Vol.31 (2019)
Diásporas, migraciones y fronteras

Displacements of modernism: Greenberg in the artistic thinking of José Luis Castillejo

Luis Cáceres Cantero
Universidad Antonio de Nebrija
Portada del volumen 31 de la revista
Published August 6, 2020

Keywords:

Formalist critique, Experimental writing, Castillejo, Greenberg
How to Cite
Cáceres Cantero, L. (2020). Displacements of modernism: Greenberg in the artistic thinking of José Luis Castillejo. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 31, 57–73. https://doi.org/10.15366/anuario2019.31.003

Abstract

This work reflects on the formalist debate of Greenbergian modernism acquired by the writer, diplomat and collector José Luis Castillejo in his work, after his stage in the Zaj group at the end of the 60s, to analyse it critically and examine its validity in the practice of the writer. The starting point of the text is the discovery of an unpublished correspondence found in public archives of Spain and the United States between the writer and the critic Clement Greenberg maintained between 1981 and 1983, a material that has not been given the attention it deserves due to its relevance to national and international historiography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

José Luis CASTILLEJO, Ensayos sobre Arte y Escritura, Madrid, Ediciones La Bahía, 2013.

Thierry de DUVE, Clement Greenberg entre líneas, Santa Cruz de Tenerife, Asociación para el cuidado de las buenas formas, 2005.

Francis FASCINA (ed.), Pollock and After: the critical debate, Londres - Nueva York, Psychology Press, 2000.

Clement GREENBERG, La pintura moderna y otros ensayos, Madrid, Siruela, 2006.

Clement GREENBERG, The Collected Essays and Criticism. Volume 2 y Volume 4, Arrogant Purpose. 1945-1949, edición de John O'Brian, Chicago, 1986.

Serge GUIBAULT, How New York Stole the Idea of Modern Art, Chicago, University of Chicago Press, 1985. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226791845.001.0001

Juan HIDALGO, Juan Hidalgo de Juan Hidalgo (1961-1991), Madrid, Pre-Textos, 1990.

María Dolores JIMÉNEZ-BLANCO, Arte y Estado en la España del siglo XX, Madrid, Alianza, 1989.

José Luis Castillejo y la Escritura Moderna. (Comis. Henar Rivière y Manuel Olveira), León, MUSAC y Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (catálogo de la exposición celebrada del 17 de febrero al 27 de mayo), 2018.

Lucy LIPPARD, Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1996 a 1972, Madrid, Akal, 2004.

Pedro DE LLANO, "'Vanguardia y kitsch' en el universo del totalitarismo", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, vol. 25 (2013), pp. 75-91.

Javier MADERUELO, Escritura Experimental en España, Catálogo de exposición, Madrid, Círculo de Bellas Artes, 2014-2015.

Javier MADERUELO, "The book of I's, de Jose Luis Castillejo", Arte y parte, nº 108 (2013), pp. 98-115.

James MEYER, Minimalism. Art and polemics in the sixties, New Haven - Londres, Yale University Press, 2001.

Fernando MILLÁN, Escritores Radicales, Madrid, Bubok, 2013.

Francisca PÉREZ CARREÑO, Arte Minimal: objeto y sentido, Madrid, Antonio Machado libros, 2003.

Sandra SANTANA PÉREZ, "¿Cómo se lee una 'I'? Las imágenes de la escritura en la obra de José Luis Castillejo", Hispanic Issues, vol. 21 (2018), pp. 169-182.

José Antonio SARMIENTO GARCÍA, La Otra Escritura: la poesía experimental española, 1960-1973, Cuenca, Universidad de Castilla La Mancha, 1990.

Gertrude STEIN, Retratos, Barcelona, Tusquets, 1974.

Zaj. Colección Archivo Conz (Archivo Conz), Madrid, Círculo de Bellas Artes (catálogo de la exposición celebrada del 5 de febrero al 22 de marzo de 2009), 2009.

Zaj (Comis. José Antonio Sarmiento), Madrid, MNCARS (Catálogo de exposición celebrada del 23 de enero al 21 de marzo de 1996), 1996.