Innovate from an educational project of emotional intelligence in primary and childhood
Keywords:
emotions, emotional intelligence, emotional education, impulsive behaviors, conflictsAbstract
The emotional education is an educational innovation that answers to social needs not attended in the subjects ordinary academicians Bisquerra (2003, p. 8) The complexity of the human being is not solved promoting only his academic and intellectual capacities, but developing other competences that he makes possible to develop as person. We raise this project as a revitalizing instrument of the action tutorial, a valuable project called, in last end, to preparing problems and dysfunctions in the classrooms from the first years in the school that they might end in future violent or maladjusted conducts.Downloads
References
PROGRAMA de INFANTIL basado en el CUENTO: McBratney (1994): Adivina cuánto te quiero. Kókinos.
PROGRAMA DE PRIMARIA BASADO EN Caruana Vañó, A., Tercero Giménez, M.P. (2011): Cultivando Emociones. Valencia: Consejería de Educación Generalidad Valenciana.
Bisquerra, Agulló, M.J., Filella, G., García, E., López, E., Bisquerra, R. (Coord.). (2010). La educación emocional en la práctica. Barcelona: HorsoriICE.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Bisquerra, R. (2012): Orientación, tutoría y educación emocional. Madrid: Síntesis.
Bisquerra, R. (2003): La Educación Emocional y Competencias Básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), pp. 7-43.
Caballo, V. (2008). Manual de Técnicas de Terapia y modificación de conducta. Madrid. Siglo XXI de España Editores.
Davidson, R, Begley, S. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Barcelona: Destino.
Extremera, N., Fernández-Berrocal P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: Hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, 332, pp. 97-116.
Extremera, N., Fernández-Berrocal P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), pp. 1-17.
Extremera, N., & Fernández-Berrocal P. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), pp. 63-93.
Gardner, H. (1983): Frames of mind: The theopy of multiple intelligences. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Goldstein, A. P. y col. (1989), Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Barcelona: Martínez Roca.
Goleman, D. (2000), La práctica de la Inteligencia Emocional. Editorial Kairós: Barcelona.
Goleman, D. (2001), Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
Mayer, J. D. y Salovey , P. ( 1997 ) . ¿Qué es la inteligencia emocional? En P.
Salovey y D. Sluyter ( Eds ) . Desarrollo emocional y la inteligencia emocional: Implicaciones para educadores, pp 3-31. Nueva York: Basic Books.
Mayer, J. D. y Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9 (3), pp. 185-211
Monjas, Mº I. (Dir.) (2007). Cómo promover la convivencia: Programa de Asertividad y Habilidades Sociales (PAHS). Madrid: CEPE.
Monjas, Mª I. (2004). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y adolescentes. (1ª ed., 7ª imp.). Madrid: CEPE.
Monjas, Mª I., & González. B (2000). Las habilidades sociales en el currículo.
Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).
Segura Morales, M., & Arcas Cuenca, M. (2008). Relacionarnos bien. Programa de Competencia Social para niñas y niños de 4 a 12 años. (6ª ed.) Madrid: Narcea.
Segura Morales, M., Mesa Expósito, J. R., & Arcas Cuenca, M. (1997). Programa de competencia social Decide tú (A,B,C) y Habilidades Cognitivas. Educación Primaria. Consejería de Educación del Gobierno de Canarias.
Vaello Orts, J. (2005). Habilidades sociales en el aula. Madrid: Santillana.