Vol. 6 (2022)
Articles

español

Malena García García
ninguna
Published December 24, 2022

Keywords:

Musicoterapia, Alzheimer, estimulación memorística, propuestas musicales
How to Cite
García García, M. (2022). español. Revista De Investigación En Musicoterapia, 6. https://doi.org/10.15366/rim2022.6.005

Abstract

The present study aims to make visible the effects of music therapy activity in people with Alzheimer's. For this, a prolonged follow-up has been carried out over a period of two months in a group of between eight and ten people with said disease.

Initially, a series of objectives were set for the patients to achieve. These are mainly focused on improving and stimulating memory. The evaluation and progress of the objectives was carried out from a monitoring table that includes the name of each user in parallel with the attitude and behavior that this could have before the musical proposals that were raised. The aforementioned proposals are based on a collection of activities chosen according to the therapeutic objective that is intended to be addressed (attention, coordination, memory stimulation, socialization, etc.)

Once the data from each session had been collected and the two months of study and observation concluded, an analysis of the information gathered was made and, consequently, conclusions were drawn that respond to and reaffirm the need to apply this doctrine to people with Alzheimer's disease, with in order to stimulate and favor the physical and mental capacities of patients and thereby promote a better quality of life within the disabilities caused by the disease.

Finally, the conclusions on the different lines of research that deal with the union between music therapy and Alzheimer's and the real application of it in the present complete this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavides, H., & Orrego, P. (2010). La evaluación del desarrollo de las capacidades de referencia conjunta a través de una intervención basada en prácticas musicales en un niño con trastorno de espectro de autismo. Psicoperspectivas, 9(2), 224-252.

Berciano Blanco J. Enfermedades degenerativas del sistema nervioso. Demencias. Enfermedad de Alzheimer.En: Farreras P, Rozman C. Medicina Interna.15ª edición. Madrid,España: Editorial Elseiver, 2006: vol II:1486-1489.

Blasco, S. P. (2002). Compendio de musicoterapia. Editorial Herder.

Blasco, S. P. (2001). Importancia de la musicoterapia en el área emocional del ser humano. Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, (42), 91-113.

Bruscia,K. (2000) La naturaleza del significado en la musicoterapia, Nordisk Tidsskrift para Musikkterapi, 9:2, 84-96.

Leal Senra, M. I., & Palacios Pérez, E. (2018). Musicoterapia y sus beneficios en las necesidades educativas especiales (TDAH).

Bunt, L. (1994). Musicoterapia: un arte más allá de las palabras (1ª ed.). Routledge. Bruscia, K. E. (2006). Musicoterapia. México D.F: Editorial Pax México

De la Rubia Ortí, J. E., Espinós, P. S., & Iranzo, C. C. (2014). Impacto fisiológico de la musicoterapia en la depresión, ansiedad, y bienestar del paciente con demencia tipo Alzheimer. Valoración de la utilización de cuestionarios para cuantificarlo. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 4(2), 131-140.

Gómez-Romero, M., Jiménez-Palomares, M., Rodríguez-Mansilla, J., Flores-Nieto, A., Garrido-Ardila, E. M., & López-Arza, M. G. (2017). Beneficios de la musicoterapia en las alteraciones conductuales de la demencia. Revisión sistemática. Neurología, 32(4), 253-263.

Ruud, E. (2000) Musicoterapia: Historia y contextos culturales . Nordisk Tidsskrift para Musikkterapi 9:2, 67-76.

Resano, C. S., Brotons, M. M., de Castro, M., & Contesti, F. A. (2015). Personas mayores con demencia institucionalizadas: efectos de la musicoterapia versus los talleres de reminiscencia-recreación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 25-34.

Sanz, J. I. P. (2001). El concepto de musicoterapia a través de la historia. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (42), 19-31