Gender (in)Equality in Chilean School Physical Education from a Student Perspective: A Case Study
Keywords:
Gender, Physical education, Culture, Education, InclusionThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The main objective of this research is to understand the students' interpretations of gender inequality and equality in school Physical Education classes, being approached from the perspective of male and female students in two Chilean schools. We worked under a qualitative and phenomenological-interpretative approach. The population consisted of eight students in the third year of secondary school. Data collection was done with a semi-structured interview, applying a deductive-inductive content analysis. The results obtained show explicit situations of gender equality and inequality in Physical Education classes. Inequality was related to physical demands, opportunities, and segregation. On the other hand, gender equality was linked to teacher treatment and school environment. It is concluded that gender equality and inequality are cultural phenomena present in the Physical Education classes of the Chilean school context investigated. However, they are not rigid and stable phenomena, but are conditioned and influenced by the characteristics of the context and the subjectivity of each student.
Downloads
References
Andolfo, M., Day Pilaría, F., De Feo, M., Frank, A., Martins, M. y Matarrese, A. (2012, 27 de septiembre). El concepto de cultura desde la mirada antropológica: Experiencia de trabajo en un curso introductorio universitario [Comunicación]. En III Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales. Universidad Nacional de La Plata.
Arenas-Arroyo, D., Vidal-Conti, J. y Muntaner-Mas, A. (2022). Estereotipos de género y tratamiento diferenciado entre chicos y chicas en la asignatura de educación física: una revisión narrativa. Retos, 43, 342-351. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88685
Azzarito, L., Solmon, M. y Harrison, L. (2006). «...If i had a choice, i would....». A feminist poststructuralist perspective on girls in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 222-239. https://doi.org/10.1080/ 02701367.2006.10599356
Barrientos-Saavedra, P., Montenegro, C. y Andrade, D. (2022). Perspectiva de género en prácticas educativas del profesorado en formación: Una aproximación etnográfica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1). https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.013
Benavides-Moreno, N., Ortiz-González, G. y Reyes-Araya, D. (2021). La inclusión escolar en Chile: Observada desde la docencia. Cadernos de Pesquisa, 51, 1-19. https://doi.org/10.1590/198053146806
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
Camacho-Miñano, M. y Aragón, N. (2014). Ansiedad físicasocial y educación física escolar: Las chicas adolescentes en las clases de natación. Apunts. Educación Física y Deportes, 116(2), 87-94. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es
Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. LOM.
Cervelló, E. M., Jiménez, R., Del Villar, F. y Santos-Rosa, F. J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline in Spanish students of physical education. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283. https://doi.org/10.2466/pms.99.1.271-283
Chihuailaf-Vera, M. L., Concha-López, R., Prat-Lopicich, A. y Carcher-Moraga, A. (2022a). Percepciones del profesorado chileno de educación física hacia la perspectiva de género. Retos, 45, 786-795. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91022
Chihuailaf-Vera, L., Mujica-Johnson, F. N. y Concha-López, R. F. (2022b). Psicomotricidad, corporalidad, género y filosofía positivista en Chile: análisis crítico de documentos ministeriales. Retos, 45, 12-19. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91574
Cho, S. y Jang, S. J. (2021). Do gender role stereotypes and patriarchal culture affect nursing students’ major satisfaction? International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 1-9. https://doi.org/10.3390/ijerph18052607
Concha, R. y Mujica-Johnson, F. (2021). Sobre las políticas educativas de género: perspectiva internacional y chilena. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(4), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2760
Flick, U. (2021). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.
García-Pérez, R., Rebollo, M., Vega, L., Barragán-Sánchez, R., Buzón, O. y Piedra, J. (2011). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer la desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397. https://doi.org/10.1174/113564011797330298
Hidalgo, T. y Almonacid, A. (2014). Estereotipos de género en las clases de educación física. Journal of Movement & Health, 15(2), 86-95. https://doi.org/10.5027/jmh-Vol15-Issue2(2014)art75
Hitlin, S. y Harkness, S. (2022). Inequality and the development of moral emotions. En D. Dukes, A. Samson y E. Walle (Eds.), The Oxford handbook of emotional development (pp. 491-502). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198855903.013.1
Illera, J. (2017). Los estereotipos de género que influyen en las clases de educación física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 22(227), 1-9.
Kleinubing, N. D., Saraiva, M. C. y Francischi, V. G. (2013). Dance in high school: Reflections on gender stereotypes and movement. Journal of Physical Education, 24(1), 71-82. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v24.1.15459
Lagarde, M. (2018). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Siglo veintiuno.
Martínez-Martín, I. y Ramírez-Artiaga, G. (2017). Des-patriarcalizar y des-colonizar la educación. Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2), 77-99. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.005
Maturana, H. y Verden-Zöller, G. (2003). Amor y juego. Fundamentos olvidados de lo humano. Desde el patriarcado a la democracia. Comunicaciones Noreste.
McCaughtry, N., Barnard, S., Martin, J., Shen, B. y Hodges, P. (2006). Teachers’ perspectives on the challenges of teaching physical education in urban schools. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(4), 486-497. https://doi.org/10.1080/ 02701367.2006.10599383
MINEDUC. (2017). Educación para la igualdad de género: Plan 2015-2018. MINEDUC.
MINEDUC. (2019). Bases curriculares 3° y 4° medio. MINEDUC.
Monforte, J. y Pérez-Samaniego, V. (2017). El miedo en educación física: Una historia reconocible. Movimento, 23(1), 85-99. https://doi.org/10.22456/1982- 8918.71272
Monforte, J. y Úbeda-Colomer, J. (2019). ‘Como una chica’: Un estudio provocativo sobre estereotipos de género en educación física. Retos, 36, 74-79. https://doi.org/10.47197/RETOS.V36I36.68598
Mujica-Johnson, F. N. (2021). Emociones negativas del alumnado de secundaria en el aprendizaje de baloncesto en Educación Física. Retos, 41, 362-372. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.84395
Mujica-Johnson, F. N. (2020). Educación física crítica: Un enfoque fundamental para la igualdad de género y la inclusión educativa en Chile. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 6(2), 1-17. https://doi.org/10.22370/ieya.2020.6.2.1374
Mujica-Johnson, F., Inostroza, C. y Orellana, N. (2018). Educar las emociones con un sentido pedagógico: Un aporte a la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2), 113-127. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.007
Mujica-Johnson, F. N. y Jiménez-Sánchez, A. C. (2021). Emociones positivas del alumnado de Educación Secundaria en las prácticas de baloncesto en educación física. Retos, 39, 556-564. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80112
Mujica-Johnson, F. N. y Orellana-Arduiz, N. D. C. (2022). Emociones de profesoras de educación física chilenas en el contexto de pandemia: Estudio de casos. Retos, 43, 861-867. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801
Pérez-Soria, J. (2022). Qué hacer en la investigación cualitativa ante la apertura de datos. RECERCA. Revista de Pensament i Anàlisi, 27(2), 1-16. https://doi.org/10.6035/recerca.6103
Preece, S. y Bullingham, R. (2022) Gender stereotypes: The impact upon perceived roles and practice of in-service teachers in physical education. Sport, Education and Society, 27(3), 259-271. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1848813
Ruiz-Pinto, E., García-Pérez, R. y Rebollo-Catalán, A. (2013). Relaciones de género de adolescentes en contextos escolares. Análisis de redes sociales con perspectiva de género. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 123-140.
Sánchez, C., Chiva, O. y Ruiz, J. (2016). Estereotipos de género y educación física en educación secundaria. Revista Internacional de Ciencias Sociales de la Actividad Física, el Juego y el Deporte, 11, 1-6.
Soler, S. (2009). Reproduction, resistance and change processes of traditional gender relationships in physical education: The case of football. Culture and Education, 21(1), 31-42. https://doi.org/10.1174/113564009787531253
Stake, R. (2021). Investigación con estudio de casos. Morata.
Von Flotow, L. y Kamal, H. (2020). The Routledge handbook of translation, feminism and gender. Routledge.