Keywords:
Metacognition, Mind Maps, Learning Strategies, Group Dynamics, University.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Mind maps are a powerful technique that enfaces a whole brain learning model mainly oriented to the development of capabilities and strategies. Although we can find individual or group mind maps, in this paper we focused on group maps, because it represents whole group thinking and enhances development of positive inter-personal relationships that promote a suitable coexistence for learning. A qualitative investigation methodology has been used, with an open, auto-reported questionnaire about the experience of learning with mind maps. The sample has been composed of 140 students from second grade of Primary Education that were studied during courses 2006-2007 and 2007-2008. Results encourage three cores linked to group dynamic as an expression of social awareness: interaction, group working and integration.Downloads
References
Antunes, C. (2005). Juegos para estimular las inteligencias múltiples. Madrid, Narcea.
Benziger, K. (2000) Maximizando la efectividad del potencial humano QP385.5.B4618. Recuperado de
<http://millenium.itesm.mx/record=i2944177&searchscope=0>[Consulta: Dic. 2009].
Buzán, T. (2001). Head strong. Londres, Harper Colling Publisher Ltd. Trad: Tu mente en forma. (2004). Barcelona, Urano.
Buzán, T. y Buzán, B. (1993). The mind book. Londres, BBC Books. Trad: El libro de los mapas mentales (1996). Barcelona, Urano.
Cacioppo, J. T. y Berntson, G. G. (1992). Social psychological contributions to the decade of the brain: the doctrine of multilevel analysis. American
Psychologist, 47, 1019-1028.
Carter, R. (2002): El nuevo mapa del Cerebro. Barcelona, Integral.
Düsteller, J. C. (2002). Visualización de la información. Una visita guiada. Barcelona, Gestión 2000.com.
Elías, M., Tobías, S. y Friedlander, B. (1999): Educar con inteligencia emocional. Barcelona, Plaza i Janés.
Engelhart, Y. (2002). The language of graphics. Diagrammatic Representation and Inference. Berlin, Heidelberg Springer. Pp. 104-108.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, Morata.
Gardner, H. (1994): Inteligencias múltiples. Barcelona, Paidós.
Gardner, H. (2005): Las cinco mentes del futuro. Barcelona, Paidós Ibérica.
Goleman, D. (1996): Inteligencia emocional. Barcelona, Kairós.
Goleman, D. (2006): Social intelligence. New York, Bantham Books. Trad. Inteligencia social. La nueva ciencia de las relaciones humanas (2006).
Barcelona, Kairós. Herrmann, N. (1989): The Creative Brain. Lake Lure. North Caroline. The Ned Herrmann Group.
Jensen, E. (2004): Cerebro y aprendizaje. Competencias e implicaciones educativas. Madrid, Narcea.
Mcmillan, J. H. y Schumacher, S. (2005): Investigación educativa. Madrid, Pearson Educación, (5ª edición).
Martin, D. y Boeck, K. (2002): EQ: qué es la inteligencia emocional. Madrid, Edaf.
Mucchielli, R. (1977): L'analyse de contenu. Paris, ESF.
Muñoz, J.M. (2010): Los mapas mentales como técnica para integrar y potenciar el aprendizaje holístico en la formación inicial de maestros/as. Tesis doctoral. Córdoba, Servicio de publicaciones de la Universidad de
Córdoba.
Ontoria, A., Gómez, J. P., Molina, A. y Luque de, A. (2006): Aprender con Mapas Mentales. Madrid, Narcea.
Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo: una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
Pérez, G. (2004): Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Vol. 1. Madrid, La Muralla.
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Archidona, Ediciones Aljibe.
Stenberg, G. (1999): Estilos de pensamiento. Barcelona, Paidós.
Tufte, E. (1994): Envisioning Information. Cheshire, Connecticut, Graphic
Press. (1997), Visual Explanations. Images and Quantities. Evidence and Narrative. Cheshire, Connecticut, Graphics Press.
Ware, C. (2000): Information Visualization: Perception for design. San Francisco (USA), Morgan Kaufmann Publishers Inc.
Wurman, R. S. (1997): Información arquitectos. New York, Graphics Press.