Vol. 12 No. 1 (2023): Perspectives and Advances in Physical Activity and Sport for Social Inclusion
Special Issue

Gender (in)Equality in Chilean School Physical Education from a Student Perspective: A Case Study

Pedro Díaz Vásquez
Bio
Camila González Robles
Bio
Joaquín Ramírez Rojas
Bio
Felipe Mujica-Johnson
Bio
Published June 27, 2023

Keywords:

Gender, Physical education, Culture, Education, Inclusion
How to Cite
Díaz Vásquez, P., González Robles, C., Ramírez Rojas, J., & Mujica-Johnson, F. . (2023). Gender (in)Equality in Chilean School Physical Education from a Student Perspective: A Case Study. Internacional Journal of Education for Social Justice, 12(1), 51–64. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.003

Abstract

The main objective of this research is to understand the students' interpretations of gender inequality and equality in school Physical Education classes, being approached from the perspective of male and female students in two Chilean schools. We worked under a qualitative and phenomenological-interpretative approach. The population consisted of eight students in the third year of secondary school. Data collection was done with a semi-structured interview, applying a deductive-inductive content analysis. The results obtained show explicit situations of gender equality and inequality in Physical Education classes. Inequality was related to physical demands, opportunities, and segregation. On the other hand, gender equality was linked to teacher treatment and school environment. It is concluded that gender equality and inequality are cultural phenomena present in the Physical Education classes of the Chilean school context investigated. However, they are not rigid and stable phenomena, but are conditioned and influenced by the characteristics of the context and the subjectivity of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andolfo, M., Day Pilaría, F., De Feo, M., Frank, A., Martins, M. y Matarrese, A. (2012, 27 de septiembre). El concepto de cultura desde la mirada antropológica: Experiencia de trabajo en un curso introductorio universitario [Comunicación]. En III Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales. Universidad Nacional de La Plata.

Arenas-Arroyo, D., Vidal-Conti, J. y Muntaner-Mas, A. (2022). Estereotipos de género y tratamiento diferenciado entre chicos y chicas en la asignatura de educación física: una revisión narrativa. Retos, 43, 342-351. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88685

Azzarito, L., Solmon, M. y Harrison, L. (2006). «...If i had a choice, i would....». A feminist poststructuralist perspective on girls in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 222-239. https://doi.org/10.1080/ 02701367.2006.10599356

Barrientos-Saavedra, P., Montenegro, C. y Andrade, D. (2022). Perspectiva de género en prácticas educativas del profesorado en formación: Una aproximación etnográfica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1). https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.013

Benavides-Moreno, N., Ortiz-González, G. y Reyes-Araya, D. (2021). La inclusión escolar en Chile: Observada desde la docencia. Cadernos de Pesquisa, 51, 1-19. https://doi.org/10.1590/198053146806

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.

Camacho-Miñano, M. y Aragón, N. (2014). Ansiedad físicasocial y educación física escolar: Las chicas adolescentes en las clases de natación. Apunts. Educación Física y Deportes, 116(2), 87-94. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es

Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. LOM.

Cervelló, E. M., Jiménez, R., Del Villar, F. y Santos-Rosa, F. J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline in Spanish students of physical education. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283. https://doi.org/10.2466/pms.99.1.271-283

Chihuailaf-Vera, M. L., Concha-López, R., Prat-Lopicich, A. y Carcher-Moraga, A. (2022a). Percepciones del profesorado chileno de educación física hacia la perspectiva de género. Retos, 45, 786-795. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91022

Chihuailaf-Vera, L., Mujica-Johnson, F. N. y Concha-López, R. F. (2022b). Psicomotricidad, corporalidad, género y filosofía positivista en Chile: análisis crítico de documentos ministeriales. Retos, 45, 12-19. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91574

Cho, S. y Jang, S. J. (2021). Do gender role stereotypes and patriarchal culture affect nursing students’ major satisfaction? International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 1-9. https://doi.org/10.3390/ijerph18052607

Concha, R. y Mujica-Johnson, F. (2021). Sobre las políticas educativas de género: perspectiva internacional y chilena. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(4), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2760

Flick, U. (2021). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.

García-Pérez, R., Rebollo, M., Vega, L., Barragán-Sánchez, R., Buzón, O. y Piedra, J. (2011). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer la desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397. https://doi.org/10.1174/113564011797330298

Hidalgo, T. y Almonacid, A. (2014). Estereotipos de género en las clases de educación física. Journal of Movement & Health, 15(2), 86-95. https://doi.org/10.5027/jmh-Vol15-Issue2(2014)art75

Hitlin, S. y Harkness, S. (2022). Inequality and the development of moral emotions. En D. Dukes, A. Samson y E. Walle (Eds.), The Oxford handbook of emotional development (pp. 491-502). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198855903.013.1

Illera, J. (2017). Los estereotipos de género que influyen en las clases de educación física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 22(227), 1-9.

Kleinubing, N. D., Saraiva, M. C. y Francischi, V. G. (2013). Dance in high school: Reflections on gender stereotypes and movement. Journal of Physical Education, 24(1), 71-82. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v24.1.15459

Lagarde, M. (2018). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Siglo veintiuno.

Martínez-Martín, I. y Ramírez-Artiaga, G. (2017). Des-patriarcalizar y des-colonizar la educación. Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2), 77-99. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.005

Maturana, H. y Verden-Zöller, G. (2003). Amor y juego. Fundamentos olvidados de lo humano. Desde el patriarcado a la democracia. Comunicaciones Noreste.

McCaughtry, N., Barnard, S., Martin, J., Shen, B. y Hodges, P. (2006). Teachers’ perspectives on the challenges of teaching physical education in urban schools. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(4), 486-497. https://doi.org/10.1080/ 02701367.2006.10599383

MINEDUC. (2017). Educación para la igualdad de género: Plan 2015-2018. MINEDUC.

MINEDUC. (2019). Bases curriculares 3° y 4° medio. MINEDUC.

Monforte, J. y Pérez-Samaniego, V. (2017). El miedo en educación física: Una historia reconocible. Movimento, 23(1), 85-99. https://doi.org/10.22456/1982- 8918.71272

Monforte, J. y Úbeda-Colomer, J. (2019). ‘Como una chica’: Un estudio provocativo sobre estereotipos de género en educación física. Retos, 36, 74-79. https://doi.org/10.47197/RETOS.V36I36.68598

Mujica-Johnson, F. N. (2021). Emociones negativas del alumnado de secundaria en el aprendizaje de baloncesto en Educación Física. Retos, 41, 362-372. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.84395

Mujica-Johnson, F. N. (2020). Educación física crítica: Un enfoque fundamental para la igualdad de género y la inclusión educativa en Chile. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 6(2), 1-17. https://doi.org/10.22370/ieya.2020.6.2.1374

Mujica-Johnson, F., Inostroza, C. y Orellana, N. (2018). Educar las emociones con un sentido pedagógico: Un aporte a la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2), 113-127. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.007

Mujica-Johnson, F. N. y Jiménez-Sánchez, A. C. (2021). Emociones positivas del alumnado de Educación Secundaria en las prácticas de baloncesto en educación física. Retos, 39, 556-564. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80112

Mujica-Johnson, F. N. y Orellana-Arduiz, N. D. C. (2022). Emociones de profesoras de educación física chilenas en el contexto de pandemia: Estudio de casos. Retos, 43, 861-867. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801

Pérez-Soria, J. (2022). Qué hacer en la investigación cualitativa ante la apertura de datos. RECERCA. Revista de Pensament i Anàlisi, 27(2), 1-16. https://doi.org/10.6035/recerca.6103

Preece, S. y Bullingham, R. (2022) Gender stereotypes: The impact upon perceived roles and practice of in-service teachers in physical education. Sport, Education and Society, 27(3), 259-271. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1848813

Ruiz-Pinto, E., García-Pérez, R. y Rebollo-Catalán, A. (2013). Relaciones de género de adolescentes en contextos escolares. Análisis de redes sociales con perspectiva de género. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 123-140.

Sánchez, C., Chiva, O. y Ruiz, J. (2016). Estereotipos de género y educación física en educación secundaria. Revista Internacional de Ciencias Sociales de la Actividad Física, el Juego y el Deporte, 11, 1-6.

Soler, S. (2009). Reproduction, resistance and change processes of traditional gender relationships in physical education: The case of football. Culture and Education, 21(1), 31-42. https://doi.org/10.1174/113564009787531253

Stake, R. (2021). Investigación con estudio de casos. Morata.

Von Flotow, L. y Kamal, H. (2020). The Routledge handbook of translation, feminism and gender. Routledge.