No. 4 (2020)
Artículos

The mystery in the “Rimas” by Juan Ramón departing from Bécquer

Laia Olive
Universidad de Valladolid
Portada del n´umero 4 de la revista Actio Nova
Published December 18, 2020

Keywords:

Juan Ramón Jiménez, Gustavo Adolfo Bécquer, Rimas, mystery, dream, Juan Ramón Jiménez, Gustavo Adolfo Bécquer, Rimas, mystery, dream
How to Cite
Olive, L. (2020). The mystery in the “Rimas” by Juan Ramón departing from Bécquer. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 547–570. https://doi.org/10.15366/actionova2020.4.023

Abstract

The Rimas by Juan Ramón pick up the thread from Bécquer’s book with the same title departing from the dicotomy of the soul and the body in obvious preference for the first and rejection of the second. The mystery, what man ignores, but envisages —especially the poet—, slips through these works taking shadowy forms that belong to the spiritual and the dead. With the aim of unravelling knots knitted in them by the mystery, this article examines the two worlds that appear in both books: on the one hand, the world of the soul and death, and on the other, the world of the body and life. Further, it analyses its relation through the poet, who is appealed by the first through a «call» and whose attraction to it leads him to the «ecstasy». Finally, it treats the possible overcoming of both worlds by means of the dream.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Dámaso (1952): Poetas españoles contemporáneos, Madrid, Gredos.

Aristóteles (1957): On the Soul. Parva naturalia. On Breath. Translated by W. S. Hett, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/DLCL.aristotle-parva_naturalia_respiration.1957

Barrenechea, Ana María (1972): «Ensayo de una Tipología de la Literatura Fantástica (A propósito de la literatura hispanoamericana)», Revista Iberoamericana, XXXVIII, 80: 391-403. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1972.2727

Bécquer, Gustavo Adolfo (1950): Rimas, Madrid, Afrodisio Aguado, S. A.

Bécquer, Gustavo Adolfo (1970): Obras completas, Ed. especial del centenario a cargo de los catedráticos D.ª Ángeles Cardona de Gibert y D. Juan Alcina Franch, Barcelona, Editorial Bruguera.

Blanc, Mario A. (1988): «Ecos de Bécquer en la Generación del 27», Confluencia, 3, 2: 11-18.

Bynum, B. Brant (1987): The Romantic Imagination in the Works of Gustavo Adolfo Bécquer. Tesis doctoral, Ann Arbor, Michigan, University Microfilms, Inc.

Caillois, Roger (1975): Obliques. Précédé de Images, images…, París, Stock.

Carmona Tierno, Juan Manuel (2012): «La presencia de Gustavo Adolfo Bécquer en la obra de Juan Ramón Jiménez», Archivo Hispalense. Revista histórica, literaria y artística: 95, 288-290: 355-380.

Casalduero, Joaquín (1935): «Las "Rimas" de Bécquer», Cruz y raya, 32: 91-112.

Castex, Pierre-Georges (1951): Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant, París Corti.

Celma, María Pilar (1990): «Crítica y estética del primer Juan Ramón», en Actas del IV Congreso de Literatura Española Contemporánea. Universidad de Málaga (13, 14, 15 y 16 de noviembre de 1990). Edición dirigida por Cristóbal Cuevas García y coordinada por Enrique Baena, Barcelona, Anthropos: 375-384.

Cernuda, Luis (1957): Estudios sobre poesía española contemporánea, Madrid, Ediciones Guadarrama.

Cortina, Rodolfo José (1970): «Bécquer y la poesía mística», Revista de Estudios Hispánicos, 4, 2: 223-228.

Cossío, José María de (1936): Notas y estudios de crítica literaria. Poesía española. Notas de asedio, Madrid, Espasa-Calpe.

Ferrán, Augusto (1998): La Soledad. Colección de cantes populares y originales, prólogo de Gustavo Adolfo Bécquer y edición de Francisco Robles, Sevilla, Signatura Ediciones.

Guillén, Jorge (1942): «La poética de Bécquer», Revista Hispánica Moderna, 1 y 2: 1-42.

Jiménez, Juan Ramón (1990): Ideolojía (1897-1957). Metamórfosis, IV. Reconstrucción, estudio y notas de Antonio Sánchez Romeralo, Barcelona, Anthropos.

Jiménez, Juan Ramón (2005a): Obra poética. Volumen I. Prólogo de Víctor García de la Concha y edición de Francisco Javier Blasco Pascual y María Teresa Gómez Trueba, Madrid, Espasa-Calpe.

Jiménez, Juan Ramón (2005b): Obra poética. Volumen II. Prólogo de Víctor García de la Concha y edición de Francisco Javier Blasco Pascual y María Teresa Gómez Trueba, Madrid, Espasa-Calpe.

Gicovate, Bernardo (1965): «Poesía y poética de Juan Ramón Jiménez en sus primeras obras», en Anuario de Letras de México, 5: 191-201.

González Dengra, Miguel (1998): «Bécquer, precedente de la modernidad», Epos, 14: 227-238. https://doi.org/10.5944/epos.14.1998.10054

Harter, Hugh A. (1960): «Presencia de Bécquer en Juan Ramón Jiménez», Hispanófila, 8: 47-64.

Hesíodo (1914): Hesiod, the Homeric Hymns, and Homerica. With an English translation by Hugh G. Evelyn-White, Londres y Nueva York, William Heinemann y The Macmillan Co.

Hesíodo (1978): Teogonía, introducción, traducción y notas de Aurelio Pérez Jiménez y Alfonso Martínez Díez, Madrid, Gredos.

Homero (1919): The Odyssey. With an English translation by Augustus Taber Murray, Ph. D., in two volumes, Cambridge, Massachussets, Harvard University Press y Londres, William Heinemann, Ltd.

Homero (1993): La Odisea, introducción de Manuel Fernández-Galiano y traducción de José Manuel Pabón, Madrid, Gredos.

Lanz, Juan José (2009): «"El ondear del aire": Juan Ramón Jiménez y la poesía española de posguerra (1939-1960). Notas de aproximación», Bulletin hispanique, 111-2: 473-518, en https://journals.openedition.org/bulletinhispanique/1017 (último acceso: 13/10/2020). https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1017

Liddell, Henry George y Scott, Robert (1996): A Greek-English Lexicon, 9th ed. with revised supplement, Oxford, Clarendon Press, en: https://logeion.uchicago.edu/ (último acceso: 27/09/2020).

Macrobius, Ambrosius Theodosius (1868): Macrobius, Franciscus Eyssenhardt recognovit, Leipzig, Teubner.

McKeever, Sister Mary Terence (1967): Echoes of Bécquer in Unamuno, Machado and Juan Ramón Jiménez. Tesis doctoral, Ann Arbor, Michigan, University Microfilms, Inc.

Ovidio (1916): Metamorphoses. Volume II. Books IX-XV, translated by Miller, Frank Justus and revised by Goold, George Patrick, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/DLCL.ovid-metamorphoses.1916

Pedro Díaz, José (1964): Gustavo Adolfo Bécquer. Vida y poesía, segunda edición, corregida y aumentada, Madrid, Gredos.

Reisz, Susana (2014): «Cuando lo fantástico se infiltra en la poesía: hipótesis sobre una relación improbable», en Flavio García, Maria Cristina Batalha y Regina Michelli (org.): (Re)Visôes do Fantástico: do centro às margens; caminhos cruzados, Río de Janeiro, Dialogarts: 173-194.

Reyes Cano, Rogelio (2008): «Juan Ramón Jiménez en la Sevilla del "Fin de Siglo": Entre Bécquer y el folklorismo científico», Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae Baeticae, 36: 205-226.

San Juan, José Bernardo y Donate Lafitte, Irene (2016): «El poeta y su circunstancia: los comienzos poéticos de Juan Ramón Jiménez en la revista Vida Nueva (1898-1900)», Revista Chilena de Literatura, 92: 151-175. https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000100007

Todorov, Tzvetan (2001): Introduction à la littérature fantastique, Paris, Éditions de Seuil.

Urrutia, Jorge (2002-2004): «Lo que va de Rimas a Rimas», Archivo de filología aragonesa, 59-60, 2: 2123-2138.

Vax, Louis (1960): L'Art et la Littérature fantastiques, París, Presses Universitaires de France.

West-Settle, Cecile (2005): «Personalized and Depersonalized Discourses: Irony and Self-Consciousness in Bécquer's Rimas», Studies in 20th & 21st Century Literature, 29, 1: 151-167. https://doi.org/10.4148/2334-4415.1598