Vol. 11 (2006): Theories, approaches, and policies of education
Artículos

The Scientific Foundations of a New Educational Theory

Published October 16, 2015

Keywords:

Epistemological evolution, complex systems, teaching competences, leaming competences, empiric science.
How to Cite
de la Torre Tomás, M. C. (2015). The Scientific Foundations of a New Educational Theory. Tendencias Pedagógicas, 11, 15–30. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1865

Abstract

The article analyse, from an global perspective, the actual situation ofEducational Theory. This work has been structured in two differentiated parts. The first one, in a generic and quick way, carried out ofthe epistemological evolution ofthis knowledge area. The second part devises series of personal reflections around complex systems theoretical validity for future building of new empiric science of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1967) Ética a Nicómaco. Madrid, Aguilar.

Bertalanffy, L. V. (1979) Perspectivas en la TeoríaGeneral de Sistemas. Madrid, Alianza.

De la Torre Tomás, M. C. (2004) Complejidady Educación. Madrid, Ediciones Acadé-micas.

Dewey, J. (1971) Democracia y educación. Buenos Aires, Losada.

Dilthey, W. (1965) Fundamentos de un sistema de pedagogía. Buenos Aires, Losada.

Durkheim, E. (1976) Educación como socialización. Salamanca, Sígueme.

Habermas, J. (1988) Teoría de la acción comunicativa. Madrid, Tauros.

Hegel, G. W. F. (1983) Lógica l. Barcelona, Orbis.

Herbart. J. F. (1983) Pedagogía general derivada delfin de la educación. Barcelona, Humanitas.

Kant, 1. (1983) Pedagogía. Madrid, Akal.

Marin Ibáñez, R. (1982) Principios de la educación contemporánea. Madrid, Rialp.

Moore, T. W. (1974) Introducción a la teoría de la educación. Madrid, Alianza. Nohl, H. Teoría de la educación. Buenos Aires, Losada.

Platon (1977) Obras Completas. Madrid, Aguilar.

Prigogine, 1 (1997) Elfin de las certidumbres. Madrid, Tauros.