Strategies and Mechanisms for the Construction of a Peace Culture in Secondary Education in Bogotá, Colombia
Keywords:
Peace education, Peace culture, Young people, Schools, ColombiaThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The following article is the result of an investigation about mechanisms and strategies applied in high school education to generate what's known as “peace culture in Colombia”, a society that seeks to transform a generalized context of armed conflict into one were negotiated solutions are the first choice. The intention of transforming this context was manifested in the peace treaty of 2016 between the Colombian Government (2010-2018) and FARC guerrilla. During the second half of the twentieth century, society has experienced the consequences of this conflict, which are evidenced in the prioritization of violence as a mechanism to mediate differences. Because of this, it is necessary to display the different ways in which society is being prepared to live in a peaceful environment. One of the most important areas to accomplish this is the education system (pre-school, middle school, high school, College, university etc.). In the following research two schools and their experiences are studied (IED Antonio José Uribe and Colegio Santa Francisca Romana located in Bogotá) using mixed methods such as, surveys, interviews and workshops. The results showed how peace and violence are two aspects present in the daily life and not necessarily narrowed down to politics.
Downloads
References
Álvarez, J. (2016). La transformación del barrio Las Cruces y su consolidación como borde urbano durante el siglo XX [Tesis de Maestría de la Universidad Nacional de Colombia]. Archivo de la Universidad Nacional de Colombia. http://bdigital.unal.edu.co/55496/7/1032439504.2016.pdf
Redacción de El Tiempo. (2016, 28 de mayo). El operativo sin precedentes que se tomó la olla del 'Bronx'. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16606031
Boqué, M. C, Pañellas V. M., Alguacil de Nicolás, M., García, L. (2014). La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. Perfiles Educativos, 36(146), 80-97.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1979). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.
Carvalho, M. E., Morais, G., Carvalho, B. K. (2019). Dos castigos escolares à construção de sujeitos de direito: Contribuições de políticas de direitos humanos para uma cultura da paz nas instituições educativas. Políticas Públicas Educativas, 27(102), 24-46. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601366.
Castellano, M. C., Virviescas, J., Castro, E., Alvarino, C., Pinzón F. y Gutiérrez, R. (2017). Resolución de conflictos para el fomento de la cultura de paz: Importancia de los medios de comunicación alternos en Colombia. Revista Lasallista de investigación, 14(1), 56-65.
Cepeda, I. (2016). La cultura de paz como un proceso que se teje entre el pensar y el actuar. Andamios, 13(32), 411-414.
Colombia 2020. (2018, junio 23). La reducción de muertes en el conflicto después del acuerdo con las Farc. El Tiempo. https://colombia2020.elespectador.com/pais/la-reduccion-de-muertes-en-el-conflicto-despues-del-acuerdo-con-las-farc
Galtung, J. (2016). La violencia cultural, estructural y directa. Cuadernos de Estrategia, 183, 147-168.
García, E. (2014). La capacitación mediática e informativa como contenido de la educación para la paz. Historia y Comunicación Social, 19, 547-558. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45048
Giddens, A. (2004). Sociología. Alianza.
Martínez, M. (2017). Potenciando el enfoque de la educación para la paz en la enseñanza universitaria española: Una propuesta de actividades en asignaturas de lengua inglesa, Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 22(1), 87-100. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v22n01a06
Moreira, G., Córdova, J., Lalangui, D. (2016). La cultura de paz y el papel de los comunicadores en la resolución de conflictos. Acuerdo de paz entre Ecuador y Perú. Revista Espacios, 37, 1-8.
Moreira, L. y Branco, A. (2016). Proceso de socialización y promoción de la cultura de paz en la perspectiva de policías militares. Estudios de Psicología, Campinas, 33(3), 553-563. https://doi.org/10.1590/1982-02752016000300018
Muñoz, F. A. (Ed.). (2001). La paz imperfecta, Universidad de Granada.
Navia, J. (1998, 6 de marzo). San Bernardo: Un barrio atrapado y sin salida. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-750538
Ramírez, H. C. (2017). Aportaciones de la educación musical a la educación para la paz. Buscando la transverdad en la era de la posverdad. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14,129-151. https://doi.org/10.5209/RECIEM.54777
Redacción de El Tiempo (1992, 25 de enero). Cedritos, un conjunto abierto de historias. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-20777
Redacción Portafolio. (2010, 29 de octubre). Cedritos: Integración de vivienda y comercio. Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/finanzas/cedritos-integracion-vivienda-comercio-255304
Salazar, L. y Boschi da Silva, H. (2014). Gênese discursiva da fórmula ‘cultura de paz’. Acta Scientiarum. Language and Culture, 36(2), 131-137. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i2.22567
Sánchez, S. y Vargas, M. (2017). La cultura de paz en educación secundaria obligatoria. Estudio comparado de libros de texto de educación para la ciudadanía. Bordón. Revista de Pedagogía. 69(2), 115-130. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.49768
Santos, C. J. (2016). Cultura de paz, educomunicación y TIC en Colombia. Opción, 32(12), 609-637.
Sánchez C. M. (2015). Educación para la cultura de la paz. Una aproximación psicopedagógica. Ediciones USTA.
Serrano, G. A. (2015, 12 de noviembre). Indigencia y drogas deterioran al tradicional barrio San Bernardo. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16429413
Vargas, A. D. (2016). Espacio de investigación para la educación de la paz y la convivencia apoyado por las TIC. Opción, 32(8), 920-935.