Vol. 39 (2022): Polifonía sobre educación
Artículos

Ser docente: un acto intrínseco de amor pedagógico

Enrique Alonso-Sainz
Universidad Autónoma de Madrid
Polifonía sobre educación
Published October 19, 2022

Keywords:

amor, docentes, formación del profesorado, filosofía de la educación, vocación
How to Cite
Alonso-Sainz, E. (2022). Ser docente: un acto intrínseco de amor pedagógico. Tendencias Pedagógicas, 39, 70–79. https://doi.org/10.15366/tp2022.39.006

Abstract

Looking back at the essence of education without focusing on the superficial is an act of courage and rebellion. In education, the focus has been more on the actions, methodologies and didactics that come into play, than on revealing and delimiting the very definition of teacher and consequently its characteristics. In this essay, the idea of ??pedagogical love will be used as a common thread to reel off the figure of the teacher from different points of view and in all its stages and areas.

First, we will focus on the teacher capable of making his students fall in love, and then continue with the condition for that pedagogical love to happen: being in love previously; and finally, an study of the Initial Teacher Education that makes possible to turn from a in-loved person to a lover. With all this, it is concluded that the love that can be harbored in the soul of a teacher is not that romantic or attractive love towards and for the students, but a pedagogical love that turns the teacher into a being worthy of admiration and the profession he assumes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárcena, F. (2018). Maestros y discípulos. Anatomía de una relación. Teoría de la Educación, 30(2), 73-108. https://doi.org/10.14201/teoredu30273108

Bellamy, F.-X. (2018). Permanecer. Encuentro.

Camus, A. (2019). El primer hombre. Planeta.

Cavafis, C. P. (1996). Poemas. Seix Barral.

Esteban-Bara, F. (2018). Ética del profesorado. Herder.

Esteve, J. M. (2012). Educar: un compromiso con la memoria. Octaedro.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo Veintiuno.

Fuentes, J. L. (2021). El asombro: una emoción para el acceso a la sabiduría. Revista Española de Pedagogía, 79(278). https://doi.org/10.22550/REP79-1-2021-08

Fuentes, J. L., Conesa, M. D., López-Gómez, E. y Ruiz-Corbella, M. (2019). Ética para la excelencia educativa. Síntesis.

Fuster, V. (2018). La educación es un arma muy importante para la autoestima. https://www.youtube.com/watch?v=ra0QjuGlk7Y&t=1569s

García-Morente, M. (1975). Escritos pedagógicos. Espasa-Calpe Colección Austral.

García-Morente, M. (2012). El ideal universitario y otros ensayos. Eunsa Astrolabio.

Gusdorf, G. (1963). ¿Para qué los profesores? Por una pedagogía de la pedagogía. Miño y Dávila editores.

Ibáñez-Martín, J. A. (2010). ¿Llenar el vaso o encender el fuego? Viejos y nuevos riesgos en la acción educativa. Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid.

Kerschensteiner, G. (1934). El alma del educador y el problema de la formación del maestro. Editorial Labor.

Kristjánsson, K. (2020). El florecimiento como el fin de la educación: una aproximación y diez problemas existentes. En C. Naval, A. Bernal, G. Jover, y J. L. Fuentes (Eds.), Perspectivas actuales de la condición humana y la acción educativa (pp. 17-35). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv17hm9m5.4

L´Ecuyer, C. (2012). Educar en el asombro. Plataforma Actual.

Larrosa, J. (2018). Elogio de la escuela. Miño y Dávila editores.

Larrosa, J. (2020). El profesor artesano. Laertes Educación.

Luri, G. (2018). El deber moral de ser inteligente. Plataforma Actual.

Marcelo García, C. (2010). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 3(1), 15-42. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2010.0001.01

Martínez, M. V., y Collado, P. G. (2019). Pensadero de maestros: Una dinámica docente de práctica reflexiva. Profesorado, 23(4), 152-171. https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V23I4.11715ç

Nietzsche, F. (2019). Así habló Zaratustra. Austral.

Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Acantilado.

Recalcati, M. (2016). La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza. Anagrama.

Royo, A. (2016). Contra la nueva educación. Plataforma Actual.

Simons, M. y Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela: una cuestión pública. Miño y Dávila editores.

Steiner, G. y Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Siruela.

Unamuno, M. de. (1902). Amor y pedagogía. Independently published.

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Narcea.

Valle, Javier. M., y Manso, J. (2017). Lifelong Teacher Education: Ser docente a lo largo de la vida. Sial Pigmalion.