Vol. 33 (2019): Interculturality, community and school
Monograph: Interculturality, community, and school

Expanding borders of communication and collaboration through the network: digital competence as a means to promote academic interculturality

Front cover of Tendencias Pedagógicas, volume 33
Published January 2, 2019

Keywords:

interculturality, ICT, digital competence, digital networks, collaboration
How to Cite
Expanding borders of communication and collaboration through the network: digital competence as a means to promote academic interculturality. (2019). Tendencias Pedagógicas, 33, 59–68. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.005

Abstract

Information and Communication Technologies allow the establishment of virtual spaces that modify the way people interacts between themselves. This paper analyzes the perception of future teachers who are studying Preschool Education on the use of digital networks to promote academic interculturality. For this, we carry out a quantitative methodology by applying an ad hoc questionnaire. Among the results, it is highlighted the social use that students make of digital networks over academic use for communication and collaboration among equals. Finally, we found that the use of digital networks in teaching bring on interculturality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: Towards a conceptual understanding. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Recuperado de http://www.jrc.ec.europa.eu.

Aznar, I., Hinojo, F. J. & Cáceres, M. P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 17(33), pp. 165-174.

Cantón, J. & Torres-Salinas, D. (2017). La presencia de la Universidad de Granada en las redes sociales académicas. En I Reunión de Servicios de Evaluación Científica de los Vicerrectorados de Investigación: ¿Qué necesitan nuestras Universidades y gestores? (póster). Granada: Universidad de Granada. Recuperado de https://goo.gl/ZMZdzC

González, C., Iglesias, M. & Codina, L. (2015). Presencia de las universidades españolas en las redes sociales digitales científicas: caso de los estudios de comunicación. El profesional de la información, 24(5), pp. 640-647.

Guzmán, A. P., Del Moral, M.E. & González, F. (2012). Usos de Twitter en las universidades iberoamericanas. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 11(1), pp. 27-39.

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado de España (INTEF) (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf

Leiva, J. J. (2013). La interculturalidad a través de las TIC: un proceso de aprendizaje en red. Revista DIM. Didáctica, Innovación y Multimedia, 25, pp. 1-13.

Leiva, J. J. & Almenta, E. (2013). La “digiculturalidad” o la interculturalidad a través de las TIC: una tendencia emergente de e-learning humanizador. Etic@.net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 1(13), pp. 1-13.

Leiva, J .J., Moreno, N. M. & Peñalva, A. (2016). El papel de las TIC en el desarrollo de la ciudadanía intercultural a través de la creación de comunidades virtuales para la digiculturalidad. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 772-784). Barcelona: Octaedro.

Navarro, C., Gómez, M. & García, N. (2014). Comunidades de aprendizaje y redes sociales: una estrategia para promover la interculturalidad y la identidad. Cuadernos interculturales, 1(22), pp. 61-74.

Prendes, M.P., Gutiérrez, I. & Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista de Educación a Distancia, 56(7), pp. 1-22.

Rodríguez-García, A. M. (2018). Cuestionario de autopercepciones de la competencia digital (documento inédito). Universidad de Granada. Granada.

Rodríguez-García, A. M., Martínez, N. & Raso, F. (2017). La formación del profesorado en competencia digital: clave para la educación del siglo XXI. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 3(2), pp. 46-65.

Rovira, J. (2016). Redes sociales en la universidad: profesionales, académicas y de lectura. Álabe. Revista de la Red de Universidades Lectoras, 13, pp. 1-18. doi:10.15645/Alabe2016.13.4

Trujillo, J. M., Hinojo, F. J., & Aznar, I. (2011). Propuestas de trabajo innovadoras y colaborativas e-learning 2.0 como demanda de la sociedad del conocimiento. ESE : Estudios Sobre Educación, 20, pp. 141–159.

Túñez, M. & Sixto, J. (2012). Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, pp. 77-92.