No. 47 (2019): Espacios y Educación
Articles

Cognitive architecture for the educational integration

Ángel B. Comeras Serrano
Escuela de Arquitectura y Tecnología de la Universidad San Jorge
Published December 19, 2019

Keywords:

Architecture, Cognition, Education, Integration
How to Cite
Comeras Serrano, Ángel B. (2019). Cognitive architecture for the educational integration. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (47), 69–86. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.005

Abstract

The present article contains a summary of the lecture given at the international meeting "Infancia+Arquitectura+Educación+Inclusión" exposed in Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia in Madrid the day nineteen January 2019. It was titled "Cognitive architecture for the educational integration". It contains the possibilities offered by the cognitive architecture processes and strategies of generation project and its results in educational buildings which have been applied. Although the investigations have as source the sensitive perception of intellectual disability, has shown that cognitive architecture is useful for everyone, without any exclusion. And it has a special impact when applied in the education, interior and exterior space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COMERAS, Á.B. (2014). El pictograma como proceso de cognición de la arquitectura para personas con discapacidad intelectual. En Arquitectura y Discapacidad Intelectual. Momentos de coincidencia, págs. 27-49. Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge.

COMERAS, Á.B. (2015). Algunas notas subjetivas sobre la percepción sensible del espacio arquitectónico. En Taller Vertical de Integración, págs.34-36. Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge.

COMERAS, Á.B. (2015). Expresiones, representaciones e interpretaciones del espacio público, desde la discapacidad intelectual, en la docencia de Arquitectura. En E. Echeverría y E. Castaño (eds.) El Arquitecto, de la tradición al siglo XXI. Tomo I. Actas del 16 Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica. Alcalá de Henares: Fundación General de la Universidad de Alcalá.

COMERAS, Á.B. (2017). Tesis Doctoral “Disarquitectura. La Discapacidad Intelectual como medio de cognición arquitectónica”. Madrid: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica de Madrid.

COMERAS, Á.B. Y ESTEPA, A. (coords.). (2014). Arquitectura y Discapacidad Intelectual. Momentos de coincidencia. Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge.

LUCKASSON, R.; BORTHWICK-DUFFY, S.; BUNTHINX, W.H.E.; COULTER, D.L.; CRAIG, E.M.; REEVE, A.; SCHALOCK, R.L.; SNELL, M.E.; SPITALNIK, D.M.; SPREAT, S. Y TASSÉ, M.J., (2002). Mental Retardation. Definition, Classification and Systems of Supports (10ª ed). Washington, DC: American Association on Mental Retardation

(Traducción al castellano de M. A. Verdugo y C. Genaro en Alianza Editorial)

MUNTADAS, T. (2014). El entorno como factor de inclusión. En Arquitectura y Discapacidad Intelectual. Momentos de coincidencia, págs.27-49. Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge.

SCHALOCK, R.L. Y VERDUGO, M.Á. (2009). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual (The concept of quality of life in services and supports for persons with intellectual disabilities). Hastings College, EEUU y Universidad de Salamanca (INICO).

VERDUGO, M.Á. (2002). Análisis de la definición de discapacidad intelectual de la Asociación Americana sobre Retraso Mental de 2002. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, vol. 34, nº 205, 2003, págs. 5-19.