Vol. 8 (2003): Educational values
Artículos

Self-knowledge and training: beyond education in values.

Published October 15, 2015

Keywords:

Self knowledge, education, formation, consciousness, Didactic, Psychology.
How to Cite
de la Herrán Gascón, A. (2015). Self-knowledge and training: beyond education in values. Tendencias Pedagógicas, 8, 13–42. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1827

Abstract

Te self knowledge is probably the biggest learning difficulty and the worst diagnosed, and also the most unnoticed human being educational failure. This paper, whose approach is located in the complex-evolutionist paradigm, is trying to contribute to the psychological, pedagogic and didactic fundamentation of the setfknowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blay, A. (1991). Personalidad y niveles superiores de conciencia. Barcelona: Ediciones Índigo,S.A.

Brunton, P. (1979). Elsendero secreto (7ªed.). Buenos Aires:Editorial Kier,S.A.(e.o.: 1955).

Calle, J.A. (2003). Personalidades Múltiples y Fenómenos Parapsicológicos. XXVI Jornadas de Parapsicología, Madrid, 17 de enero.

Cervantes Saavedra, M. de (1965). El ingenioso hidalgo don Quijote de laMancha (5ª ed.). Madrid: Ediciones Ibéricas.

Cleary, T. (1994) (Comp.). La esencia del zen. Los textos clásicos de los maestros chinos. Barcelona: Editorial Kairós, S.A. (e.o.: 1991).

Confucio (1969). Los cuatro libros de la sabiduría. Madrid: Clásicos Verruga.

Dürckheim, K. G. (1982). Hacia la vida iniciática. Meditar. ¿Porqué y cómo? Bilbao: Ediciones Mensajero.

Dürckheim, K.G. (1982). El hombre y su doble origen. Santiago de Chile: Cuatro Vientos Editorial, S.A.

Feuchtersleben, E. de (1897). Higiene delalma. Barcelona: Juan Gili, Librero (e.o.: 1866).

García-Monge, J.A. (1997). Treinta palabras para la madurez (2ª ed.). Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer, S.A.

Herrán Gascón, A. de la (1998). Cómo estudiaren la Universidad. Didáctica y práctica de un tema transversal universitario. Madrid: Editorial Universitas, S.A.

Herrán Gascón, A. de la (1998). La conciencia humana.Madrid: Editorial San Pablo.

Herrán Gascón, A. de la (2003). El siglo de la Educación: Formación evolucionista para el cambio social. Huelva: Editorial Hergué.

Herrán Gascón, A. de la, y González Sánchez,I. (2002). El egodocente, punto ciego de la enseñanza, el desarrollo profesional y laformación del profesorado. Madrid: Universitas.

Herrán Gascón, A. de la, y Muñoz Díez, J. (2002). Educación para la universalidad. Más allá de la globalización. Madrid: Dilex.

Johnston, W. (1980). La música callada. La ciencia de la meditación (3ª ed.). Madrid: Ediciones Paulinas (e.o.: 1974).

Jung, C.G. (1986). Sri Ramana y su mensaje al hombre moderno. En R. Maharsi, Enseñanzas espirituales (2ª ed.). Barcelona: Editorial Kairós, S.A.

Kant, 1.(1989).Crítica delarazón pura(6ªed.).Madrid:Ediciones Alfaguara,S.A. (e.o.:1978).

Krishnamurti, J. (1983). Educando al educador. México: Editorial Orión (e.o.: 1953).

Krishnamurti, J. (1990). Comentarios sobre el vivir. Barcelona: Editorial Kier

Lao Tse (1983). Tao te Chingo Barcelona: Ediciones Orbís.

Lie zi (1989). Lao zi. El libro de la perfecta vacuidad. Barcelona: Editorial Kairós

Maharsi, R. (1989). Enseñanzas espirituales. Barcelona: Editorial Kairós

Mello, A. de (1987). La Iluminación es la Espiritualidad. Curso Completo de Autorrealización Interior. Vida Nueva (1590-91), 27-66.

Nietzsche, F. (1984). La Gaya Ciencia. Madrid: Sarpe.

Ouspensky, P. D. (1978). Psicología de la posible evolución del hombre (9ª ed.). Argentina: Librería Hachette, S.A.

Popper, K.R., Y Eccles, J. (1989). El yo Y su cerebro. Madrid: Editorial Tecnos

Prabhupada, Bhaktivedanta Swami (1979). Laciencia delaautorrealización. México: The Bhaktivedanta Book Trust.

Teilhard de Chardin, P. (1967). El porvenir del hombre (4ª ed.). Madrid: Taurus (e.o.:1962).

Wagensberg, J. (1986). El País, jueves 18 de diciembre.

Wittgenstein, L. (1996). Observaciones a LaRama Dorada deFrazer (2ª ed.). Madrid: Editorial Tecnos, S.A. (e.o: 1976).

Yutang, L. (2000). La importancia de comprender. Barcelona: Ediciones Apóstrofe