Vol. 1 (1995): Past and present school issues
Artículos

The evolution of Primary Education in Spain: organization of the stage and program of studies

Inmaculada Egido Gálvez
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 14, 2015

Keywords:

teacher training, primary education, resume, school legislation, History of education in Spain
How to Cite
Egido Gálvez, I. (2015). The evolution of Primary Education in Spain: organization of the stage and program of studies. Tendencias Pedagógicas, 1, 75–85. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp1995.1.006

Abstract

This article aims to provide a brief overview of the evolution of the level of primary education in Spain as regulated by the great educational laws of the nineteenth and twentieth centuries. Specifically, four education laws formulated in the last century and a half are considered (Moyano Law of 1857, Primary Education Law of 1945, General Education Law of 1970 and L.O.G.S.E. of 1990). In the analysis carried out, it is attended, on the one hand, to some aspects of organizational character (duration, obligation, gratuitousness and internal structure of the level) and, on the other hand, to the contents taught in the primary study programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, J. (1987). La escuela española un siglo después de Joaquín Costa"; Revista de Educación; 283; pp. 187-200.

CAMARA VILLAR, G. (1984). Nacional-Catolicismo y Escuela. La socialización política del franquismo (1936-1951). Jaén: Hesperia.

CENTRO NACIONAL DE INVESTIGACION y DOCUMENTACION EDUCATIVA (1986). Examen de la política educativa española por la O.C.D.E. Madrid: M.E.C.

CONSEJO ESCOLAR DEL ESTADO (1992). Informe sobre el estado y situación del sistema educativo: curso 1990-91. Madrid: M.E.C.

GARCIA GARRIDO, J. L. (1986). La enseñanza primaria en el umbral del siglo XXI. Madrid: Dykinson.

GARCIA HOZ, V. (1980). La educación en la España del siglo XX. Madrid: Rialp.

GERVILLA CASTILLO, E. (1990). La escuela del Nacional-Catolicismo. Ideología y cuestión religiosa. Granada: Impredisur.

GONZALEZ, E. (1988). Sociedad y Educación en la España de Alfonso XIII". Madrid: Fundación Universitaria Española. La educación en el periodo de la Restauración en España; Historia de la Educación.

Revista Interuniversitaria; N° monográfico, n° 1 (1982).

Las reformas educativas de la Segunda República. Bordón; N° monográfico; 252; (1984).

LORA-TAMAYO, M. (1974): "Política educacional de una etapa (1962-1968)"; Madrid; Editora Nacional.

LOZANO SEIJAS, C. (1980). La Educación Republicana: 1931-1939"; Barcelona; Universidad de Barcelona.

MINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL (1945). Ley de Educación Primaria. Madrid: Magisterio Español.

MINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL (1953). Cuestionarios Nacionales para la Enseñanza Primaria. Madrid: Servicio de Publicaciones del M.E.N.

MINISTERIO DE EDUCACION Y CIENCIA (1965). Nuevos Cuestionarios de Enseñanza Primaria. Madrid: Magisterio Español.

MINISTERIO DE EDUCACION Y CIENCIA (1967). Ley de Educacién Primaria. Madrid; Magisterio Español.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1969). La educación en España. Bases para una política educativa. Madrid: M.E.C.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1973). Ley General de Educación y Disposiciones complementarias. Madrid: M.E.C.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1987). Proyecto para la Reforma de la Enseñanza. Educación Infantil, Primaria, Secundaria y Profesional. Propuesta para debate. Madrid: M.E.C.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1988). Seminario sobre el Proyecto para la Reforma de la Enseñanza. Madrid; M.E.C.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1989). Diseño Curricular Base. Educación Infantil y Primaria. Madrid: M.E.C.

MINISTERIO DE EDUCACION y CIENCIA (1990). Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo. Madrid: M.E.C.

MOLERO PINTADO, A. (1977). La reforma educativa de la II República española. Primer bienio. Madrid; Santillana.

MUÑOZ-REPISO, M., GIL, G., EGIDO, 1. y otros (1992). El sistema educativo español. 1991. Madrid: M.E.C.

MUÑOZ-REPISO, M., VALLE, J. YVILLALAIN, J. L. (eds.) (1992). Educación y valores en España. Madrid: C.I.D.E.

NAVARRO SANDALINAS, R. (1990). La enseñanza primaria durante el franquismo (1936-1975). Barcelona: PPU.

NUÑEZ, C.E. (1992). La fuente de la riqueza. Educación y desarrollo económico en la España Contemporánea. Madrid: Alianza.

ORDEN HOZ, A. DE LA (1985). Innovación pedagógica en la Reforma educativa de 1970. en RUIZ BERRIO, J. (ed.): Op. cit.; pp. 280-289.

PUELLES BENITEZ, M. DE (1988). El proyecto de reforma en el contexto histórico de la educación en España. en vv. AA.: Seminario sobre el proyecto oo. Op. cit., pp. 35-48.

PUELLES BENITEZ, M. DE (1991). Educación e ideología en la España contemporánea. Barcelona: Labor; 33 ed.

PUELLES BENITEZ, M. DE (1992). Los valores en las grandes leyes de educación", en MUÑOZ-REPISO, M. y otros (eds.): Op. cit., pp. 63-81.

Reforma y Curriculum. Cuadernos de Pedagogía. N° monográfico; 168; (1989).

RODRIGUEZ DIEGUEZ, J. L. (1990). Balance de urgencia de cuatro reformas curriculares. Bordón:vol. 42; 3; pp. 257-265.

RUIZ BERRIO, J. (ed.) (1985). La educación en la España contemporánea. Cuestiones históricas. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía.

TURIN, l. (1967). La educación y la escuela en España de 1874 a 1902. Liberalismo y tradición. Madrid: Aguilar.

VIÑAO FRAGO, A. (1982). Política y educación en los orígenes de la España contemporánea. Madrid: Siglo XXI.

vv. AA. (1988). Seminario sobre el Proyecto para la Reforma de la Enseñanza del Consejo Escolar del Estado. Madrid,'Consejo Escolar del Estado.