Keywords:
Teacher identity, narratives, professional development, novice teacher, teacher training.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
This paper points out the first results obtained in the research project ‘The construction of the professional identity of primary education degree students’ developed in Málaga. It analyses from narrative strategies, how professional identity is shaping to the novice teachers from his years of training and firs contacts of teaching. At the same time it is a way to visualize and interpret how the idea of professional development of this collective is constructed and how systematically is exposed by legislative, social changes. In the end, to understand the construction of teacher identity is a way to think new possibilities of professional development.Downloads
References
ACHILLI, E.L. (2000). Investigación y formación docente. Rosario, Arg.: Laborde Editor
BERLINER, D.C. (2000). In Porsuit of the Expert Pedagoge. Educational Researcher. 15 (7), pp. 5-13.
BRUNER, J. (2003). La fábrica de historias. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
COCHRAN-SMITH, M. Y LYTLE, S. (2003). Más allá de la certidumbre: adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. En Lieberman, Ann y Miller, Lynne (eds.). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.
CONLE, C. (2000). Anatomy of a Narrative Curriculum. Educational Researcher, 32(3): 3-15
CORTÉS, P. (2012). El proceso de devolución, discusión e interpretación en la investigación socio educativa con historias de vida. En Rivas, José Ignacio, Hernández, Fernando, Sancho, Juana M. y Núñez, Claudio.
Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. Barcelona: Dipòsit Digital UB. http://hdl.handle.net/2445/32345 CUBAN, L. (1992). Managing Dilemmas While. Building Professional
Communities Educational Researcher. 21(1): 4-11.
GOODSON, I.F. (2003). Hacia un desarrollo de las historias personales y profesionales de los docentes, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8 (19): 733-758
KNOWLES, J.G. (2004), “Modelos para la comprensión de las biografías del profesorado en formación y en sus primeros años de docencia. Ilustraciones a partir de estudios de caso”, en: I. F. Goodson, ed., Historias de vida del profesorado, Barcelona, Octaedro, pp. 149-205.
LEITE, A. (2007). Profesorado, formación e innovación: Los grupos de trabajo como vía para la construcción de un profesorado reflexivo y crítico. Sevilla: Publicaciones Cooperación Educativa
LIEBERMAN, A. (1992). The Meaning of Scholarly Activity and the Building of Community. Educational Researcher. 21(6): 5-12.
LIEBERMAN, A. (2013). El docente ha de ser también maestro de maestros. (Entrevista a cargo de J.M. Sancho y L.M. Gorospe). Cuadernos de Pedagogía, 436: 40-45
RIVAS, J.I. (2007). Vida, Experiencia y Educación: La Biografía como Estrategia de Conocimiento. En Sverdlick, Ingrid (ed.). La Investigación Educativa. Una Herramienta de Conocimiento y de Acción. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas
RIVAS, J.I.; SEPÚLVEDA, M. P.; RODRIGO, P. (2005, DICIEMBRE 10). LA CULTURA
PROFESIONAL DE LOS DOCENTES EN ENSEÑANZA secundaria: Un estudio biográfico. Archivos Analíticos de Políticas Educativas 13(47), Retrieved
de dicembre de 2005] from http://epaa.asu.edu/epaa/v13n49/
RIVAS, J.I. Y LEITE, A.E. (2013). “Aprender la profesión desde el pupitre”. Cuadernos de pedagogía, 436: 34-37
RIVAS, J.I. Y CORTÉS, P. (2013). Cruce de caminos. El desarrollo de subjetividades y la construcción como investigador/a a través de relatos biográficos. México: CeCol Editorial.
ROCKWELL, E. (1995). La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Económica.
ZEICHNER, K.M. (1993). El maestro como profesional reflexivo en Cuaderno de Pedagogía, 220: 44-50
WENGER, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós