Paulo Freire, adult education and pedagogical renovation (1970-1983)
Keywords:
Paulo Freire, progressive education, permanent education, adult education, democratic transitionAbstract
This article attempts to show that the pedagogical and philosophical innovation of Paulo Freire contributed to the importance of adult education in Spain during the democratic transition. His thinking influenced teachers? attitudes, the configuration of educational projects and the belief that education can eventually transform society. It is suggested that while the Franco regime adopted the recommendations of international bodies regrading permanent education, critical pedagogical thought, represented by Paulo Freire had a clear presence in the pedagogical movements involved in adult educationDownloads
References
Aula noctorna del barrio San Jose (1976).Transformar la escuela. Necesidades-Respuestas Problemas. El Adelanto, November 25.
Aguilar, P. (1996). Memoria y Olvido de la Guerra Civil Española. Alianza Editorial,
Elejabeitia, C. et al. (1983).El maestro. Análisis de las escuelas de verano. EDE
C.de.P (1975). Apuntes bibliográficos. Cuadernos de Pedagogía7-8.
C.de.P. (1975). Conversando con Paulo Freire Cuadernos de Pedagogía 7-8.
Carbonell Sebarroja, J. (1992). De la Ley General de Educación a la alternativa de escuela pública: algunas notas introductorias sobre los movimientos sociales en el sector de la enseñanza. Revista de educación, n. extraordinario, 237-255.
Colectivo de Cultura Popular de la Región de Murcia (1983). Problemática y Alternativa de la Enseñanza de Adultos. 1º Congreso de movimientos de Renovación Pedagógica, Ponencias y ComunicacionesDiputació de Barcelona.
Coordinadora de Escuelas de Trabajadores Adultos (1978) Madrid: educación popular en barrios. Cuadernos de Pedagogía 40.
Costa Rico, A. (2010).D’abord les enfants. Freinet y la educación en España (1926-1975).USC.
Echevarría, J. (1974).Escuela y concientización.Zero.
Escuela de adultos Can Serra(1978).Grupo de neolectores,Cuadernos de Pedagogía 40.
Equipo de experiencia (1978).Educación de adultos en una zona rural,Cuadernos de Pedagogía 40.
Fernández, F. S. (1998). Significado histórico de Paulo Freire. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (33), 53-59.
Fernández, F. S. (1998)b. Perspectivas de la educación de adultos en una sociedad globalizada. Revista Española de Educación Comparada, (4), 69-100.
Flecha, J. R., López F.& Saco R. (1988). Dos siglos de educación de adultos: de las sociedades de Amigos del País a los modelos actuales. Cooperativa El Roure
Freire, P. (1973).La educación como práctica de la libertad.Siglo XXI.
Freire, P.(1973)b.La pedagogía del oprimido.Siglo XXI.
García de Haro, F. (1978). Una experiencia de Pedagogía Liberadora,.Cuadernos de Pedagogía 40.
Groves, T. (2011). Looking up to Paulo Freire: education and political culture during the Spanish transition to democracy. Paedagogica Historica, 47(5), 701-717. http://dx.doi.org/10.1080/00309230.2011.602348
Groves, T. (2014). Teachers and the struggle for democracy in Spain. PalgraveMacmillan.
Groves, T. (2014) b. Political Transition and Democratic Teachers: Negotiating Citizenship in the Spanish Education System. European History Quarterly, 44(2), 263-292. History Quarterly, 44(2), 263-292. http://dx.doi.org/10.1177/0265691414523903
García-Gómez, S. (1998).Dos hitos en la historia reciente de la formación permanente del profesorado en España: La creación de los Institutos de Ciencias de la Educación y la configuración de los movimientos de Renovación Pedagógica. Revista de educación, (317), 145-156.
González Calleja, E. (2009). Rebelión en las aulas: movilización y protesta estudiantil en la España contemporánea 1865-2008. Alianza Editorial.
Hernández Díaz, J. M. (2011). La renovación pedagógica en España al final de la transición. El encuentro de los Movimientos de Renovación Pedagógica y el ministro Maravall (1983).
Jaén, M. E. J. (2000). La ley general de educación y el movimiento de enseñantes (1970-1976): un análisis sociológico. Universidad de La Laguna.
Knowles, M. S. (1977). The adult education movement in the United States. Malabar, FL: Krieger
Knowles, M. S. (1978). Andragogy: Adult Learning Theory in Perspective.Community College Review. http://dx.doi.org/10.1177/009155217800500302
Lerena, C. (1982). El oficio de maestro. La oposición y papel del profesorado de primera enseñanza. Sistema. Revista de Ciencias Sociales, (50-51), 79-102.
Lorenzo Vicente, J. A. (1993). Perspectiva histórica de la educación de adultos y la animación sociocultural. Revista complutense de educación, 4(1), 89-89.
Malagón, J. (1998). ECOE (1985-1998): Una experiencia de educación y comunicación popular”, Documentación Social. Revista de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada (1998), http://www.uned.es/ntedu/espanol/master/primero/modulos/tecnologia-y-sociedad/ecoe.htm (acceso 5 noviembre 2015).
Montero García, F. (2000). La acción católica y el franquismo. Auge y crisis de la acción católica especializada. UNED
Montero García, F. (2009). La Iglesia: de la colaboración a la disidencia (1956-1975). Encuentro
Martínez Bonafé, J. (1989). Diez años de renovación pedagógica organizada: invitación a una etnografía política. Diez años de educación en España (1978-1988). Valencia: Diputación de Valencia/Uned.
Merriam, S. B., & Brockett, R. G. (2011). The profession and practice of adult education: An introduction. John Wiley&Sons.
Milito Barone, C., & Groves, T. (2013). ¿Modernización o democratización? La construcción de un nuevo sistema educativo entre el tardofranquismo y la democracia. Bordón. Revista de pedagogía, 65(4), 135-148.
Nicolás Marín, E. (2005). La libertad encadenada: España en la dictadura franquista 1939-1975. Alianza Editorial.
Ortega, F., & Velasco, A. (1991). La profesión de maestro (Vol. 58). Ministerio de Educación.
Osorio, A. R. (2003). Educación permanente y educación de adultos: intervención socioeducativa en la edad adulta. Ariel.
Puelles Benítez de, M. (1999). Educación e ideología en la España contemporánea. Tecnos
Pérez Ledesma, M. (1990). Estabilidad y conflicto social: España, de los iberos al 14-D. Editorial Nerea.
Sánchez S. (1974).Una pedagogía para el adulto. Zero.
Silva A. (1973).La escuela fuera de la escuela.Atenas.
Soria, J. M. F. (1998). Educación, socialización y legitimación política:(España 1931-1970). Tirant lo blanch.
Tuñón de Lara, M. T., & Biescas, J. A. (1980). España bajo la dictadura franquista. Editorial Labor.