Encouragement of Reading at the University of the Elderly: Multidisciplinary Artistic Experience
Keywords:
University of seniors, Reading, Multidisciplinarity, Art, ParticipationThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
We are witnessing a considerable increase in the ageing and longevity of the population, so special attention must be paid to ensure quality lifelong learning that allows for active ageing. This paper presents a multidisciplinary proposal that aims to encourage reading, a learning resource with which to incorporate new cultural content that facilitates social interaction, participation in the environment and the approach to artistic stimuli. It is an experience developed at the University of the Elderly (Zaragoza, Spain) where a total of 121 subjects with an average age of 65 years participate. In addition to the theoretical contextualization, this article converges a longitudinal and quantitative research design that has required the design of an ad hoc questionnaire in two phases, before and after the implementation of the proposal. Aspects related to music and cinema are involved that have increased the motivation for reading large-scale literary works, demonstrating that artistic and multidisciplinary contextualization obtains good learning results and a considerable motivating increase.
Downloads
References
Alberola, S., Oliver, A. y Tomás, J. M. (2020). Validación de un modelo intercultural de envejecimiento exitoso en población española. Gerokomos, 28(2), 63-67.
Alonso, R. A., Valdemoros, M. A. y Martínez, J. M. (2021). Ocio ambiental intergeneracional y envejecimiento activo. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-educativas, 60, 121-142. https://doi.org/10.46583/edetania_2021.60.853
Arroyo Naranjo, A. (2016). El teatro como herramienta terapéutica para contribuir al desarrollo de las relaciones interpersonales en las personas mayores institucionalizadas. Prueba piloto. Revista Electrónica de Terapia Ocupacional Galicia, TOG, 23(3), art. 3.
Batlle, N. y Capdevila, R. (2013). Arte y creatividad en momentos revueltos: Proyecto artístico multidisciplinar: música, expresión plástica y corporal. Matéria Prima, 1, art 8.
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: Dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
Blázquez, F. (2002). Los mayores, nuevos alumnos de la Universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 45, 89-105.
Borges, R. M., Brito, C. y Monteiro, C. F. (2020). Saúde, lazer e envelhecimento: Uma análise sobre a brincadeira de dança de roda das Meninas de Sinhá. Interface, 24, 279-301. https://doi.org/10.1590/Interface.190279
Briones, K. y Vélez, C. (2022). Métodos lúdicos creativos en el proceso de animación a la lectura en entornos virtuales. Identidad Bolivariana, 6(1), 42-54.
Carmo Ribeiro, R. (2013). Literatura, rádio e cinema: Três momentos da guerra dos mundos. REVELL Revista de Estudos Literários da UEMS, 1(6), art 7.
Carrascosa Sánchez, C., García García, M. E. y Ortolá Quintero, A. M. (2022). La música y la expresión corporal como gimnasia para prevención del alzhéimer. Tercio Creciente 21, 59-70. https://doi.org/10.17561/rtc.21.6943
Chavarriaga, A. L. y Franco, G. (2009). Gerogogía: Aprendiendo a envejecer, prosperidad en el atardecer. Rumbos TS, 4(4), 25-36.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana.
Duk, C. y Murillo, F.J. (2020). El derecho a la educación es el derecho a una educación inclusiva y equitativa. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000200011
Esteban-Guitart, M., Serra, J. M. y Vila, I. (2017). Informationalism and informalization of learning in 21st century. A qualitative study on meaningful learning experiences. Social and Education History, 6(1), 1-25. https://doi.org/10.17583/hse.2017.2111
Fernández Ballesteros, R. (2017). Psicología de la vejez. Una psicogerontología aplicada. Pirámide.
Flores Guerrero, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 24,128-135
Folch, C., Capdevila, R. y Prat, M. (2019). Percepción del profesorado sobre una experiencia multidisciplinar: Arte y ciencias en un grado de educación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 38-56. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.743
Gayol-Fernández, M., Sánchez-Arguiano, J. y Conde-Díez, Y. (2020). Aislamiento social y dependencia en la población anciana de una población rural. RqR Enfermería Comunitaria, 8(1),12-22.
Gutiérrez, L., Pérez, F. M. y González Morales, M. O. (2022). Nivel educativo, temporalidad y regulación del empleo en España para el período 2002-2020, especial referencia a las diferencias entre mujeres y hombres. Revista de Estudios Empresariales, 1, 23-44. https://doi.org/10.17561/ree.n1.2022.6609
Hernández, B., Chávez, E. y Concepción, J. (2019). Evaluación de un programa de actividad físico-recreativa para el bienestar físico-mental del adulto mayor. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(4), 1-16.
Herros Sánchez, I. G. y Jarvio Fernández, A. O. (2022). Fomento de lectura y escritura en adultos mayores. LIMINAR Estudios Sociales y Humanísticos, XX(1), 1-14. http://doi.org/10.29043/liminar.v20i1.895
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L. y Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en tiempos de pandemia: Por una educación crítica, intergeneracional, sostenible y comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Kárpava, A. y Martínez, N. (2018). Educación ante la muerte en personas mayores a través del análisis de la novela romántica Sab. Revista de Humanidades, 33, 149-172. https://doi.org/10.5944/rdh.33.2018.19275
Mariano, P. P., Carreira, L., Rodrigues, A. D. y Aparecida, M. (2020). Development of cognitive and motor stimulation activities: perspective of institutionalized elderly. Escola Anna Nery revista de enfermagem, 24(3), 265-273. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0265
Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2015). Plan estratégico de aprendizaje a lo largo de la vida. MECD.
Monge, C., Gómez, P. y García-Barrera, A. (2022). La justicia social en la concreción curricular de los grados de maestro. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 197-213. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.011
Natale, L. y Stagnaro, D. (2016). Alfabetización académica. Un camino hacia la inclusión en el nivel superior. UNGS Universidad Nacional de General Sarmiento.
ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. ONU.
Santos, A. P., Brandt, G., Ribeiro, M., Falcao, C. y Simoes, M. (2020). Vivir en comunidad, envejecimiento saludable. Enfermería Global, 19(57), 302-345. https://doi.org/eglobal.19.1.357821
Sarfson, S. y Albini, M.C. (2017). Música para adultos mayores: Voluntariado universitario para la mejora social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2), 167-176. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.010
Unamuno, M. (1905). En torno al casticismo. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del objetivo de desarrollo sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. UNESCO.
Vela, M. (2019). Doctor Zhivago, Rusia entre dos mundos: Elaboración de un sono-libro, un recurso docente innovador. Educación y Pedagogía, 23, 98-115. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2019.23.5
Volpi, J. (2011). Leer la mente. El cerebro y el arte de la ficción. Alfaguara.