Vol. 27 (2016): The Pedagogical Renewal: Learning from the past, constructing the present. 50th anniversary of the death of Freinet
Monograph

The pedagogical renewal: From intellectualistic instruction to educational holism

José Domínguez Rodríguez
Foro Social de Madrid
portada
Published January 15, 2016

Keywords:

changes, reforms, renovation, instructionism, holism, syncretism, paradigm
How to Cite
Domínguez Rodríguez, J. (2016). The pedagogical renewal: From intellectualistic instruction to educational holism. Tendencias Pedagógicas, 27, 43–76. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.001

Abstract

This paper examines the relationship between educational changes, educational reforms and educational renovation. It explains the historical origin of the theoretical instructionism point of view, and educational holism and their simultaneous entry into the unified teaching systems. It shows that the coexistence of both of them has been configured as a chaotic syncretism of antagonistic educational and didactic paradigms that are a permanent source of contradiction. Finally, it describes the educational renovation as the continuous effort to improve the theoretical instructionism viewpoint to promote an educational holism or “comprehensive education" paradigm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abagnano, N. & Visalberghi, A. (1969). Historia de la Pedagogía. Méjico: F.C.E.

A.A.V.V. (2000). Pedagogías del siglo XX. Barcelona: CIS-PRAXIS.

Avanzini, G. (1977). La pedagogía en el siglo XX. Madrid: Narcea.

Apple, M.W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: AKAL.

Apple, M.W. (2002). Educar “como Dios manda”. Mercados, niveles, religión y desigualdad. Barcelona: Paidós.

Bolívar, A. (2006) “La formación inicial del profesorado y el desarrollo de las Instituciones de Formación” en Escudero, J. M. y Gómez, A. L. (editores), 2006: 123-154.

Bolívar Botía, A. (2008). Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Málaga: Aljibe

Bolívar, A. y Rodríguez Diéguez, M. (2001). Reformas y Retórica. La reforma educativa de la LOGSE. Málaga: Aljibe.

Bowen, J. (1992). Historia de la educación occidental, T. III. Barcelona: Herder.

Bozal, V. (1997). Una alternativa para la enseñanza. Madrid: Centro-Press.

Capitán, A. (1984). Historia del pensamiento pedagógico en Europa. Madrid: DYKINSON.

Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Barcelona: Octaedro.

Comenius, J. A. (1986). Didáctica Magna. Traducción de Saturnino López Peces. Madrid: AKAL

Condorcet, J. A. N. (2001. Cinco memorias sobre la instrucción pública y otros escritos. Madrid: Morata.

Coombs, Ph. H. (1971). La crisis mundial de la educación. Barcelona: Península.

Cuesta, R. (2005). Felices y escolarizados. Crítica de la escuela en la era del capitalismo. Barcelona: Octaedro.

Darling-Hammond, L. (2001). El derecho a aprender. Buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel

Delgado, B. (Coord.) (1994) Historia de la educación en España y América, V.3. Madrid: SM y Morata.

Deval, J. (1996). Los fines de la educación. Madrid: Siglo XXI.

Deval, J. (2002). La escuela posible. Barcelona: Ariel.

Dewey, J. (1967). El niño y el programa escolar. Mi credo pedagógico. (6ª ed.). Buenos Aires: Losada

Dewey, J. (2002). Democracia y educación. (5ª ed.) Madrid: Morata.

Domínguez, J. (1978). De la escuela católica a la escuela laica. Madrid: HOAC.

Domínguez, J. (2005). Un currículo democrático para una escuela democrática. Federación de MRP de Madrid.

Domínguez, J (2007). Eliminar el fracaso escolar. Garantizar a todos el éxito educativo. Madrid: Federación de MRP.

Domínguez, J. (2012). Educadores y educandos infantiles: una utopía posible. Madrid: Federación de MRP.

Domínguez Rodríguez, J. (2014). La formación inicial de un cuerpo único de educadores para la educación básica. Madrid: Federación de MRP.

Domínguez R. J. y Feito Alonso, R. (2007). Finalidades de la educación en una sociedad democrática. Barcelona: FIES-MEC-Octaedro.

Escudero, J. M. (2004). “Reforma, innovación y mejora” en Diccionario Enciclopédico de Didáctica, volumen II, p. 521- 543 (Mata Diéguez y Bolívar (Directores), (2004. Málaga: Aljibe).

Escudero, J.M. y Gómez, A.L. (Eds.) (2006). La formación del Profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.

Ferrandis, A. (1988). La escuela comprensiva. Situación actual y problemática. Madrid: C.I.D.E.

Ferrière, A. (1982). La escuela activa (2ª ed.). Barcelona: Herder.

Ferrer i Guardia, F. (1976). La Escuela Moderna. Barcelona: Tusquets.

Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: S. XXI.

Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Madrid: Paidós-MEC.

Fröbel, F. (1999). La educación del hombre. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Fullan, M. (2002, 2004 y 2007). Las fuerzas del cambio. (Tres volúmenes). Madrid: AKAL.

García, J.L. (1993). Sistemas educativos de hoy. Madrid: dykinson.

Gadner, H. (2001). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. México: FCE.

GATE (Global Alliance for transforming Education) (1990): Educación 2000: una perspectiva holística. En Educación integral, (Yus Ramos, 2001), tomo II, ANEXO: p. 242-255.

Gimeno, J. (1997). La pedagogía por objetivos. Obsesión por la eficiencia. Madrid: Morata.

Gimeno, J. (1885). Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículo. Madrid: Anaya.

Gimeno, J. (1988). El currículum, una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata

Gimeno, J. (2003). El alumno como invención. Madrid: Morata.

Gimeno, J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Morata.

Gimeno J. & Pérez Gómez, A.I. (1985). La enseñanza. Su teoría y su práctica. Madrid: Akal.

Gimeno J. & Pérez Gómez, A. I (1995). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Gimeno Sacristán, J. & Carbonell Sebarroja, J. (Coord.) (2004): El sistema educativo. Una mirada crítica. Barcelona: PRAXIS.

Gimeno Sacristán, J. (Comp.) (2006). La reforma necesaria. Entre la política educativa y la práctica escolar. Madrid: Gobierno de Cantabria-Morata.

González Gallego, I. (Coord.) (2010). El nuevo profesor de Secundaria. Barcelona: Graó.

González Garza, A.M. (2009). Educación holística. La pedagogía del siglo XXI. Barcelona: Kairós

Goodson, I. (1995). Historia del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.

Hernández, F. & Ventura (2000). La organización del currículum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un caleidoscopio. Barcelona: GRAÓ.

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. (Cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.

Hargreaves, A., Earl, L. Moore, S., & Manning, S. (2001). Aprender a cambiar. La enseñanza más allá de las materias y los niveles. Barcelona: Octaedro.

Hargreaves, A. Earl, L. & Ryan, J. (2002). Una educación para el cambio. ( Reinventar la educación de los adolescentes). Barcelona: Octaedro.

Herbart, J. F. (1910). Pedagogía general derivada del fin de la educación. Traducción de Lorenzo Luzuriaga y Prólogo de José Ortega y Gasset. Madrid: Ediciones de la Lectura.

Imbernón, F. y otros, (1999). La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: Graó.

Imbernon, F. (2007). La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona: GRAÓ.

Kuhn, T. S. (1981). La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE.

Laval, Ch. & Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa

Liston, D.P. & Zeichner, K.H. (2003). Formación del profesorado y condiciones sociales de la educación. Madrid: Morata.

Lourenço, M. B. (1964). Introducción al estudio de la Escuela Nueva. Buenos Aires: Kapelusz.

Luzuriaga, L. (1922). La escuela unificada. Madrid: Cosano.

Luzuriaga, L. (1925). Las Escuelas Nuevas. Madrid: Cosano.

Luzuriaga, L. (1931). La Escuela Única. Madrid: Revista de Pedagogía. (2001). Edición y estudio introductorio de Herminio Barreiro Rodríguez. Madrid: Biblioteca Nueva.

Luzuriaga, L. (1966). Diccionario de Pedagogía. Buenos Aires: Losada

McLaren, P. & Farahmandpur, R. (2006). La enseñanza contra el capitalismo global. Una crítica. Madrid: Editorial Popular.

McLaren, P. & Kincheloe, J.L. (Editores). Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona: GRAÓ.

Mata, F.S., Ródriguez Diéguez, J.L., & Bolívar Botía, A. (Directores) (2004). Diccionario enciclopédico de didáctica. Dos volúmenes. Málaga: Aljibe.

Mattelart, A. (2000). Historia de la utopía planetaria. De la ciudad profética a la ciudad global. Barcelona: Paidós.

Menor, M. y Moreiro, J. (2010). La reforma experimental de las enseñanzas medias (1983-1987). Crónica de una ilusión. Madrid: Wolters Kluwer.

Mialaret, G. & Vial, J. (Coord.) (1981). Histoire Mondiale de l`Education. París: Presses universitaires de France.

Michéa, J. C. (2002). La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas. Madrid: Acuarela Libros.

Monarca, H. (2009). Los fines en educación. Sobre la necesidad de recuperar y revisar el debate teleológico. Madrid: Narcea.

Moreno, G. J., Poblador A. y Río, D. del (1978). Historia de la educación. Madrid: Paraninfo.

MOVIMIENTOS DE RENOVACIÓN PEDAGÓGICA (MRP).Conclusiones del Primer Congreso (5-10, XII, 1983). Madrid: MEC.

MOVIMIENTOS DE RENOVACIÓN PEDAGÓGICA (MRP). Conclusiones del Segundo Congreso (24-29 de abril de 1889). Madrid: Mesa estatal de MRP.

MOVIMIENTOS DE RENOVACIÓN PEDAGÓGICA (MRP). Conclusiones del Tercer Congreso (Torremolinos, 1996). Vigo: Mesa Confederal.

Pedró, F. & Puig, I. (1998). Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós.

Pérez, A.I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Pericacho, F.J. (2014). Actualidad de la renovación pedagógica en la comunidad de Madrid: un estudio a través de escuelas emblemáticas. Tesis doctoral defendida en la Facultad de Educación de la UCM.

Popkewitz, Th. (1998). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.

Pozo, M.M. del (2009). “El movimiento de la Escuela Nueva y la renovación de los sistemas educativos”, en Historia de la Educación (Edad Contemporánea) (Tiana, Ossenbach y Sanz, (2009). Madrid: UNED

Pozo, I. del (Coord.) (2009). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: GRAÓ.

Puelles, M. de (1999). Educación e ideología en la España contemporánea. Madrid: Tecnos.

Puelles, M. de (2002). “Estado y educación: una relación histórica” en la Escuela Pública. El papel del Estado en la educación. (Ruíz, A. (Coord.) (2002). Madrid: Biblioteca Nueva).

Puelles Benítez, M. de (2007). Política y educación en la España Contemporánea. Madrid: UNED.

Román, M. (1990). Educación comprensiva. Nuevas perspectivas. Madrid: Cincel.

Skinner, F.B. (1970) Tecnología de la enseñanza. Barcelona: Labor.

Tiana, A., Ossenbach, G., & Sanz, F. (Coord.) (2009). Historia de la educación (Edad contemporánea). Madrid: UNED.

Torres, J. (1998). El currículum oculto. Madrid: Morata.

Torres, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Morata

Torres, J. (2001). Educación en tiempos de liberalismo. Madrid: Morata.

Varela, J. (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid. Morata.

Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons Historia.

Viñao, A. (2006). “El éxito o el fracaso de las reformas educativas: condicionantes, limitaciones y posibilidades” en La reforma necesaria. Entre la política educativa y la práctica escolar. (Gimeno, J. (Comp.), 2006).

Whitty, G., Power, S., & Halpin, D. (1999). La Escuela, el Estado y el Mercado. Madrid: Morata.

Wrigley, T. (2007). Escuelas para la esperanza. Una nueva agenda hacia la renovación. Madrid: Morata

Yus, R. (2001). Educación integral. Una educación holística para el siglo XXI. 2 volúmenes, Bilbao: Desclée de Brouwer.

Zabala, A. (1999). Enfoque globalizador y pensamiento complejo. Una respuesta para la comprensión y la intervención en la realidad. Barcelona Graó.