscrito de Glasgow (Hunter 242)”, Estudios de cultura náhuatl UNAM, nº 20 (1990), pp. 117-140.

Jeffrey BURTON RUSSELL, Lucifer: The Devil in the Middle Ages, Nueva York, Cornell University Press, 1988.

Michael CAMILLE, El ídolo gótico. Ideología y creación de imágenes en el arte medieval, Madrid, Akal, 2000.

Fernando CERVANTES, El diablo en el Nuevo Mundo. El impacto del diabolismo a través de la colonización Hispanoamericana, Barcelona, Herder, 1996.

Jaime CUADRIELLO, Las glorias de la República de Tlaxcala o la conciencia como imagen sublime, México, Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, MUNAL, 2004.

Viviana DÍAZ BALSERA, The Pyramid Under the Cross: Franciscan Discourses of Evangelization and the Nahua Christian Subject in Sixteenth Century Mexico, Tucson, Arizona University Press, 2005.

Diego DURÁN, Historia de las indias y Nueva España del mar océano, México, Imprenta de J. M. Andrade y F. Escalante, 1867.

Michael GRAULICH, Mitos y rituales del México Antiguo, Madrid, Istmo, 1990.

William J. HAMBLIN, “Iconotropy and the JS Abraham Facsimiles”, The Interpreter Foundation, 7 de abril de 2013. https://interpreterfoundation.org/blog-iconotropy-and-the-js-abraham-facsimiles/

Luther LINK, Devil: A Mask Without a Face, Londres, Reaktion Books, 1995.

Alfredo LÓPEZ AUSTIN, Hombre-dios: religio?n y poli?tica en el mundo na?huatl, México: Instituto de Investigaciones Históricas, UNAM, 1973.

Alfredo LÓPEZ AUSTIN, Cuerpo humano e ideología. Las concepciones de los antiguos nahuas, Me?xico, Instituto de Investigaciones Antropolo?gicas-UNAM, 1989.

Diana MAGALONI, Los colores del Nuevo Mundo. Artistas, materiales y la creación del Códice florentino, México, UNAM, Getty Research Institute, 2013.

FRAY TORIBIO MOTOLINÍA, El libro perdido, E. O’Gorman (dir.), México, CONACULTA, 1989.

JERÓNIMO DE MENDIETA, Historia eclesiástica indiana, J. García Icazbalceta (ed.), México, Antigua Librería, 1870.

Keith MOXEY, “Nostalgia de lo real. La problemática relación de la historia del arte con los estudios visuales”, Estudios visuales, nº 1 (2003), pp. 41-59.

Diego MUÑOZ CAMARGO, Descripcio?n de la Ciudad y Provincia de Tlaxcala de las Indias y del Mar Oce?ano para el buen gobierno y ennoblecimiento dellas, (edición facsimilar del Ms. de Glasgow, con estudio preliminar de Rene? Acun?a), México, Instituto de Investigaciones Filológicas-UNAM, 1981.

María Teresa MUÑOZ ESPINOSA, “El culto al dios Murciélago en mesoamérica”, Arqueología Mexicana, nº 80 (2006), pp. 17-23.

Guilhem OLIVIER, Tezcatlipoca: Burlas y metamorfosis de un dios azteca, México, Fondo de Cultura Económica-CONACULTA-UNAM, 2004.

ANDRÉS DE OLMOS, Tratado de hechicerías y sortilégios de Andrés de Olmos (traducción y comentarios de George Baudot), México, Misio?n Arqueolo?gica y Etnolo?gica Francesa en Me?xico, 1979.

ANDRÉS DE OLMOS, Tratado sobre los siete pecados mortales (traducción de Georges Baudot), México, UNAM, 1996.

Alberto ORTIZ, Diablo novohispano. Discursos contra la superstición y la idiolatría en el Nuevo Mundo, Valencia, Universidad de Valencia, 2012.

Guy ROZAT DUPEYRION, Indios imaginarios e indios reales en los relatos de la Conquista de México, Veracruz, Universidad Veracruzana, 2010.

FRAY BERNARDINO DE SAHAGÚN, Historia general de las cosas de la Nueva España, México, Imprenta Alejandro Valdés, 1829.

FRAY BERNARDINO DE SAHAGÚN, Augurios y abusiones (introducción, versio?n, notas y comentarios de Alfredo Lo?pez Austin), Me?xico, Instituto de Investigaciones Histo?ricas-UNAM, 1969.

FRAY BERNARDINO DE SAHAGÚN, Fauna de Nueva España, México, Fondo de Cultura Económica, 2013.