Vol. 19 (2012): Inclusive education
Miscellany

END OF THE MAGISTERIAL DIPLOMATURES: MOTIVATIONS, DIFFICULTY AND SATISFACTION WITH THE TRAINING OF ITS LAST STUDENTS

Published October 23, 2015

Keywords:

Teacher training degrees, Study Plans, Choice of studies, Motivation, Satisfaction.
How to Cite
Herrada Valverde, R. I., & Herrada Valverde, G. (2015). END OF THE MAGISTERIAL DIPLOMATURES: MOTIVATIONS, DIFFICULTY AND SATISFACTION WITH THE TRAINING OF ITS LAST STUDENTS. Tendencias Pedagógicas, 19, 175–188. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2007

Abstract

This article presents the results and conclusions of a comparative study carried out in two Spanish universities before the implementation of the new degrees adapted to European Higher Education Area (EHEA). The opinions of teacher training students in five specialties have been analyzed in order to provide a detailed overview of their motivations for enrolling in these specialties, the difficulty of the degree and their satisfaction with the training. Besides the interest of the results and conclusions presented, this research aims to be of direct benefit for these researchers that, in the future, will analyze what has led to the disappearance of most of these specialties and the implementation of the new degrees within the framework of the EHEA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANECA (2005): Libro blanco. Título de grado en Magisterio. Volumen 1. Madrid, Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.(http://www.aneca.es/Documentos-y-publicaciones/Libros-Blancos/) (consultado el 30 de septiembre de 2011)

Bertomeu, F.J; Canet, G.; Gil, V. y Jarabo, J.A. (2007). Motivaciones hacia los estudios de magisterio, Dotzenes Jornades de Foment de la Investigació. Universitat Jaume I.

Camina Durántez, A. y Salvador Pérez, M.I. (2007). Condicionantes y características de los estudiantes que inician magisterio. Estudio descriptivo y comparativo entre especialidades, Tendencias Pedagógicas,

, 245-262.

Cózar Gutiérrez, R. y Roblizo Colmenero, M.J. (2009). El alumnado de la Escuela de Magisterio de Albacete ante el sistema ECTS: sensibilidades y expectativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 85-92.

Molero López-Barajas, D. (2007). Rendimiento académico y opinión sobre la docencia del alumnado participante en experiencias piloto de implantación del Espacio Europeo de Educación Superior, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 13(2), 175-190.

Sánchez de Horcajo, J.J. y Veganzones Rueda, J. (1998). Motivaciones, satisfacciones y expectativas de los alumnos de magisterio en la E.U. “Santa María” de la U.A.M, Tendencias pedagógicas, e1, 261-272.

Sánchez Lissen, E. (2003). La vocación entre los aspirantes a maestro, Educación XX1, 6, 203-222.

Sánchez Lissen, E. (2009). Mitos y realidades en la carrera docente, Revista de Educación, 348, 465-488.