Vol. 28 (2016)
Estudios

Mattia Gasparini. Personal and Professional Development of a Venetian Artist at the Service of Charles III of Spain

Ángel López Castán
Universidad Autónoma de Madrid
Published February 20, 2018

Keywords:

Mattia Gasparini., Court Painter, Decorator, Interior Design, Rococo, Royal Palace of Madrid, Spanish Court Art, Eighteenth-Century
How to Cite
López Castán, Ángel. (2018). Mattia Gasparini. Personal and Professional Development of a Venetian Artist at the Service of Charles III of Spain. Anuario Del Departamento De Historia Y Teoría Del Arte, 28, 153–170. https://doi.org/10.15366/anuario2016.28.008

Abstract

This article provides previously unpublished details about the biography as well as the professional career of the multi-faceted Venetian artist, Mattia Gasparini, court painter and decorator to King Charles III of Spain at the courts in Naples and Madrid. Gasparini came to Spain in 1759 and died in Valencia in 1774. The artist’s family relationships are also being examined as part of this study. His wife, Luigia Bergonzini, a native of Modena, ran the embroidery workshop at Madrid’s Royal Palace from 1774 until her death in 1785. Attention is also paid to their son, Antonio Gasparini, a painter and embroiderer from Parma who retired in 1803 after many years of service to the Spanish crown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGULLÓ Y COBO Mercedes, Documentos para la historia de la pintura española III, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2006.

BARRENO SEVILLANO María Luisa, “El retrato del bordador Juan López de Robredo, por Goya”, Archivo Español de Arte, tomo XLVI, n.º 184 (1973), pp. 81-83.

BARRENO SEVILLANO María Luisa, “Palacio de Oriente. Salón de Gasparini o Pieza de la Parada”, Reales Sitios, año XII, n.º 43 (1975), pp. 61-68.

Carlos III, Alcalde de Madrid, catálogo de la exposición [Madrid, Centro Cultural de la Villa, diciembre 1988-enero 1989], Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 1988.

Carlos III. Majestad y ornato en los escenarios del rey ilustrado, catálogo de la exposición [Madrid, Palacio Real, diciembre 2016-marzo 2017], Madrid, Patrimonio Nacional, 2016.

Carlos IV, mecenas y coleccionista, catálogo de la exposición [Madrid, Palacio Real, 23 de abril-19 de julio de 2009], Madrid, Patrimonio Nacional, 2009.

Civiltà del 700 a Napoli 1734-1799, catálogo de la exposición [Nápoles, Museo de Capodimonte, diciembre 1979-octubre 1980], Florencia, Centro Di, vol. II, 1980.

ECHALECU Julia María, “Los Talleres Reales de Ebanistería, Bronces y Bordados”, Archivo Español de Arte, tomo XXVIII, n.º 111 (1955), pp. 237-259.

FERNÁNDEZ-MIRANDA Y LOZANA, Fernando, “El Real Cuarto de S.M. el Rey Carlos III en el Palacio Real de Madrid”, Reales Sitios, año XXV, n.º 96 (1988), pp. 29-36.

GONZÁLEZ-PALACIOS Alvar, Las colecciones reales españolas de mosaicos y piedras duras, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2001.

GONZÁLEZ-PALACIOS Alvar, Nostalgia e invenzione. Arredi e arti decorative a Roma e Napoli nel Settecento, Milán, Skira editore, 2010.

Inventarios Reales. Carlos III 1789-1790, transcripción Fernando Fernández-Miranda y Lozana, tomo I, Madrid, Patrimonio Nacional, 1988.

Le arti figurative a Napoli nel Settecento (Documenti e ricerche), Nicola Spinosa coord., Nápoles, Società Editrice Napoletana, 1979.

Le porcellane dei Borbone di Napoli. Capodimonte e Real Fabbrica Ferdinandea 1743-1806, catálogo de la exposición [Nápoles, Museo Archeologico Nazionale, 19 de diciembre de 1986-30 de abril de 1987], Nápoles, Guida Editori, 1986.

LÓPEZ CASTÁN Ángel, “La ebanistería madrileña y el mueble cortesano del siglo XVIII (II)”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (U.A.M.), vol. XVII (2005), pp. 93-114.

MATILLA TASCÓN Antonio, “Documentos del Archivo del Ministerio de Hacienda, relativos a Pintores de Cámara, y de las Fábricas de Tapices y Porcelana. Siglo XVIII”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, tomo LXVIII-1 (1960), pp. 199-270.

MUSELLA GUIDA Silvana, “Precisazioni sul salottino di porcellana in Portici”, Antologia di Belle Arti, II, n.º 5 (1978), pp. 73-76.

MUSELLA GUIDA Silvana, “Un gabinete chinesco. La Saleta de porcelana de Capodimonte”, FMR edición española, n.º 28 (febrero 1996), pp. 105-123.

OLIVEROS DE CASTRO María Teresa, María Amalia de Sajonia, esposa de Carlos III, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Escuela de Historia Moderna, 1953.

SÁNCHEZ CANTÓN Francisco Javier, Los Pintores de Cámara de los Reyes de España, Madrid, Fototipia de Hauser y Menet, 1916.

SANCHO José Luis, Palacio Real de Madrid, Madrid, Patrimonio Nacional, 2004.

SANCHO, José Luis, La Casita del Príncipe en El Pardo, Madrid, Patrimonio Nacional / Fundación ACS, 2008.

STRAZZULLO Franco, Le lettere di Luigi Vanvitelli della Biblioteca Palatina di Caserta, vol. II, Galatina, Congedo Editore, 1976.

Tesoros de los Palacios Reales de España. Una historia compartida, catálogo de la exposición [México, D.F., Galería de Palacio Nacional, 16 de diciembre de 2011-3 de junio de 2012], Madrid, Patrimonio Nacional, Acción Cultural Española / México, Galería de Palacio Nacional (Presidencia de la República de los Estados Unidos Mexicanos), Chapa Ediciones, 2011.

URREA FERNÁNDEZ Jesús, La pintura italiana del siglo XVIII en España, Valladolid, Publicaciones del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Valladolid, 1977.

URREA FERNÁNDEZ Jesús, Relaciones artísticas hispano-romanas en el siglo XVIII, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2006.