Keywords:
Research skills, research, training, development, undergraduate training.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The present revision has the objective of identifying the theoretical and conceptual foundations that allow the formal study of the training and development of research skills as transverse axis of the training for research in undergraduate. The search of the theoretical sources was carried out starting from such approaches as: study of the subject for the humanities and social sciences, level of generalization of these results theoretical-methodological exposed and depth in the analysis of the state of the art of the problem. To analyze the literature has allowed the identification of the concept of research skills, of their classifications, of their categories training and development, as well as their function like transverse axis of the training for research.Downloads
References
Bravo Jáuregui, L. (Coordinador). (s.f). Diccionario Latinoamericano de Educación. Caracas: Fondo Editorial de Humanidades y Educación/Fondo Editorial Gran Mariscal de Ayacucho.
Chirino Ramos, M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación. (Tésis inédita de doctorado). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Fiallo Rodríguez, J. (2001). La interdisciplinariedad en el currículo: ¿Utopía o Realidad Educativa?. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Guerrero Useda, M. E. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología , 10 (2), 190-192.
Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v10n2/v10n2a18.pdf
Lanuez Bayolo, M., & Pérez Fernández, V. (2005). Habilidades para el trabajo investigativo: experiencias en el Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC). La Habana: IPLAC.
López Balboa, L. (2001). El desarrollo de las habilidades de investigación en la formación inicial del profesorado de química. (Tésis inédita de doctorado).
Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos, Cuba.
López Hurtado, J., Esteba Boronat, M., Rosés, M. A., Valera, O., & Ruíz Aguilera, A. (2002). Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. En Colectivo de autores, Compendio de Pedagogía (págs. 45-60). La Habana: Ministerio de Educación.
Machado Ramírez, E & Montes de Oca, N. (2009. Las habilidades investigativas y la nueva Universidad: Terminus a quo a la polémica y la discusión.
Humanidades Médicas, 9 (1). Recuperado de
http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-
&script=sci_arttext
Machado Ramírez, E. F., Montes de Oca Recio, N., & Mena Campos, A. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las
condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria. XIII (1), 156-180. Recuperado de http://revistas.mes.edu.cu/PedagogiaUniversitaria/articulos/2008/numero/189408108.pdf.
Moreno, M.G. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre
Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3 (1), 520-540. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1130331
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Recuperado de
Pérez, C. & López, L. (1999). Las habilidades e invariantes investigativas en la formación del profesorado. Una propuesta metodológica para su estudio. Pedagogía Universitaria, 4(2), 13-44. Recuperado de http://revistas.mes.edu.cu/PedagogiaUniversitaria/articulos/1999/2/189499202.pdf.
Rosental, M., & Iudin, P. (1981). Diccionario filosófico. La Habana: Editora Política.
Ruiz Iglesias, M. (s.f). La competencia investigadora. (Entrevista sobre tutoría a Investigaciones Educativas) Recuperado de http://portal.inder.cu/index.php/gestor-de-documentos/doc_download/571-libromagalys1-100.
Tejeda Díaz, R. (2000). Consideraciones teóricas y metodológicas para una concepción integral del proceso de adquisición de las habilidades. Una propuesta al alcance de usted para debatir y reflexionar. Holguín: Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.