An ecocritical reading of two short stories by Mariana Enríquez: nature, ecological violence and social terror in «Bajo el agua negra» and «Tela de araña»
Keywords:
Mariana Enríquez, neofantastic literature, social terror, ecocriticism, ecofeminismCopyright (c) 2023 Amanda San Román Sastre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Abstract
Contemporary Hispanic American narrative encompasses hybrid literary manifestations that problematize diverse aspects of reality, often configured or interpreted from a perspective of integration or intersection between the neofantastic features and the sociopolitical discourse. Starting from the assumptions of ecological mindset applied to literary interpretation, this paper proposes an analysis of two stories by the Argentine writer Mariana Enríquez, paying special attention to the functioning of certain neofantastic elements which seem to be key to the construction of and ecocritical and ecofeminist reading.
Downloads
References
Alazraki, Jaime (1990): «¿Qué es lo neofantástico?», Mester, vol. 19, n.º 2: 21-33.
Binns, Niall (2010): «Ecocrítica en España e Hispanoamérica», Ecozon@. European Journal of Literature, Culture and Enviroment, vol. 1, n.º 1: 132-135.
Bookchin, Murray (1982): La ecología de la libertad, Madrid, Capitán Swing.
Bustamante Escalona, Fernanda (2019): «Cuerpos que aparecen, “cuerpos-escrache”: de la posmemoria al trauma y el horror en relatos de Mariana Enríquez», Taller de Letras, n.º 64: 31-45.
Drucaroff, Elsa (2020): «Terror, grotesco y unheimlich en la narrativa argentina actual: algunas reflexiones», XXXII Jornadas de Investigación del Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires.
Enríquez, Mariana (2022): Las cosas que perdimos en el fuego, Barcelona, Anagrama.
Flys Junquera, Carmen (2013): «Las piedras me empezaron a hablar. Una aplicación literaria de la filosofía ecofeminista», Feminismo/s, n.º 22: 89-112.
Goicochea, Adriana Lía (2013): «El modo gótico en la literatura: resistencia a la razón», Lindes: estudios sociales del arte y la cultura, n.º7.
Heffes, Gisela (2014): «Introducción. Para una ecocrítica latinoamericana: entre la postulación de un ecocentrismo crítico y la crítica a un antropocentrismo hegemónico», Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, n.º 79: 11-34.
Marrero Henríquez, José Manuel (2019): «Ecocriticism of the Anthropocene and the Poetics of Breathing», en Marrero Henríquez, José Manuel (ed.), Hispanic Ecocriticism, Berna, Peter Lang: 19-48.
Olmedo, Nadina (2022): «Todos nuestros miedos: violencia de género y terror en Las cosas que perdimos en el fuego de Mariana Enríquez». Tesis (Lima), vol. 15, n.º 20: 315-326.
Palmer, Ítaca; Pablo Aparicio Durán (2017): «Ecocrítica e historicidad: releyendo a los clásicos, la naturaleza y la sociedad», Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 31, n.º 3: 53-64.
Prádanos, Luis (2018): Postgrowth Imaginaries. New Ecologies and Counterhegemonic Culture in Post-2008 Spain, Liverpool, Liverpool University Press.
Puleo, Alicia H. (2008): «Libertad, igualdad, sostenibilidad. Por un ecofeminismo ilustrado», Isegoría. Revista de Filosofía Moral y Política, n.º 38: 39-59.
Quiñones Gámez, Claudia (2022): «Subversión y terror en la nueva narrativa argentina: influencias de lo neofantástico en Mariana Enríquez y Samanta Schweblin», América sin nombre, n.º 27: 104-119.
Semilla Durán, María Angélica (2018): «Fantasmas: el eterno retorno. Lo fantástico y lo político en algunos relatos de Mariana Enríquez», REVELL: Revista de Estudos Literários da UEMS, vol. 3, n.º 20: 261-278.
Shiva, Vandana; Maria Mies (1998): La praxis del ecofeminismo: biotecnología,consumo, reproducción, Barcelona, Icaria.
Todorov, Tzvetan (1981): Introducción a la literatura fantástica, México D.F., Premia Editora.
Valenzuela, Facundo (2021): «Del horror al terror(ismo de Estado) en Las cosas que perdimos en el fuego de Mariana Enríquez», Confabulaciones. Revista de Literaturas de la Argentina, n.º 5: 43-54.
Yelovich, Israel (2021): «El terror social. Vindicación de un género “menor”: ecocrítica y ecofeminismo en “Bajo el agua negra” y “Las cosas que perdimos en el fuego” de Mariana Enríquez». QVADRATA. Estudios sobre educación, artes y humanidades, vol. 2, n.º 3: 143-155.