Vol. 11 (2006): Theories, approaches, and policies of education
Artículos

What basis have the fear of that society Women Get the full development of their And autonomíar Capabilities: A gender perspective of Political Education

Published October 16, 2015

Keywords:

Coeducation, mixed school, teachers, mothers, laws, educative policy, feminine education, feminine centres, history.
How to Cite
García Hernández, F. (2015). What basis have the fear of that society Women Get the full development of their And autonomíar Capabilities: A gender perspective of Political Education. Tendencias Pedagógicas, 11, 233–254. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1875

Abstract

This article 1 frame it within a ampler plane of «Attention to the Diversity» ofthe different sectors that constitute the Spanish pupils. From an historical perspective and legislative study the educative policy in the subject of the «coeducation» and its evolution: women educated in the home by its mothers, openingof feminine centres until arriving at the present mixed centres. 1finish with the improvement that demands sorne authors to the coeducation to consider that the education that is transmitted it is a masculine education also distributed the women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acker, S. (1995). Madrid: Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo. Madrid: Narcea.

Altable Vicario, Ch. (2001). «Educación para el amor, educación para la violencia». En Blanco, N. (Coord.). Educar en femenino y en masculino. Madrid: Akal.

Auel, JM. (1991). Las llanuras del Tránsito. Serie Los Hijos de la Tierra. Madrid: Maeva.

BaIlarín Domingo, P. (2001). «La coeducación hoy». En Blanco, N. (Coord.). Educar en femenino yen masculino. Madrid: Akal.

Blanco García, N. (Coord.).(2001). Educar enfemenino yen masculino. Madrid: Akal.

Bonal, X. y Tomé, A. (1997): Construir la escuela coeducativa: La sensibilización del profesorado. Barcelona: UAB/ICE: Cuadernos para la Coeducación.

Caso, A. ( 2005). Las olvidadas. Barcelona: Planeta.

Fuentes-Guerra Soldevilla, M. (2001). «La coeducación en la formación inicial del profesorado. Informe de investigación». En BLANCO, N. (Coord.). Educar en

femenino yen masculino. Madrid: Akal.

¿Qué base tiene elmiedo dela sociedad a que lamujer consiga el pleno desarrollo desus capacidades y autonomía?

García Cebrián, L. y Huertas Fuentes, P. (2001). «Trabajando desde la coeducación transformamos la situación». En Blanco, N. (Coord.). Educar en femenino yen masculino. Madrid: Akal.

García Hemández, F. (1993): Evaluación en el Sistema Educativo Español de ciertos objetivos reclamados por la sociedad española. Investigación -presentada durante los cursos de Doctorado. Inédita.

Leroi-Gourhan, A (1974). La Prehistoria. Barcelona: Labor.

López Carretero, A. (2001). «La experiencia de saber en femenino». En Blanco, N. (Coord.). Educar en femenino yen masculino. Madrid: Akal.

Martínez Sola, F (1998). Coeducación. Balance y nuevos retos. Madrid: FETEIUGT

Ministerio de Fomento (1857): Ley de Instrucción Pública. Madrid: Gaceta

Ministerio de IP y BA (1932): Facultad de Filosofia y Letras Universidad Central Sección de Pedagogía. Madrid: Colección Legislativa de Instrucción Pública.

Ministerio de IP y BA (1932): Inspección Profesional de la Enseñanza; reorganización. Madrid: Colección Legislativa de Instrucción Pública.

Ministerio de IP y BA (1934): Escuelas; régimen de coeducación. Madrid: Colección Legislativa de Instrucción Pública.

Ministerio de IP (1945): Ley de 17 de Julio de 1945 sobre Educación Primaria. Madrid: BOE.

MEC (1970): Ley General de Educación. Madrid: BOE

MEC (1990): Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo. Madrid: MEC.

Moreno, M. (1986). Cómo se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Barcelona: Icaria.

Popkewitz, Th. (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.

Puleo García, AH. (2001). «Horizontes filosóficos de una educación no androcéntrica». En Blanco, N. (Coord.). Educar en femenino yen masculino. Madrid: Akal.

Simón Rodríguez, ME. (2001). «Coeducar chicos con chicas: el reverso de la escuela mixta». En Blanco, N. (Coord.). Educar en femenino y en masculino. Madrid:

Akal.

Sureda, J. (1985). «Las Primeras Civilizaciones: Prehistoria, Egipto y Oriente Medio». En Milicua, J. Historia General del Arte, Vol. 1. Barcelona: Planeta.

Tomé González, A. (2001). «La construcción de las identidades masculinas y femeninas en la escuela». En Blanco, N. (Coord.). Educar enfemenino yen masculino.

Madrid: Akal.