Vol. 36 (2020): The academic literacy
Recovering the Past

The problems of school: the school programmes

María Sánchez Arbós
(1889-1976) Directora del Grupo Escolar «Francisco Giner de los Ríos» de Madrid, España
Portada TP36
Published July 1, 2020

Keywords:

history of education in Spain, María Sánchez Arbós, school programme, La Escuela Moderna
How to Cite
Sánchez Arbós, M. (2020). The problems of school: the school programmes. Tendencias Pedagógicas, 36, 216–220. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/12505

Abstract

This section presents the reedition of one of Maria Sánchez Arbós, principal of the School Group “Francisco Giner de los Ríos” at Madrid, articles’ about the problems of school. In the article, published in 1933 in the journal La Escuela Moderna and called The problems of school: the school programmes, she reflects about the suitability of the school programmes of the moment. Sánchez Arbós stands against the wide and complex character of the school programmes, highlighting its distance from reality and, thus, quite often its condition of unachievable. It was, in addition, a widely spread article at that moment: it was part of the Boletín de la Institución Libre de Enseñanza as it was published at the final section of its Diario, addressed to the school problems seen by the perspective of Sánchez Arbós. Teresa Rabazas Romero and Carlos Sanz Simón, researchers of the Museum of History of Education «Manuel Bartolomé Cossío» at the Complutense University of Madrid, introduce the reproduction of this text with a short outline of María Sánchez Arbós professional trajectory and thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

González Pérez, T. (2011). Educación y fronteras. María Sánchez Arbós y su lucha por la renovación pedagógica en Canarias (1920-1925). Revista de Educación, 356, pp. 431-455.

Juan Borroy, V. M. (1999). María Sánchez Arbós. Una maestra aragonesa en la edad de oro de la pedagogía. Rolde: Revista de Cultura Aragonesa, 89, pp. 12-21.

Juan Borroy, V. M. (2006). La mirada de una maestra. En M. Sánchez Arbós, Mi diario (pp. 13-18). Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja de Ahorros de la Inmaculada.

Juan Borroy, V. M., & Viñao Frago, A. (2006). Introducción. En M. Sánchez Arbós, Mi diario (pp. 29-62). Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja de Ahorros de la Inmaculada.

Menguiano Rodríguez, C. (2019). Los expedientes-oposición a direcciones de escuelas graduadas de 1932 como fuente histórico-educativa. Un estudio de caso: el expediente-oposición de María Sánchez Arbós. Historia y Memoria de la Educación, 10, pp. 309-344.

Ontañón, E. (2006). Prólogo. En M. Sánchez Arbós, Mi diario (pp. 19-28). Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja de Ahorros de la Inmaculada.

Plaza Benimeli, N. (2015). La depuración del magisterio como forma de control social (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, Barcelona.

Sánchez Arbós, M. (1933). Los problemas de la escuela: los programas escolares. La escuela moderna: Revista pedagógica y administrativa de primera enseñanza, 44(500), pp. 219-223.

Sánchez Arbós, M. (1934). Los problemas de la escuela: la asistencia escolar. La escuela moderna: Revista pedagógica y administrativa de primera enseñanza, 45(508), pp. 1-4.

Sánchez Arbós, M. (1961). Mi diario. México: Tipografía Mercantil.

Sánchez Arbós, M. (2006). Mi diario. Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja de Ahorros de la Inmaculada.