No. 4 (2020)
Artículos

Hybridity as a heteronomy of contemporary poetry. : The case of Cecilia Vicuña's work

Camille Dasseleer
Université Catholique de Louvain-la-Neuve
Portada del n´umero 4 de la revista Actio Nova
Published December 18, 2020

Keywords:

Cecilia Vicuña, Autonomy of the arts, Contemporary Chilean Poetry, Politics, Hybridity
How to Cite
Dasseleer, C. (2020). Hybridity as a heteronomy of contemporary poetry. : The case of Cecilia Vicuña’s work. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (4), 495–515. https://doi.org/10.15366/actionova2020.4.021

Abstract

Starting from the observation that contemporary experimental poetry often involves a social commitment, this article proposes to examine it through the aesthetic concept of autonomy of the arts. Based on the traditional philosophy of art and the theory of French philosopher Jacques Rancière, it argues that there is a concordance between the rupture of the thematic autonomy of the poetic work, and the rupture of its formal autonomy. In order to make this theoretical postulate concrete, it is applied to a corpus of two works by the Chilean poet and visual artist Cecilia Vicuña: the book of poems I tu (2004) and the cinematographic documentary poem Kon Kon (2010). It analyses the conceptual adaptation that links the linguistic and multimedia hybridity and the commitment of these works, with the aim of demonstrating their emancipatory scope.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amich, Candice (2014): «From Precarity to Planetarity: Cecilia Vicuña’s Kon Kon», The Global South, 7 (2): 134-152. https://doi.org/10.2979/globalsouth.7.2.134

Buch, Esteban (2014): «L’autonomie», en Heinich Nathalie, Schaeffer Jean-Marie y Talon-Hugon Carole, Par-delà le beau et le laid. Enquêtes sur les valeurs de l’art, Rennes, Presses Universitaires de Rennes: 23-32.

Cabot, Mateu (2011): «La crítica de Adorno a la cultura de masas», Constelaciones, 3: 130-147.

Caillet, Aline y Pouillaude, Frédéric (2017): «Introduction – L’hypothèse d’un art documentaire», en Aline Caillet y Frédéric Pouillaude (eds.): Un art documentaire, Rennes, Presses Universitaires de Rennes: 7-25.

Casas, Arturo (2012): «Preliminar: Acción pública del poema», Tropelías, 18: 3-15. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201218545

De Los Ríos, Valeria y Donoso Pinto, Catalina (2016): «Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo», Revista Nuestra América, 10: 207-220.

Desjardins, Denys (2011): «La fiction documentaire ou l’art de résister», Spirale, 238: 56–58.

Esquível, Patricia, (2008): L’autonomie de l’art en question, Paris, L’Harmattan.

Garramuño, Florencia (2015): Mundos en común: ensayos sobre la inespecificidad del arte, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Gómez-Barris Macarena (2017): «I Felt the Sea Sense Me: Ecologies and Dystopias in Cecilia Vicuña’s Kon Kón», en Cecilia Vicuña (2017): About to Happen, New York, Siglio Press: 138-147.

Ludmer, Josefina (2010): Aquí América Latina. Una especulación, Buenos Aires, Eterna Cadencia.

Rancière, Jacques (2000): El reparto de lo sensible (traducción al español de C. Durán, H. Peralta, C. Rossel, I. Trujillo y F. de Undurraga), Santiago, LOM Ediciones, 2009.

Rancière, Jacques (2004): El malestar en la estética (traducción al español de M. Petrecca, L. Vogelfang y M. G. Burello), Buenos Aires, Capital Intelectual, 2011.

Rancière, Jacques (2005): Sobre políticas estéticas (traducción al español de M. Arranz), Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.

Rancière, Jacques (2008): El espectador emancipado (traducción al español de A. Dillon), Castellón, Ellago Ediciones, 2010.

Rancière, Jacques (2018): «Politique de la fiction», conferencia dada en Praga con ocasión del coloquio «1968-1989: Paris-Prague» el 07/02/2018, https://www.youtube.com/watch?v=U-iNlWpyK20 (enlace consultado el 28/05/2020). (Último acceso: 27/10/2020).

Van Wees, Jan Philipp (2016): «Rancière, una filosofía estética impolíticamente política», en Revista Letral, 16: 54-66

Vega Ramírez, Carolina (2018): «La Tribu No y CADA: neovanguardia y (e)utopía como preámbulo del devenir», en Taller de Letras, 62: 49-67. https://doi.org/10.7764/tl6249-67

Vicuña, Cecilia (1973): Sabor a mí, Londres, Beau Geste Presse.

Vicuña, Cecilia (2004): I tu, Buenos Aires, Tsé-tsé.

Vicuña, Cecilia (dir.) (2010): Kon Kon, Tiago. DVD. Se puede ver en https://vimeo.com/ondemand/konkon. (Último acceso: 27/10/2020).

Vicuña, Cecilia (1999): Cloud-net, in: New and selected poems of Cecilia Vicuña (tr. Rosa Alcalá), Berkeley, Kelsey Street Press, 2018.

Wagner, Anne-Catherine (2010) : « Champ », en Serge Paugam (dir.), Les 100 mots de la sociologie, Paris, Presses universitaires de France: 50-51.