Keywords:
Conceptual errors, Mathematics, UniversityAbstract
In this paper we present our conclusions about the influence of the conceptual errors in the teaching of mathematics in the University. In particular, we study this problem in the first course of the Civil Engineering School of the Politechnical University of Valencia (Spain). We use a simple test as a tool in order to add objetive data to our previous observations.
Downloads
References
CORRAL, A. (1995). Más allá del pensamiento lógico-formal en la enseñanza de las matemáticas. Tarbiya, 10, 65-75.
CLEMENT, J., BROWN, D.E. y ZIETSMAN, A (1989). Not all preconceptions are misconceptions: finding 'anchoring conceptions' for grounding instructions on students' intuitions. Int. J. Sci. Educ. 11, 554-565.
DUSCHL, R.A. (1995). Más allá del conocimiento: los desafíos epistemológicos y sociales de la enseñanza mediante el cambio conceptual. Enseñanza de las ciencias. 13(1), 3-14.
GIL, D., CARRASCOSA, J., FURIÓ, C. y MARTÍNEZ TORREGROSA, J. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Cuadernos de educación, ICE/Horsori.
HEWSON, P.W. y BEETH, M.E. (1995). Enseñanza para un cambio conceptual: ejemplos de fuerza y de movimiento. Enseñanza de las ciencias, 13(1), 25-35.
MARTÍ, E. (1996). Comprensión matemática: forma y significado. Aula de innovación educativa, 48, 70-75.
SAENZ DE CASTRO, C. (1995). La enseñanza de las matemáticas. Un problema pendiente. Tarbiya, 10, 41-53.
SANCHEZ PÉREZ, E.A, GARCÍA RAFFI, L.M. y SANCHEZ PÉREZ, J.V. (1999). Introducción de las técnicas de modelización para el estudio de la física y las matemáticas en los primeros cursos de las carreras técnicas. Aparecerá publicado en los próximos meses en Enseñanza de las ciencias.