No. 7 (2023)
Artículos

«The Blue Covers Notebook» and the creation of the poetic universe. symbolic approach to the aesthetic proposal of Adán Buenosyres

Eridania González Treviño
Universidad Autónoma Metropolitana
Published December 22, 2023

Keywords:

poetic universe, creation process, parody, beauty, symbolic analysis
How to Cite
González Treviño, E. (2023). «The Blue Covers Notebook» and the creation of the poetic universe. symbolic approach to the aesthetic proposal of Adán Buenosyres. ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (7), 58–78. https://doi.org/10.15366/actionova2023.7.003

Abstract

“The Blue Covers Notebook” is the sixth book out of seven from the novel Adán Buenosayres (1948), by the Argentinian Leopoldo Marechal; the extraction for his study mainly obeys to the fact that the aesthetic proposal of the author is established in this chapter through the poet Adán Buenosayres, the main character of the text. It’s in here, where the creation process, the philosophical, metaphysical, and artistic principles find its origin spread throughout the novel, and are analyzed from the symbolic perspective in this article. The poetic proposal, as well as the structural position of the chapter regarding the other six books are studied, in first instance, in its ascending journey character and in parodic, even intertextual, relation to the Divina comedia, La vita nuova and the directing precepts of the Fedeli d’Amore, to deepen in the character’s analysis as the creator of his own poetic universe in a second and concluding phase.

Key words: poetic universe, creation process, parody, beauty, symbolic analysis

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argullol, Rafael (2008): El héroe y el único, Barcelona, Acantilado.

Bachelard, Gaston (2005): La poética del espacio, México, Fondo de Cultura Económica, 8ª reimpresión.

Barthes, Roland (2009): Fragmentos de un discurso amoroso, México, Siglo Veintiuno Editores, 17ª reimpresión, de la 1ª edición en español de 1982.

Bravo Herrera, Fernanda Elisa (2012): «Fedeli d’amore. Dante, Valli y Marechal: “fedeli d’amore” en diálogo», Literatura argentina e italiana en diálogo [blog], 22 de junio: s/p. http://literaturargentinaeitaliana.blogspot.com/2012/06/fedeli-damore.html (último acceso: 7/12/2020).

Campbell, Joseph (2009): El héroe de las mil máscaras. Psicoanálisis del mito, México: Fondo de Cultura Económica, 11ª reimpresión.

Carballo, Emmanuel (1967): «Diálogo con Leopoldo Marechal», Revista de la Universidad de México, núm. 8, abril: pp. U/I-U/VIII [Suplemento].

Cavallari, Héctor M. (1981): Leopoldo Marechal: el espacio de los signos, Xalapa, Centro de Investigaciones Lingüístico-Literarias, Universidad Veracruzana.

Cervera Salinas, Vicente (2014): «Del Descenso y ascenso del alma al alma de Adán Buenosayres», Cuadernos del Hipogrifo. Revista de Literatura Hispanoamericana y Comparada, 2, Murcia: 38-48.

Chevalier, Jean (1986): Diccionario de los símbolos, Barcelona, Herder, 2ª edición.

Cirlot, Juan-Eduardo (1992): Diccionario de símbolos, Barcelona: Editorial Labor, 9ª edición.

Cortázar, Julio (1948): «Leopoldo Marechal: Adán Buenosayres», Realidad. Revista de Ideas, 14, vol. 5, marzo-abril, Buenos Aires: 232-238.

Genette, Gérard (2001): Umbrales, México: Siglo Veintiuno Editores.

Gramuglio, María Teresa (1997): «Retrato del escritor como martinfierrista muerto», en Jorge Lafforgue-Fernando Colla (coords.): Leopoldo Marechal, Adán Buenosayres, México/Madrid, Conaculta: 771-806. [Colección Archivos.]

Hutcheon, Linda (1992): «Ironía, sátira, parodia. Una aproximación pragmática a la ironía», De la ironía a lo grotesco, México, Universidad Autónoma Metropolitana: 173-193.

Marechal, Leopoldo (1997): Adán Buenosayres, edición crítica de Jorge Lafforgue-Fernando Colla (coords.), México/Madrid, Conaculta. [Colección Archivos].

Marechal, Leopoldo (2013): Adán Buenosayres, Buenos Aires: Editorial Corregidor.

Navascués, Javier de (1997): «La intertextualidad en Adán Buenosayres», en Jorge Lafforgue-Fernando Colla (coords.): Leopoldo Marechal, Adán Buenosayres, México/Madrid, Conaculta: 742-743. [Colección Archivos.]

Peña, Ernesto de la (2006), La rosa transfigurada, 1ª reimpresión, México, Fondo de Cultura Económica.

Podeur, Jean-François (1997): «Superación de lo lírico e imaginación en Adán Buenosayres», en Jorge Lafforgue-Fernando Colla (coords.): Leopoldo Marechal, Adán Buenosayres, México/Madrid, Conaculta: 807-835. [Colección Archivos.]

Reyes, Alfonso (2003): Antología. Prosa, teatro, poesía, México, Fondo de Cultura Económica, 13ª reimpresión.